Hoe denkt een winnaar?

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Winnaars hebben een fundamenteel andere mindset dan verliezers. In dit artikel nemen we een kijkje in het hoofd van een verkoper die veel scoort. Wat kunt u van deze verkoper (m/v) leren?

Hoe denkt een winnaar?

De aloude 'grap' over die twee verkopers in de woestijn illustreert het verschil tussen winnaars- en verliezersdenken: Twee verkopers reizen af naar een woestijngebied om te onderzoeken of daar verkoopmogelijkheden zijn voor de verkoop van schoeisel. De eerste komt terug en rapporteert dat er geen enkele verkoopkans is, want 'geen mens loopt daar op schoenen'. De tweede rapporteert: 'Wat een mogelijkheden! Geen mens heeft er nog schoenen!'

Winnaarsdenken
Hoe denkt een winnaar? Hoe denkt een verliezer? Van beide typen zijn hun gedachten op een rij gezet. Welke gedachten herkent u het meest in uzelf?

Winnaars

Kansen zat

Ja, ik doe het

Dat lukt me

Ik maak er tijd voor vrij        

Ik druk me verkeerd uit        

We verschillen van mening

Er moet een betere manier zijn        

Deze keer lukt het

Dat klink interessant

Vertel me eens

Het is mijn probleem

Laten we flexibeler zijn

Ik vind het belangrijk dat u tevreden bent

Vertel eens wat uw situatie is

Dat kijk ik graag voor u na

Ons product biedt deze voordelen…

We hebben langs elkaar heen gepraat

Goed dat u ons dat meldt, ik pak het nu op

Verliezers

Er gebeurt niets

Misschien doe ik het

Ik zal het proberen

Hoe kom ik aan tijd?

Je begrijpt me niet

Ik blijf erbij

We doen het altijd zo

Het heeft geen zin meer

Waarom veranderen?

Ik heb steeds gezegd

Het is hun probleem

Het staat in de voorwaarden

Ik zou graag zien dat u tevreden bent

Vertel eens wat uw probleem is

Dat moet ik opzoeken

Dat probleem kan ons product oplossen

Dan hebt u me verkeerd begrepen

Deze klacht hoor ik voor het eerst!


Winnaarsgedrag

Winnaars denken niet alleen anders, als gevolg van dat winnaarsdenken vertonen ze ook winnaarsgedrag. U ziet enkele voorbeelden:

 

Winnaar

Werkt harder, heeft meer tijd

Pakt een probleem aan

Gaat verplichtingen aan

Is aardig en open

Luistert

Respecteert uw sterke punten

Leert van anderen

Legt uit, verklaart

Bepaalt zijn eigen tempo

Niet bang voor fouten

Denkt in kansen en oplossingen

Verliezer

Altijd te druk

Stelt uit, omzeilt

Doet toezeggingen

Is onaardig en gesloten

Wacht om iets te kunnen zeggen

Kijkt naar uw zwakke punten

Verweert zich tegen anderen

Verontschuldigt zich

Hoog tempo of tergend langzaam

Bang voor fouten

Denkt in problemen

 

U wordt wat u denkt
Verkopers die succesvol zijn, hebben een winnaarsmentaliteit. De mening van anderen doet er niet of nauwelijks toe, de succesvolle verkoper gelooft in zichzelf. Deze verkoper legt kritiek en goedbedoelde adviezen zoals 'zou je dat nou wel doen?' naast zich neer. Vooral van mensen die op voorhand al commentaar leveren, hoef je niet veel te verwachten. De volgende uitspraak is treffend:


As you grow older, you'll find the only things you regret,
are the things you didn't do.


Blijf niet hangen in belemmerende overtuigen als: 'Wat nu als ik…?' Kijk naar mensen die in uw ogen succesvol zijn en voor wie u bewondering hebt. Zij beschikken over bepaalde eigenschappen. Welke zijn dit? Spiegel u vervolgens aan deze eigenschappen. En als het een keer mislukt, blijf dan niet zwelgen in (zelf)medelijden. Het is uw keuze om in een bepaalde emotie te blijven hangen en over het algemeen heeft u hier alleen uzelf en uw omgeving mee.

30 uur per week trainen!

De winnaarsmentaliteit hebt u nodig in uw vak. Als u deals binnen wilt halen als verkoper, dan telt maar 1 plek en dat is de eerste plaats. Als u deals wilt winnen, dan moet u voor goud gaan. Als u zilver hebt gekregen, dan kreeg u een lost order. Maar naast uw mentaliteit is nog een ander element van onbetwist belang: Als u meedoet aan die wedstrijd en wilt winnen, dan moet u trainen, trainen en nog eens trainen. Hoe denkt u Olympisch goud in de wacht slepen als u niet of nauwelijks bent getraind?

Topturner Epke Zonderland zei ooit: "Als topsporter zul je toch 30 uur per week moeten trainen". Als u 'de wedstrijd' ingaat met als doel: winnen, dan hebt u daarvoor 30 uur per week getraind, zegt Epke. De wedstrijd staat symbool voor het verkoopgesprek met de klant. Om dat verkoopgesprek met een opdracht af te sluiten, dient er 30 uur per week getraind te worden. Trainen is niet alleen 'sales bedrijven', maar ook een verkooptraining volgen, boeken en artikelen over uw vak lezen, de vakbladen (van uw klant) lezen, blogs en vlogs bekijken. Ook kunt u het gesprek met de klant alvast voeren en oefenen met uw collega. Bent u verkoper, stel uzelf nu eens de vraag: Hoeveel uur per week train u zich in het vak verkopen?

Conclusie
U wordt wat u denkt dat u bent. Ziet u uzelf als een middelmatige verkoper met middelmatige kwaliteiten en een middelmatig salaris, dan is de kans groot dat u gelijk krijgt. Maar ziet u uzelf als een winnaar die overtuigd is van zijn/haar kwaliteiten en de producten die u verkoopt, en die ook accepteert dat er fouten gemaakt mogen worden, dan is de kans groot dat u zich een winnaar zult voelen en dat u zich als zodanig gaat gedragen. De kans is groot dat u dan, mits u blijft trainen, ook een winnaar wordt!

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(36 stemmen)
Reacties

Cor van Laar |  http://www.modemanagement.nl

Mooi artikel over verkoop.
Ik ben zo vrij geweest om dit artikel met bronvermelding door te plaatsen in het gastblog van modemanagement.nl
Indien dit een probleem is hoor ik dit graag,

Positieve groeten,
Cor van Laar
http://www.modemanagement.nl/hoe-denkt-winnaar/

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..