Presentaties die naar de verkoop leiden

Hoe komt het dat perfecte presentaties niet tot deals leiden? Antwoorden en tips voor een beter resultaat.

Presentaties die naar de verkoop leiden

Doorgaans zijn we als verkopers goed in staat de productvoordelen te beschrijven. U weet dat dit, hoe goed u uw product ook kent, vaak niet voldoende is om de klant tot aankopen te bewegen.

U heeft waarschijnlijk al veel tips gelezen over hoe een salespitch of een verkooppresentatie eruit moet zien. Die tips zijn allemaal juist. Desalniettemin word ik wel eens aangesproken door verkopers met het probleem dat hun perfecte presentatie klanten toch maar niet over de streep trekt.

De 'perfecte' presentatie ...

  • ... omschrijft direct het probleem van de klant en wat u kunt oplossen;
  • ... gebruikt de taal van de klant of de doelgroep (het ideale klantenprofiel);
  • ... hanteert spreektaal, maximaal 10 slides, is niet te lang (15-20 min is het maximum);
  • ... toont referenties en bewijst daarmee dat iets aanslaat, dat er vraag is;
  • ... legt de link met uw ervaring/expertise: toont aan dat u de juiste persoon/organisatie bent om het probleem op te lossen;
  • ... et cetera.

Kortom: deze presentaties zijn gefocust op de klant en ze spreken zoveel mogelijk over hem en wat u voor hem kunt oplossen. So far so good.

Onbewust van weerstand

Ondanks de perfectie kan het goed zijn dat deze presentatie de klant niet triggert, tot actie "beweegt". Klanten veranderen namelijk alleen als ze moeten. Ze hebben verborgen agenda's die de weerstand tegen verandering veroorzaken.
Alleen zijn ze zich daar niet altijd van bewust.
Wat uw perfecte presentatie nodig heeft is hulp bieden bij het bewustwordingsproces.
Daarvoor gaat u in een verkoopgesprek of -presentatie interactie creëren want u kunt geen gedachten of duistere en verborgen agenda's lezen. Het moet eruit komen in het proces.

Meer over 'veranderingsblindheid'

Tip voor u verder leest: luister voor goed begrip eerst naar deze korte audio over veranderingsblindheid.
 Veranderingsblindheid (1 min, 37 sec)

Een praktijkvoorbeeld
Stel u verkoopt advies of interim management, dan zijn de echte redenen om te veranderen dus niet:
  • een bedrijfsproces optimaliseren (dat komt erbij, maar is niet de hoofdreden)
maar wel:
  • een verkoopteam klaar maken voor een nieuwe klantengroep, productlancering
  • nieuwe markten aanboren
  • opvolging verzekeren voor een eigenaar die met pensioen wil gaat

Opmerking
: Als u in concurrerende markten zit waar de klant al een 'vaste' leverancier heeft, dan zijn dergelijke veranderingsmomenten ook vaak de aanleiding voor het overwegen van een nieuwe leverancier. Er zit niet altijd een logica achter, maar de klant is op dergelijke momenten meer bereid te veranderen. Men staat er open voor.


TIP
De tijd van een salescyclus = de tijd die een klant nodig heeft om veranderingsbewust te worden. Hiermee leren omgaan heeft direct impact op uw resultaat. U gaat sneller deals closen!



Nog een praktijkvoorbeeld

Stel u verkoopt een ERP oplossing of Business Intelligence, dan zijn de echte redenen om te veranderen dus niet:
  • we zoeken iets om onze bedrijfsprocessen te optimaliseren, efficiënter te werken
  • kosten te besparen

Hierop inzetten heeft als resultaat: (saai) "Bel mij volgende week nog maar eens terug", "Pff… we zijn er nog niet klaar voor".
De echte redenen om te veranderen zijn:
  • macht/controle over filialen
  • uniformiseren/controle van management van overgenomen bedrijven
  • een bedrijf klaarstomen voor overname, continuïteit, …

Als u hierop inzet heeft dat als resultaat: (energie) "Het is dringend!", "We hebben ook dat nodig", "Kunt u ons ook helpen met …"

Dit zijn de echte, meestal verborgen, redenen en die hebben met veranderingen en transformaties te maken waar elke organisatie doorheen gaat. Ook al zijn ze onzichtbaar: ze zijn er! Elke organisatie heeft zijn unieke uitdagingen.

Bewustwording vooruit helpen
Uw taak als verkoper is dus vragen te stellen, zodat de klant zich bewust wordt van deze motieven/veranderingen. Hoe u dit aanpakt kunt u ook lezen in mijn andere artikelen op verkopersonline.nl, met name die over de basis van de techniek van 'procesgerichte vragen' gaan.

De technieken zijn door iedereen te leren, aangezien ze met de natuurlijke flow (van veranderingen) meegaan. Dus u hoeft uzelf geen geweld aan te doen. Zoals ook in die andere artikelen staat: de meeste verkooptechnieken zijn zinloos geweld en berusten op de illusie klanten te kunnen controleren. Alleen al door dergelijke denkbeelden te verlaten gaat u andere resultaten krijgen. En, andere inzichten leiden tot andere gedragingen en zo naar andere resultaten.

Conclusie

Als u moet presenteren gaat u niet over productvoordelen praten maar over veranderingen in een bedrijfstak, omgeving, markt, bij 'klanten van de klant' en bij de klant zelf en hoe die veranderingen leiden naar uw product/dienst of oplossing. U gaat een proces beschrijven. Het brein van de klant komt zo in 'decision mode'. Er ontstaat ineens openheid. U trekt de aandacht.

Als u als lezer hierover aanvullende ideeën heeft, schrijf dan gerust uw commentaar onder dit artikel.

Veel succes met de verkoop!

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,6
(38 stemmen)
Reacties

Cas de Bruijn |  http://www.zakelijkspreken.nl

goede aanbevelingen

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..