Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’!

Status quo of zwemmen in een blauwe oceaan vol onontdekte mogelijkheden? Laat u inspireren door een Achterhoeker die het roer drastische omgooide.

Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’!

Op het platteland van Gelderland levert een boer in hart en nieren het bewijs van de kracht van een 'blue ocean'-aanpak. Misschien, in dit tijdperk van voortschrijdende technologische ontwikkeling en veranderingen in de arbeidsmarkt, motiveert zijn verhaal u om anders te kijken naar úw mogelijkheden.

'Blue ocean, red ocean'
Het baanbrekende boek (>3,5 miljoen verkocht) van Kim en Mauborgne (www.blueoceanstrategy.com) beschrijft in detail een krachtige businessstrategie. Eenvoudig gezegd: stel, u bent autoverkoper en u wilt uw deel van de lokale markt vergroten, dan is dat de 'red ocean': u vecht met andere aanbieders voor luttele procenten van een behoorlijk verzadigde markt. Stel, u bent autoverkoper die begint kleine, elektrische auto's full-service te verhuren en leasen in de wijde omtrek waar er veel seniorencentra zijn voor welgestelden die weinig rijden en toch af en toe behoefte hebben aan een veilige, makkelijke auto. Dan bent u bezig in een 'blue ocean': weinig of geen concurrentie, veel bewegingsvrijheid. Wel een uitdaging voor uw creativiteit en flexibiliteit!

Boer, geen boer
Jos te Bulte groeide op als boerenzoon in de Achterhoek. Hij bezocht de Landbouwschool Winterswijk en was jaren leverancier van biologische melk, totdat de overname van Campina door het Deense Arla en de invoer van goedkopere bio-melk uit Denemarken hem ertoe brachten te stoppen met zijn 50 koeien tellende boerenbedrijf. Hij keek rond, zag een andere, grotere boerderij bij Lochem en waagde de sprong. Nu pacht hij in totaal zo'n 50 ha landbouwgrond en zet zijn schuren, potstal en koeienstallen in om zo'n 2000 ton berm- en slootmaaisel te verwerken en composteren. De compost spreidt hij uit over de weilanden waar hij graan en gras kweekt.

De Gemeente Lochem lijkt er blij mee te zijn; Jos leert om te gaan met de kronkels en vertragingen van een gemeente en leert ook zijn netwerk (met daarin enkele lokale, sterke zelfstandige consultants en interim-managers) in te zetten om hem te ondersteunen. Hij koopt een apparaat om zwerfafval (2% blik, kunststof e.d.) uit het maaisel te zeven, een ander apparaat vindt hij in Zwitserland om de hopen compost om te woelen. Hij gaat een leerproces van 5 jaar aan, de tijdsduur van zijn contract met de Gemeente. Jos is duidelijk over wat er daarna gaat gebeuren: "Het contract wordt niet verlengd – de Gemeente zoekt dan andere, goedkopere oplossingen. Ik ben een ervaring rijker en weet dat er iets nieuws op mijn pad komt. Ik bén boer, maar traditioneel boeren zit er niet meer in en ik voel me vooral ondernemer."

Mogelijkheden of belemmeringen?
Velen zijn sterren in het behouden van de status quo. Dát kennen ze, al levert het geen boterham meer op. Jos te Bulte bewijst dat verruiming van visie en bereidheid om 'iets nieuws' aan te pakken altijd mogelijk is, dat hij bepaalt wat hij doet, niet de omstandigheden, dat er overal 'blue oceans' zijn. Jos' glas is altijd 'half vol'. En, hoe is het met uw glas?

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,4
(10 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..