Reacties
Op mijn whiteboard heb ik de volgende uitspraak van de Dalai Lama hangen:
"When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new".
Ik heb een 9 gegeven omdat ik ook zo iemand ben die veel te veel praat en te weing luistert.
En inderdaad, in mijn tijd als verkoper werkte dat nog goed, maar de laatste jaren ben ik netwerker en moet ik me dwingen om niet in dezelfde fout te belanden van het teveel willen zeggen en uiteindelijk niets bereiken.
Als je dit leest en met mij zou willen praten bel me gerust, 0626 338 339
Mooi artikel Richard, luisteren naar de klant is heel erg belangrijk ten eerste kan je de klant beter helpen en ten tweede wordt de verkoper ook een ervaring rijker wat ook weer ten gunste van het bedrijf kan zijn.
Lijkt me zeer goed als schryver van dit artikel zich met mijn verkopers bezighoud, ben tevreden over manier van schryven, wie weet kunnen we eens wat kennis "delen".
Richard
Beste Peter, Wilco, Michael en RoelofJan, dank voor jullie reacties.
Jan-Evert Zondag
Kan het zijn dat een deel van het artikel is weggevallen? Onder het kopje Stel eens vragen als.... is de derde voorbeeldvraag halverwege afgebroken en eindigt het artikel abrupt met de naam en foto van de auteur.
Maarten Klein Haneveld
Goed artikel. Ik probeer de laatste tijd om niet 'tegen' de prospect te praten maar probeer 'met' hem in gesprek te raken. Ik schrijf "probeer" want 'de geest is wel gewillig maar het vlees is zwak' (wie zei dat ook al weer). Mijn prospect weet immers waarom ik hem bezoek (houd ik mezelf voor) dus ik zoek 'verbinding' (psycholoog gesproken?) met hem. Elke keer weer een uitdaging, maar het werkt wel.
Richard
Het artikel einde:
Stel eens vragen als:
1. “Welke opleidingsbehoeften hebben je verschillende personeelsleden nodig?”
2.“Hoe zie jij de markt veranderen de komende 5 jaar?”
3.“Hoe motiveer jij je mensen om méér uit zichzelf te halen en/of effectiever te werken?”
Door andersoortige vragen komen er andersoortige gesprekken. Wees niet alleen verkoper, maar wees een klankbord voor de (interne) frustraties van je klant. Geef je klant een naam van een organisatie waar je goede ervaringen hebt met trainingen, en laat hem zó zijn team verbeteren.
Aan welke marktinformatie hebben je klanten behoefte? Kun jij daarin voorzien?
Richard
Jan-Evert en Maarten,
bedankt ook voor jullie reacties.
Richard
Op deze manier ben jij méér dan leverancier van jouw producten/ diensten. Maar dan moet je wél bereidt zijn om die andere behoeften boven tafel te krijgen, door je gespreksvaardigheden te veranderen.
Let op: de klant heeft heel snel in de gaten als je andere vragen stelt, maar eigenlijk toch niet geïnteresseerd bent in de antwoorden. Hij ziet het aan je gezicht en hoort het aan je stem. Dan is het dus een trucje. En dat moet het niet zijn. Wees écht geïnteresseerd en je krijgt échte andere behoeften boven tafel. Als je dat kunt, wil de klant graag dat je vaker op gesprek komt. Hij heeft dan ook veel aan jou als persoon. En niet alleen als iemand die zijn eigen targets wil halen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|