Reacties
Jan Swinkels
Hoe werkt bovenstaand artikel uit voor webshops met vergelijkbare merkproducten, verzendkosten, levertijden en algemene verkoopwaarden? Is prijs dan niet de enige indicatie?
Het is altijd goed om te zien dat het bekende verhaal; ook Ferrari wordt nog steeds gekocht, nog steeds van toepassing is.
Alles heeft zijn prijs en het verwachtingsproces moet daarin in balans zijn.
Willen we toch een lagere prijs dan moeten we niet vreemd staan te kijken dat de service, kwaliteit maar ook de relatie geen ruimte meer bied voor enige flexibiliteit.
Het wordt dan de bekende marktaanbieding,; koop hier uw brood, het is niet vers en gezond maar wel goedkoop.
En het maakt me toch niet uit als u thuis erachter komt dat het niet datgene is wat u verwacht.
Ik bied dit namelijk nooit meer aan en u kunt het ook niet meer ruilen.
Koos Luurs
Vergeet niet te melden in dit verhaal dat kwaliteit niet een aantoonbaar verkoopargument . Leuk is te melden dat mijn vrouw dat onkende want zij vond dat je met moedermelk direct aan kon tonen dat het kwaliteit is, want :
1 .Altijd bij de hand
2. Altijd op de juiste temperatuur
3 Back-up services
4. Direct communicatie met de afnemer
Uiteraard moest ik haar natuurlijk gelijk geven.
Alex Goja
Tegenwoordig is prijs doorslaggevend voor heel veel artikelen en diensten. Zowel zakelijk als op de consumentenmarkt.
Enerzijds doordat de klanten meer waar (in de zin van diversiteit) willen hebben, terwijl men daar eigenlijk het budget niet voor heeft. Immers er is veel meer keuze aan diensten en producten dan pakweg 20-25 jaar geleden. En men wil het allemaal kunnen "consumeren".
Anderzijds is de perceptie van kwaliteit veel minder, mede omdat we leven in een tijd van rages en modes. De houdbaarheid van veel producten en diensten is erg kort. Dus als het product al na een jaar stuk is, kopen we gewoon weer een goedkope, maar dan wel weer up to date, versie!
Kortom: we accepteren nu eenmaal meer dat er faalkosten ontstaan.
Juist daarom is het gros van de klanten niet meer bereid grote prijsverschillen te nemen.
Er zijn uitzonderingen: in bedrijfstakken waar de continuïteit van het proces absolute voorwaarde is, wordt meer naar kwaliteit gekeken. Maar ook daar zijn tekenen van "prijskopen".
Hoe kan het eigenlijk ook anders: de overheid doet niets anders met haar beleid van "aanbestedingen".
En in de consumentenmarkt zijn er twee (drie?) redenen om "meer" te betalen (vanuit "kwaliteitsoogpunt":
1. Wanneer de faalkosten oplopen omdat er extra kosten ontstaan. Bijvoorbeeld een lek afvoerputje van de bouwmarkt in de zojuist gerenoveerde badkamer resulteert wel weer in een hak- en breekwerk sessie!
2. Bij "merkidentificatie" en hypes/rages. Men moet en zal dat bewuste merk willen hebben, no matter what cost. Hoewel: gezien de groei in de (illegale) "kloon-markt" zie je dat daar ook op de prijs gelet wordt. Maar laten we eerlijk zijn: nu een stuk "merk" kleding kopen die volgend seizoen niet meer modieus is, welke Jan Modaal kan zich dat tegenwoordig nog permitteren???
Als bedrijf moet je dus bedenken welke positie je WILT innemen: TOP kwaliteit, Kwaliteit, Value for money of Prijsvechter?
Rine Quist
Jos kan het meesterlijk verwoorden! En hij slaat in dit aritkel de spijker op z'n kop. Een genoegen om hem te horen.
Jos formuleert alles duidelijk, grappig en gevat. Bovendien heeft hij ook nog eens gelijk.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|