Reacties
Uit ervraing weet ik dat wat geschreven is klopt
Sebastiaan
Interessant verhaal echter op één punt denk ik er wel anders over. Prospects weggooien is niet altijd de beste oplossing. Naar mijn mening geven bedrijven veel geld uit aan het kopen of zoeken naar prospects (adressenbestanden) en als je deze dan eenmaal hebt gevonden moet je ze toch niet weggooien? Zorg ervoor dat je die prospects die totaal geen interesse hebben in je systeem zo markeert dat dit herkenbaar is en er geen tijd in stopt. Op het moment dat er dan nieuwe prospects (adressenbestanden) worden aangekocht kan je deze in een keer vergelijken met de lijst van “niet” interessante prospects en voorkom je dat je dubbel werk zit te doen. Dus mijn conclusie gooi ze niet weg maar maak ze herkenbaar als “niet” interessant!
Ook bij ons bestaat een groot gedeelte van de tijd uit het zoeken naar nieuwe leads en het nabellen daarvan. Ook hetzelfde herkenbare probleem bij een groot aantal mensen, die na ettelijke telefoontjes niet thuis geven. Ga dus ook de sales managers adviseren selectiever te verwijderene ne op zoek te gaan naar andere prospects....
Wat onwillige prospects betreft: men moet zich inderdaad limieten stellen in het aantal contacten met prospects. Heel zelden kan je nog iemand overtuigen na vele malen aandringen. Veel belangrijker is het om nieuwe prospects te zoeken en van zodra deze meerdere vragen stellen waaruit hun belangstelling blijkt dan doet men ermee verder tot men het aantal vooropgestelde contacten bereikt. Men steekt te veel tijd in onwillige prospects waardoor er geen tijd meer overblijft om nieuwe op te sporen. Dit is een leerproces die iedere verkoper moet ondergaan. Daarna begint de ervaring te spelen en maakt men die fouten (bijna) niet meer. Het succes zit hem dus in het constant vernieuwen van je prospects.
chris
goede uitleg over veel gemaakte fouten. trekken aan dooie paarden i.p.v. paarden vangen welke nog rondrennen.
Interessante om jezelf op dit gebied ook telkens in vraag te stellen: ben ik goed bezig?
Het gras groeit niet harder door er aan te trekken!
Als verkopers zijn we vaak geselecteerd op doorzettingsvermogen dat inderdaad niet altijd in de juiste richting wordt gebruikt.
Dag Michel. Heel goed artikel. Het gaat in feite over opvolging van prospecten, en dat is productafhankelijk. Iemand die verbruiksgoederen verkoopt moet anders opvolgen dan iemand die investeringsgoederen verkoopt. Wij maken en verkopen massief eiken parket. Vorig jaar had ik een prospect in Parijs. Mijn zoon werd er moedeloos van: ik ga er niet meer naartoe. Ik vond: wij hebben er nu al zoveel voor ... . U kent het zinnetje. Uiteindelijk nà x bezoeken, mails en telefoons heeft hij een prachtig parket gekocht bij ons. Je moet "Geduld" hebben in de "Verkoop".
Beste Michel, vraagje. Wij maken parket en Versailles panelen. Wij verkopen aan parketwinkels en groothandels, hoofdzakelijk in Fr D CH en I. Wij krijgen mooie offerteaanvragen. Wij maken dan een heel uitgebreide offerte, kruipt best veel tijd in. Die offerte gaat naar de parketwinkel. Als wij dan opvolging doen dan kan je één tot maximum twee keer bellen. Antwoord is steevast: mijn klant heeft nog niets beslist. Als je het waagt een derde keer te bellen dan raakt de parketwinkel geïrriteerd en dan sturen ze een tijd geen aanvragen meer. Ik ben er stellig van overtuigt dat de parketwinkel geen enkele opvolging doet van offertes naar hun klanten . Wij maken offerte naar de wederverkoper, de wederverkoper maakt een offerte naar de eindklant en dan stopt het, meestal door gebrek aan opvolging. Hoe kan je dit oplossen? Ik ben je dankbaar voor je antwoord. Vriendelijke groeten, Toon Van Kerckhove.
Allereerst: iedereen van harte bedankt voor de leuke reacties en suggesties!
@Toon van Kerckhove Als je de parketwinkel blijft porren, kan dat inderdaad irritatie opwekken. Het probleem is dat je niet het heft in eigen hand kunt nemen. Volgens mij zit er dan niets anders op dan de parkethandelaar overtuigen dat klanten vaak meerdere zetjes nodig hebben en dat men er dus vaker achteraan moet om de zaak te beklinken. Benadruk daarbij vooral het gezamenlijke belang.
Hubert Sistermans
Een goede combinatie van theorie en praktijk.
En vooral: - laat jezelf of je collega's niet bundelen.
Hubert
Goede mix van theorie en praktijk.
Wij houden het simpel: we weten welk voordeel we de klant bieden. Geen interesse? Next! You can bring a horse to the water but you can't make it drink.
Vaker bellen wordt al snel als vervelend ervaren. En dat door beide kanten. Bespaar jezelf en de prospect (die soms later via een omweg toch klant wordt) de ergernis. 100 eerste telefoontjes plegen is ook een stuk leuker dan 100 tweede telefoontjes plegen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|