Uw gevoel en uw succes in de verkoop

Hoe we ons voelen is belangrijk voor onze verkoopcijfers, maar dit gaat verder dan goed geluimd de auto in stappen. Ontdek de impact van uw mindset op uw resultaat.

Uw gevoel en uw succes in de verkoop

Voor welk deel van uw verkoopresultaat bent u bereid verantwoordelijkheid te nemen? Natuurlijk, voor alle omzet die u heeft gerealiseerd neemt u de volle verantwoording. En terecht, dat is tenslotte uw persoonlijke verdienste. Maar, wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor de kansen die u zijn gepasseerd? De verkoopgesprekken die u heeft gevoerd en de inspanningen die u heeft gedaan, die niet tot omzet hebben geleid?

Verantwoordelijkheid, de basis van vertrouwen
Oké, u bent niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid vissen in de oceaan en de hoeveelheid sterren in de lucht. Ook bent u niet verantwoordelijk voor wat anderen over u zeggen en denken. Maar wat als u vanaf nu zou menen, dat alleen ú voor 100% ver-antwoordelijk bent voor al úw eigen commerciële initiatieven, resultaten en ervaringen? Niet om een schuldige aan te wijzen voor waar het niet goed ging, maar om uw mindset te veranderen, om uw professionele zelfvertrouwen te versterken en daarmee uw omzet en werkplezier te verhogen.

Mindset verschillen
Ik heb een autoverkoper gekend die geen 'mindere' tijden kende. Hij werkte bij een merkdealer in het A-segment en is een paar jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan. Zijn twee directe showroomcollega's liepen steevast achter op budget, terwijl hij moeiteloos en zonder zorgen dagelijks zijn auto's verkocht. Zijn professionele instelling verwoordde hij zo:

'Ik heb inmiddels door de jaren heen de ervaring opgedaan, dat ik per dag minstens één auto verkoop! Ik heb daar vertrouwen in gekregen en ga dagelijks vanuit dat vertrouwen naar de zaak. Of het nu een bestaande relatie of een nieuwe klant is, ik verkoop elke dag een nieuwe auto!'

Kortom, in exact dezelfde branche, met exact hetzelfde product, dezelfde doelgroep en dezelfde regio, sterker nog, dezelfde showroom, is een duidelijke schifting te zien in succes en minder succes. Aan u, ter overdenking, hierbij de vraag: Welke kernboodschap haalt u hier nu uit?

Ik en niemand anders

Ik ben ervan overtuigd dat wijzelf alle grote, kleine, onderscheidende, imposante, milde, plezierige, dramatische, waardevolle, noemenswaardige, geringe, vervelende en fantastische ervaringen helemaal zelf creëren. Een file, die staat er. Wat die file met mij doet, dat is aan mij! De file is in zichzelf niet mijn ervaring, mijn reactie is mijn ervaring.

Voor mijn ervaringen geldt hetzelfde als voor al mijn resultaten én verkoopmissers: er is er maar één verantwoordelijk, en dat is niemand anders dan IK. En in uw geval geldt, dat u dat bent… niemand anders.

U en niemand anders

We kunnen verantwoordelijkheid nemen voor zowel alles wat ons goed van pas komt, als ook alle shit die ons in het geheel niet past. Neemt u deze verantwoordelijkheid niet, dan maakt u een slachtoffer van uzelf. Dat is een verkoper natuurlijk nooit, want die twee polariteiten gaan pertinent niet samen!

Ik deel deze overdenking bewust met u, omdat veel verkopers de neiging hebben om de schuld van verkoopmalaise bij anderen neer te leggen, terwijl juist het mooie van het verkoopvak is, dat ú als enige de doorslaggevende, waarde-toevoegende, succes-bepalende factor bent.

De gedachte die werkt
Stapt u consequent 's ochtends uw auto in met de gedachte of houding: 'Nou, daar gaat ie weer, ik ben benieuwd of het vandaag wèl een beetje wil vlotten?' Of ziet u zichzelf per definitie als een geslaagd en succesvol verkoper, die inhoud geeft aan zijn missie, om waarde te bieden aan zijn klanten? In het laatste geval hoef ik hier het verschil in resultaten niet te schetsen.

Wanneer u zich realiseert dat er altijd en in elke markt omzet wordt gemaakt en dat uw klanten graag met u in gesprek gaan door uw positieve, bijdragende en professionele houding en de altijd adequate oplossingen en mogelijkheden die u ze biedt, dán denkt u de gedachte die werkt!

Ik zie uw reacties op deze overdenking heel graag tegemoet.

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(13 stemmen)
Reacties

Paul Hassels Monning |  http://dutchmarq.nl

Helemaal eens en herkenbaar. De juiste mindset is grotendeels iets wat in je zit, ben je een professional voor wie het glas half vol of eerder half leeg is? Een goede training rondom mindset (en goede, positieve muziek!) geven een extra stimulans.

De juiste mindset heeft tegelijkertijd in dit digitale tijdperk ook alles te maken met 'op afstand' kwalificeren. Het enthousiast en positief proberen te verkopen aan prospects die nog niet zover zijn is kan daarom ook afbreuk doen aan de kansen die er - met een betere timing - wel zijn...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..