Wilt u verkopen met meer energie?

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Het loopt al een tijdje niet lekker. Klanten komen maar niet door met die beloofde orders. Maak dan nu kennis met deze formule en ga weer op weg naar succes.

Wilt u verkopen met meer energie?

In de sales moet u het voor een groot deel hebben van uw eigen energie. Voelt u zich beroerd, dan wordt het erg lastig mensen te overtuigen. Ook als u zich ondergewaardeerd voelt, ongelukkig of gekwetst, is het lastig om uw gezicht en stem de hele tijd energiek te houden.
Natuurlijk moet u ook weer niet overdrijven met teveel positieve energie. Dan wordt het 'pushen' en uw super-energieke verhaal zorgt er dan zelfs voor dat u de klant/prospect van u vervreemdt.
 
Klanten voelen uw frustraties
Wat ik bij salesmensen nogal eens tegenkom, is dat ze hun frustraties verdringen, om maar positief bij de klant over te komen. Gevaar is dan dat het onderhuidse toch voelbaar is bij de klant, hoewel onzichtbaar. En de verkoper maar niet snappen waarom het de laatste tijd niet meer zo wil lukken.

Formule
Er bestaat een formule om uw energie goed te houden:

E = (M x I) – F
Energie = (Motivatie x Inspiratie) – Frustratie


Energie is een combinatie van dingen die u motiveren en inspireren, verminderd met het energieverlies door dingen of mensen die u frustreren.

Oefening
Dus, klikt het de laatste tijd minder met uw omgeving? Heeft u bijvoorbeeld het idee dat u alleen maar beroerde prospects aangereikt krijgt? Zet dan eens op een rij wat u motiveert, wat u inspireert en wat u frustreert. Het is een simpele oefening:
1.    Bedenk 10 dingen/gebeurtenissen/mensen die u met regelmaat motiveren
•    Bijv.: nieuwe projecten – creatief kunnen zijn – grotere accounts – collega's coachen.
2.    Bedenk 10 dingen/gebeurtenissen/mensen die u met regelmaat inspireren
•    Bijv.: cursus volgen – succesvolle salesverhalen – bijzondere mensen – sprekers.
3.    Bedenk 10 dingen/gebeurtenissen/mensen die u met regelmaat frustreren
•    Bijv.: administratie – gespreksverslagen maken – prijsverhoging moeten verkondigen.
4.    Beschrijf nu wat u kunt doen om (weer) vaker gemotiveerd en geïnspireerd te raken
•    Bijv.: Op zoek naar cursussen, bijwonen van bijeenkomsten met inspirerende sprekers, spreek (vanuit positiviteit) met uw baas over hoe u grotere accounts kunt krijgen of uw kennis kunt delen.
5.    Beschrijf ook wat u kunt doen om minder gefrustreerd te raken
•    Bijv.: beloon uzelf als u uw administratie op orde heeft – beschrijf de voordelen van een correcte administratie – zie het maken van gespreksverslagen als ideale momenten om goed over de klantwens na te denken – vraag of u een training 'verkopen van een hogere prijs' mag volgen en scan internet om alle mogelijke tips te verzamelen.
Erkenning en waardering
Deze twee elementen zijn voor iedereen bijna net zo belangrijk als eten en drinken. U heeft ze eigenlijk iedere dag nodig. Zorg dat u (in uw werk of privé) dingen doet waar u erkenning en waardering voor krijgt. Het geeft u het belangrijke gevoel nuttig te zijn – dat u ertoe doet voor anderen. Vaak krijgt u dat van de klanten die u goed geholpen heeft, soms moet u het ergens anders vandaan halen.

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Motivatie, Tegenslag
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,5
(42 stemmen)
Reacties

Christian Deglain

Ik vind inderdaad belangrijk om in actie te gaan. Stilstaan gaat de situatie niet verbeteren, wel integendeel. Bewaar je zelfvertrouwen (je hebt vroeger al wat successen geboekt), lees een boek, omring je door positieve mensen. En blijf in jezelf geloven!
Een "crisis", per definite, duurt nooit lang. Anders gaat het om een "nieuwe situatie".

Jos Verheijden |  http://Www.verheijdenconsult.nl

Als je jezelf afvraagt waarom je steeds meer frusterende dingen aantrekt, dan zou ik vooral de weggestopte frustraties en onderliggende oorzaken aanpakken en loslaten. De formule laat het rekenkundig mooi zien, maar de negatieve energie van de frustraties is veel sterker dan de positieve energie van (motivatie x inspiratie). Focussen op positieve zaken werkt pas effectief als je de frustraties hebt losgelaten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..