Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 27.590

Geloof of kennis: wat brengt u verder?

Stevig geloof in eigen kunnen en het aanbod hoort bij de verkoop, maar met blind vertrouwen gaat het mis. Een simpele en tegelijk diepgravende oefening leert u veel over uw verkoopstrategie.

Geloof of kennis: wat brengt u verder?

'De reden waarom wij beter zijn en meer verkopen dan onze concurrenten is eenvoudig,' zo vertelde een manager me, naar aanleiding van een vraag over hun verkoopstrategie.
Hij vervolgde: 'We hebben een betere kwaliteit producten, een betere distributie en een beter salesteam. Eenvoudiger kan het niet zijn'.

Nu zal het u niet verbazen dat ik dit soort verklaringen over eigen verkoop afdelingen wel vaker hoor. Mijn reactie was dan ook goed voorbereid door ervaring: 'Geweldig, en hoe hebben jullie dat gemeten?'

Het antwoord op die vraag begint meestal met enkele seconden stilte, die wordt gevolgd door een reeks aan argumenten en oorzaken die tot de vooropgestelde conclusie moeten leiden.

Onderbuik v. reële factoren

Het zal u duidelijk zijn dat het beschikken over de juiste informatie een belangrijke onderdeel is van het nemen van de juiste beslissingen. Ons laten leiden door een onderbuik gevoel is dus meestal niet erg slim.

Wanneer het gaat over wat ons aanbod zo goed maakt voor klanten, zijn we sterk benadeeld. We hebben een zeer persoonlijk beeld van de voordelen van ons aanbod, gestoeld op onze veronderstellingen en het enthousiasme voor wat we zelf maken.

Maar het uiteindelijke resultaat (onze verkoopcijfers) wordt opgebouwd door een samenstelling van diverse factoren. Onze inspanningen en de kwaliteit van ons product spelen daar natuurlijk een rol in, maar niet de voornaamste rol.

Prijs, bereikbaarheid, distributie systemen, resellers, geloofwaardigheid, marketing en nog tal van andere factoren spelen hier een rol in. Deze factoren ontkennen ten voordele van ons onderbuik gevoel is een gevaarlijk iets – iets was onze toekomstige successen ernstig kan benadelen.

Waar moet uw focus naar toe gaan?
Wil u groeien, dan zal u een sterke focus moeten behouden op die factoren die een positieve bijdrage leveren tot uw resultaten. En de enige manier om echt te begrijpen welke factoren dat zijn, is een grondig en diepgravend onderzoek.

Dat schrikt velen af. Toch is het geen moeilijke of dure exercitie. Het ligt in het bereik van elke organisatie en vergt niet meer dan:
  • enkele dagen tijd
  • de juiste methodiek
  • een open geest

Drie zaken die een kleine investering van tijd en resources betekenen en een immense winst kunnen opleveren voor uw eindresultaat. Maar ook een oefening die bedrijven zelden grondig doen. Vele komen er nooit toe en laten belangrijke kansen liggen. Andere doen het wel, maar zonder veel enthousiasme en meestal vanuit een vooropgezet resultaat.

Op zoek naar de sterke punten van uw verkoop
Echt zoeken naar de factoren die uw verkoop vleugels geven, is de eerste stap die u moet zetten om zowel uw verkoopafdeling als uw marketing medewerkers de juiste inzichten te verschaffen om hun resultaten verder uit te diepen.

U gaat op zoek naar alle factoren (alle factoren!) die van invloed zijn op uw verkoopresultaat. Vaak beperken we ons hier tot verkoop en marketing, maar er zijn tal van andere factoren die belangrijk zijn. U zal de complete supply chain moeten bekijken:
  • Productieprocessen
    Zijn er onderscheidende factoren die deel uitmaken van de productieprocessen? Zijn er zaken die bij u anders zijn? Noteer ze. Het is niet zeker dat ze ook een verschil voor de verkoop maken, maar u zal het wel moeten onderzoeken.
  • Extended product
    Wat zijn de onderscheidende factoren op gebied van verpakking (hoeveelheden, type verpakking, gemak van openen enz…), service, positionering… Noteer ze allemaal.
  • Distributie
    Op welke manier wordt de distributie bij u anders gedaan dan bij anderen? Hoe vaak kan u leveren? Kan u ook kleine leveringen aan (geen voorraad voor klanten), drop shipping, levertermijnen, frequenties, leverzekerheid, JIT….
  • Prijzen en voorwaarden
    Zijn uw prijzen gemiddeld, hoog, laag? Sluiten ze aan bij de positionering van uw product? Zijn ze onderhandelbaar? Kunnen we eventuele speciale voorwaarden afspreken? Hoeveel kunnen eventuele resellers percentueel verdienen?
  • Verkoop inspanningen
    Op welke manier verkoopt u uw producten? Welke aanpak maakt uw aanbod anders dan concurrerende zaken? Hoe ver gaat uw ondersteuning?
  • Marketing ondersteuning
    Wat doet u aan activiteiten om de verkoop aan eindklanten te bevorderen? Hoe doet u dit anders dan anderen?
  • Gebruik
    Hoe gebruiken eindklanten uw aanbod? Wat brengt het hen meer op dan concurrerende zaken? Is er een vraag of moet u pushen?

Resultaat van zelfonderzoek inzetten
Al deze factoren (en meer) zal u moeten onderzoeken. U zal moeten spreken met vele mensen, intern en extern. U zal hun feedback letterlijk moeten nemen en los moeten komen van uw eigen inzichten. Wanneer u die hele exercitie doorlopen heeft, dan heeft u accurate informatie in handen over het waarom van uw resultaten. En geloof me, het is zelden de reden die u ooit dacht.

Wanneer u deze informatie eenmaal heeft, dan staat u voor de uitdaging om te kijken hoe u deze zaken verder kan gebruiken en uitdiepen om uw voorsprong op dat gebied te consolideren. U werkt dan niet langer op basis van veronderstellingen, maar op basis van echte analyses. Uw inspanningen op basis van deze input zullen een exponentieel groter rendement opleveren en uw groei structureel onderbouwen.

Doe de oefening eens. Het zal u verbazen waar u met het opzetten van de juiste verkoopstrategie winst kan boeken!

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,5
(47 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Wilco Noordsij

Er word veel tijd gestopt binnen bedrijven aan het opzetten van verkoopbevorderende manieren maar er wod weinig of niet gemeten wat het opleverd. Men bedenkt snel weer wat anders en daar stopt men weer energie en tijd in. Maar eerst in beeld brengen hoe het werkelijk gaat met de verkoop mis ik.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?