Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging!

U als verkoper weet vaak beter dan uw klant wat de risico’s en behoeften van de branche zijn. Doe daar uw voordeel mij en maak uw klant rijp voor verandering!

Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging!

U kent het vast wel: u steekt veel energie en tijd in het binnenhalen van een deal, maar het proces verloopt uiterst stroperig. Vervolgafspraken komen moeilijk tot stand of worden uitgesteld, het verkoopproces lijkt wel eenrichtingsverkeer, uw prospect twijfelt merkbaar en wat u ook doet: u heeft het gevoel dat u geen steek verder komt.

In veel gevallen heeft u te maken met een gevaarlijke concurrent. Niet de partij die in dezelfde vijver vist als u, maar eentje die minstens zo lastig is: het comfort van de huidige situatie van de klant.

Zolang de klant tevreden is met zijn  huidige situatie kunt u proberen wat u wilt, het gaat u niet verder brengen. Vanuit de klant bezien is dat volstrekt logisch: verandering neemt nu eenmaal risico  plus de kans op verlies met zich mee en de meeste mensen (en klanten dus ook) vermijden dat graag.

Hoop en wanhoop
Hoe kunt u omgaan met die veranderbereidheid van klanten? U kunt hem natuurlijk vragen of hij u wil bellen als de veranderbehoefte groter is. Maar hoe lang gaat u daar op wachten? U kunt ook afspreken dat u zelf het initiatief neemt en na een paar maanden nog eens contact opneemt om te horen ‘wat de stand van zaken is’. In de hoop dat het kwartje dan de goede kant opvalt. Maar hoop is veelal uitgestelde teleurstelling, zeker in sales.

Tot slot is er nog de wanhoopvariant: al aan de voordeur met korting smijten. “Maar u kunt nu profiteren van 15% korting!”. Alsof een klant die niet openstaat voor veranderen het nu plotseling wel gaat doen. Echt, zo’n zwaktebod is strategisch het domste wat u kunt doen.

De klant in beweging zetten
Het gaat erom dat u als regisseur van het salesproces de juiste route kiest: als uw prospect twijfelt over veranderen, richt u zich op de voordelen van veranderen en het risico van niets doen. Oftewel: u richt zich op de business van uw klant. Pas als uw prospect voor verandering kiest, komt de toegevoegde waarde en het onderscheidend vermogen van uw aanbod in beeld.
Hoe brengt u die veranderbereidheid in beweging? De sleutel ligt in de behoeften van de klant. Veelal verloopt de aanzet tot een veranderproces in vier stappen:



Kent uw klant de eigen behoeften?
Om de veranderbereidheid te stimuleren moeten zowel u als uw klant inzicht hebben in de behoeften en wensen. Een veelgemaakte fout hierbij is dat een verkoper aanneemt dat de klant wel weet wat zijn behoeften zijn en wat het hem kost als hij niet verandert. Het tegendeel is vaak waar: u als salesprofessional spreekt regelmatig bedrijven die met dezelfde thema’s worstelen als die van uw klant. U als specialist kent de branche en/of specifieke problematiek. U kent ook de voordelen van veranderen en de nadelen van niets doen.
Voor uw klant ligt dat vaak verrassend anders: voor hem zijn dit soort zaken minder bekend en minder inzichtelijk, zeker als het om meer complexe situaties gaat.

Deel uw expertise
Een productgerichte salesaanpak is in dit stadium niet effectief. Als u bijvoorbeeld vraagt welke eisen uw klant stelt aan een nieuw ICT-beveiligingssysteem, vraagt uw klant zich waarschijnlijk af waarom hij een nieuw systeem nodig heeft.
Als u hem informeert over kansen en risico’s van nieuwe communicatietechnieken, ontstaat er een ander gesprek. Als expert deelt u bijvoorbeeld praktijkervaringen van branchegenoten. En vertelt u welke afwegingen bij andere partijen een rol spelen bij keuzes om te veranderen. Vervolgens toetst u hoe uw klant daar tegenaan kijkt vanuit zijn praktijk. Op deze manier begeleidt u uw klant bij zijn veranderproces en bereikt u drie belangrijke zaken:
  1. U krijgt inzicht in de situatie, wensen en doelen van uw klant;
  2. Uw klant krijgt inzicht in zijn situatie, de voordelen van veranderen en het risico van niets doen;
  3. U profileert zichzelf niet als gemiddelde verkoper, maar als professional.

Tot besluit

Maar wat nu als een prospect absoluut niet open staat voor veranderen en halsstarrig blijft vasthouden aan zijn huidige situatie? Ook dan heeft u progressie geboekt: u weet dan dat u uw tijd en energie beter aan andere commerciële kansen kunt besteden.

Kortom: stel vast in welke veranderfase uw klant zich bevindt en pas uw verkoopaanpak hierop aan. Hierdoor krijgt u niet alleen beter inzicht in wat uw klant echt wil, het helpt u ook om uw aanbod te verfijnen en uw succesratio te vergroten.

Marcel Hoefman

Marcel  Hoefman
Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(10 stemmen)
Reacties

In hoeverre is aanvoelen of je met een klant nog verder gaat komen een talent of iets wat je kunt leren?
Vaak is het wel vrij duidelijk, maar soms blijf je een beetje hangen en de consequentie is dan vaak dat je er tijd in steekt terwijl je toch een nee krijgt.
Aan de andere kant krijg je toch soms in zo'n situatie een ja, dus blijf je het bij anderen ook proberen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..