Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten
LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten, wanneer u uw inhoudelijke kennis toont aan de buitenwereld. Maar welke content gaat u plaatsen? En waar? En hoe?
Er zijn twee onderdelen van het LinkedIn platform die voor verkopers bijzonder interessant kunnen zijn:
In dit artikel doe ik uit de doeken hoe u met deze tools uzelf als expert kunt profileren in uw netwerk en zo meer leads en prospects kunt genereren.
Updates (actief) De meest gebruikte manier op LinkedIn om te laten zien waar u zakelijk mee bezig bent, zijn de ‘updates’. Hier kunt u berichten plaatsen die vervolgens op de tijdlijn van uw contacten te zien zijn. Het voordeel van de updates is dat ze snel te maken zijn, ook heel gemakkelijk via de smartphone te plaatsen zijn en er eenvoudig een foto aan vast geplakt kan worden. Nadeel is echter dat de updates een erg ‘vluchtig’ karakter hebben. U zet NU een update online, die wordt gelezen of bekeken door uw netwerkconnecties die op dat moment online zijn, maar binnen de kortste keren is uw update naar beneden, uit het zicht, verdwenen. Wat kunt u zoal zelf actief op uw updates plaatsen; een paar voorbeelden:
- Een nieuw project waar u aan begonnen bent
- De lancering van een nieuw product
- Een foto van een bijeenkomst waar u aanwezig was
- Een foto van een klant die tevreden is over uw producten/diensten
- Vacatures binnen uw bedrijf
Wat u vooral NIET moet plaatsen is privézaken. Leuke foto’s van de kat zijn vast en zeker erg leuk, maar horen niet thuis op een zakelijk netwerk als LinkedIn. Daarvoor kunt u beter Facebook gebruiken, daar worden dergelijke foto’s wél zeer gewaardeerd… Op LinkedIn loopt u een fors risico dat uw netwerk dit niet op prijs stelt en bij herhaaldelijk gebruik besluit om u als connectie te verwijderen. Zonde… Updates (reactief)
Wanneer u zelf een update van iemand anders ‘interessant’ vindt en een duimpje geeft, dan is dat ook te zien op de tijdlijn van uw netwerk. Hou er echter rekening mee dat slechts een klein deel (10-20%) van uw netwerk dit überhaupt op zijn of haar tijdlijn gepresenteerd krijgt. Met deze maatregel wil LinkedIn de enorme hoeveelheid verkeer flink indammen. Beter is daarom een update van iemand anders te delen (‘sharen’) of van commentaar (‘comment’) te voorzien; de verspreiding hiervan is aanzienlijk beter en omvangrijker dan die van ‘interessant’.
Wat gaat u dan ‘liken’ en ‘sharen’? Vooral datgene waarvan u vindt dat het belangrijk is voor uw netwerk; zaken waarmee u kunt aangeven waar uw interessegebied ligt, uw expertise zit etc. Maar u kunt natuurlijk ook updates van uw belangrijke klanten (of prospects) delen, zodat u deze klant een beetje in het zonnetje zet. Daarmee valt u ook bij deze klant of prospect weer op doordat u aandacht aan ze schenkt op LinkedIn.
Artikel schrijven De mooiste, maar tegelijk meeste tijd rovende, optie om uw kennis en ervaring te delen met u w netwerk is ‘Artikel schrijven’. Dit is te vinden op de home-page van LinkedIn, vlak naast uw foto.
Wanneer u ‘Artikel schrijven’ gebruikt krijgt u een complete blog-omgeving ter beschikking, met alle mogelijkheden voor fraaie opmaak van de tekst. U kunt alinea’s maken met verschillende kopjes, vet-gedrukt gebruiken, schuine letters etc. Bovendien kunt u hier een vrijwel onbeperkte hoeveelheid tekst schrijven. Bij ‘updates’ is de hoeveelheid tekst zeer beperkt.
Waarom is dit voor u als verkoper relevant? Hier kunt u uw inhoudelijke kennis over bepaalde onderwerpen ventileren. Hier kunt u laten zien waarmee u zich in de markt kunt onderscheiden. Bovendien en dat is het meest fraaie hieraan, dit ‘Artikel’ wordt automatisch vastgemaakt aan uw profiel. Dit blijft als het ware kleven aan uw profiel.
Wanneer iemand dus uw profiel bezoekt, dan ziet iemand direct waar uw expertise ligt en waar men u voor kan benaderen. U kunt tevens zien hoeveel mensen uw artikel hebben gezien en wie het hebben gedeeld, geliked en/of van commentaar voorzien. Deze mensen kunt u met naam en toenaam zien. Let wel: dit zijn wellicht hele interessante leads… Waarover zou u bijvoorbeeld een artikel kunnen schrijven, een paar voorbeelden:
- Uw visie op de markt over 10 jaar
- Hoe uw product kan bijdragen aan de winst van een bedrijf
- Vijf issues die de komende jaren van belang zijn voor de sector
- Drie tips over hoe om te gaan met…
- Etc.
Het gaat erom dat u laat zien waar u als verkoper voor staat; dit is DE manier om uw kennis en kunde aan de buitenwereld te tonen.
LinkedIn-leden kunnen binnen LinkedIn ook op zoek gaan naar ‘Artikelen’ over bepaalde onderwerpen (zoeken op ‘content’), waarbij u hopelijk als verkoper één van degenen bent die in die lijst komt te staan met een relevant artikel en prospects u hier dan hopelijk over gaan benaderen.
Conclusie Er zijn een paar manieren om uzelf als verkoper te profileren op LinkedIn. ‘Artikel schrijven’ is voor u als verkoper daarbij een hele interessante. Gebruik dit om uw kennis en kunde aan de wereld kenbaar te maken…
Victor Bonke
|
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro & LinkedIn4Biz
Alle artikelen van deze auteur
|
|