Scoren met scripts

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Een goede voorbereiding is vaak meer dan het halve werk. Dat geldt niet alleen bij het verzamelen van informatie over uw klanten en uw gesprekspartners, maar ook voor uw gesprekstechniek. Het script helpt u daarbij.

Scoren met scripts

Veel verkopers zijn nog steeds van mening dat ze tijdens hun verkoopgesprek vooral 'zichzelf' moeten zijn. In veel gevallen klopt dit heel aardig, maar tegelijkertijd doet uzelf en uw klant mogelijk wel tekort. Een meer ontwikkelde stap van jezelf-zijn zit hem in de uitdaging om zo goed te zijn als je kúnt zijn. Vaak zie je dan dat er wel degelijk een stap voorwaarts te zetten valt.

Scriptbuilding
Tijdens trainingen of coachingsessies confronteer ik deelnemers regelmatig met het fenomeen scriptbuilding. Dit houdt in dat je bepaalde aspecten van het verkoopgesprek heel nauwkeurig bestudeert , analyseert, op papier (her)formuleert en in combinatie met intensief oefenen op die manier perfectioneert.

Scriptbuilding kan bijvoorbeeld betrekking hebben op:

  • de manier waarop u iets over uzelf en je organisatie vertelt
  • de wijze waarop u de regie in het gesprek naar u toe trekt
  • de formulering van diverse soorten vragen
  • een effectieve manier om voortgang in het traject te realiseren

Sommige verkopers vinden dat je daarmee het natuurlijke karakter van het gesprek geweld aandoet en zijn bang dat ze teveel op een verkooprobot gaan lijken. Op zich een begrijpelijke reactie. Aan de andere kant kun je je afvragen of het terecht is. Veel verkopers hebben 'standaard' een aantal passende reacties op tegenwerpingen in hun arsenaal, vaak opgedaan in de praktijk van alle dag. Zeer nuttig en het helpt u om u in bepaalde situaties zeker te voelen over uzelf en uw product of dienst.

Maak er gebruik van!
Van dit principe kunt u nog meer gebruik maken, zonder dat het een onnatuurlijk verhaal wordt. Want laten we reëel zijn: in de filmwereld zetten acteurs een rol neer die werkelijk strak staat van de scripts. En een goede acteur slaagt erin u te laten genieten van deze rol, zonder dat u het gevoel hebt dat je naar een gekunsteld toneelstuk aan het kijken bent.

Ook u kunt uw voordeel doen met goede scriptbuilding. De kunst is dat u zich tijdens het formuleren van je script continu verplaatst in uw gesprekspartner en zich zo objectief mogelijk afvraagt: stel dat ik klant was, zou ik me door een dergelijke gespreksopening / introductie / vraagstelling etc. enthousiast, nieuwsgierig en gewaardeerd voelen?

  • Praat en vraag ik wel genoeg richting klantvoordelen in plaats van producteigenschappen?
  • Loopt de formulering soepel?
  • Is de formulering aanpasbaar aan verschillende typen gesprekspartners?
  • Past de woordkeuze bij mijn eigen manier van communiceren.
  • Voel ik me er zelf prettig bij?


Als u op deze manier kritisch naar verschillende onderdelen van uw eigen gesprekstechnieken kijkt, zult u vaststellen dat er altijd nog ruimte is om u van goed naar beter en misschien wel best te ontwikkelen.

Een suggestie: kijk eens kritisch naar de manier waarop u bij een klant iets vertelt over uw bedrijf. Probeer vast te stellen of uw verhaal daarover vanuit klantperspectief genoeg onderscheidend en aansprekend is ten opzichte van concurrenten.

Denk creatief in termen van klantvoordelen 
En geef precies aan wat de unieke waarden en toegevoegde waarden van uw bedrijf zijn. Werk vervolgens een korte bedrijfspresentatie uit op papier (let daarbij op het verschil tussen schrijf- en spreekstijl) en bespreek de uitkomst met collega's en ga daar vervolgens samen eens over sparren.

Tip
Realiseer u dat succes uiteindelijk een optelsom is van details die samen tot iets groots leiden.

Marcel Hoefman

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Gesprekstechniek, Acquisitie, Cold Calling
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(13 stemmen)
Reacties

Mooi stuk, scripts blijven toch altijd een goed hulpmiddel is mijn mening. Het meest belangrijke onderwerp in het script hoor de propositie te zijn, hier staat of valt je succes mee. Met het goed formuleren van je propositie heb je de helft van het gesprek al gewonnen

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..