Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd?

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Het aantal prospects dat afwijst op prijs is vele malen hoger dan het aantal prospects dat werkelijk niet te spreken is over de prijs. Ontdek hoe dat zit en wat u met deze kennis kunt doen.

Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd?

‘Té duur’ als dé reden voor het afwijzen van uw offerte, is van alle tijden. Maar is het ‘te duur’- argument wel de echte oorzaak van de afwijzing? Hier de uitslag van een onderzoek, waarbij afwijzers van offertes met als reden ‘te duur’, later zijn teruggebeld door een on afhankelijk bureau. Het bureau vroeg de afwijzers maximaal 5 antwoorden (uit een grotere lijst) te geven op de vraag waarom ze de offerte afgewezen hadden.*

Aandacht 
Offerte-afwijsredenen waren:
92%   -     krijgt te weinig aandacht
86%   -     vindt dat te weinig initiatief wordt getoond
79%   -     heeft het gevoel dat de verkoper niet meedenkt
76%   -     omdat gemaakte afspraken niet worden nagekomen
72%   -     ervaart geen afdoende oplossing voor geconstateerde fouten
67%   -     heeft het gevoel niet voor 'vol' te worden aangezien
58%   -     heeft het gevoel niet eerlijk te worden behandeld
17%   -     vindt de prijs daadwerkelijk te hoog
Slechts 17% van de prospects die afwezen vanwege een te hoge prijs, bleek de prijs ook écht te hoog te vinden (in relatie tot het gebodene).


Conclusies
  • Pas op met de constatering dat u niet genoeg verkoopt omdat u in een prijskopersmarkt zit, waarin de factor prijs ‘by far’ de meest bepalende factor is.

  • Realiseer u dat prospects sneller ‘van u af zijn’ als verkoper wanneer zij het op de hoge prijs gooien bij hun beslissing. De echte reden is dan vaak iets anders geweest, of op z’n minst hebben andere redenen ook een grote rol gespeeld.

  • Realiseer u dat in het bovenstaande rijtje álle aangegeven redenen te maken hadden met het gevoel van de prospect dat ze te weinig aandacht en erkenning voor hun problemen kregen van de verkoper.

  • Voordat u een offerte opstelt moet u goed bedenken of u rekening hebt gehouden met de échte behoeften van de prospect (zie rijtje).

  • En, als u weer eens op prijs wordt afgewezen, probeer dan toch herstelwerkzaamheden te verrichten door uit te vinden wat de échte reden(-en) is (zijn) geweest. Benoem dat u snapt dat het hún geld is dat wordt uitgegeven. Erken dat en bagatelliseer het niet.

Tot besluit

Onderzoek wijst uit dat prospects veel meer op zoek zijn naar oprechte aandacht voor hun situatie, dan naar de goedkoopste aanbieder. Trek hier uw lering uit en kijk verder dan de beruchte prijs-afwijzing lang is.


Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Prijsdruk, Klantbehoefte, Aandacht
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(9 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..