Het geheim van de succesvolle verkoper

De wintermaanden vormen de belangrijkste periode voor Sales. Maar hoe komt u die maanden zo succesvol mogelijk door?

Het geheim van de succesvolle verkoper

De belangrijkste maanden voor Sales, namelijk november t/m februari, komen eraan. In deze periode worden bij de meeste bedrijven de budgetten op gemaakt. Bovendien wordt er een basis gelegd voor de budgetverdeling van het komende jaar. Daarom zijn topverkopers in deze periode 100% gefocust op het leggen van zoveel mogelijk zinvolle contacten.

Een probleem daarbij is echter WERKDRUK.
Afspraken lopen, offertes maken, vergaderingen, belletje plegen, klanten en prospects achter hun broek aan zitten �" voor u het weet zijn deze vier belangrijke maanden voorbij en vist u bij diverse bedrijven achter het net. De vraag is dus:
Hoe optimaliseert u uw kansen op succes in deze periode?

De groten als voorbeeld
Ik wil u hierbij inspireren door te laten zien hoe mensen als John de Mol, Obama of succesvolle managers binnen grote bedrijven met werkdruk omgaan. Heel veel mensen willen contact leggen met ze, willen iets overleggen, iets aan ze verkopen, ideeën voorleggen. Als zij één dag hun agenda zouden openstellen, zitten ze voor vier maanden volgeboekt.

Wat maakt topmanagers succesvol?
Om hun functie invulling succesvol te maken is één ding essentieel: een ijzeren discipline bij het prioriteiten te stellen. Dit beslaat het belangrijkste deel van hun tijd. De rest is bijzaak.
Wat zijn die prioriteiten voor uw functie? Welke maken u succesvol? Hoe gaat het u lukken om veel omzet binnen te halen voor uw bedrijf en veel provisie voor uzelf?

Vijf hoofdprioriteiten
Ik wil vijf prioriteiten met u delen die toegepast worden door topverkopers. Kijk welke u aanspreken en vul het aan met wat u belangrijk vindt:

  • Prioriteit 1: Maak een Top 50
Stel een lijst samen van de 50 belangrijkste klanten en prospects die u intensief wilt benaderen

  • Prioriteit 2: Stel uzelf duidelijke doelen met betrekking tot uw Top 50
Bepaal met hoeveel bedrijven u minimaal een afspraak wilt hebben. Hoeveel orders wilt u scoren? Verdeel uw doelen per maand; wat wilt u bereikt hebben in de eerste maand, etc.

  • Prioriteit 3: Blok uw agenda
Leg minimaal vier blokken per week vast in uw agenda om telefonisch contact te hebben met uw Top 50 en daar afspraken uit te halen. Laat niets en niemand deze planning in de weg staan! Dit lijkt een cliché, maar het is de lifeline van succesvolle mensen: het blokken van de agenda voor prioriteiten!

  • Prioriteit 4: Bereid u voor op het gesprek
Maak een script. Schrijf uw belangrijkste voordelen uit. Wat is uw antwoord op lastige bezwaren? Hebt u e-mails over bepaalde onderwerpen die u direct kunt verzenden aan geïnteresseerden?

  • Prioriteit 5: Deel uw prioriteiten met de mensen om u heen
Maak duidelijk dat u het serieus meent. Plak een brief op uw deur met de tekst 'Niet storen, ik ben met de Top 50 bezig'. U zult respect krijgen van uw collega's en nog belangrijker: nu moet u wel!

Het geheim om een succesvolle verkoper te worden
Geef uzelf de kans om boven uzelf uit te stijgen en kopieer het gedrag van succesvolle mensen. Stel prioriteiten die uw functie tot een succes kunnen maken en houd dit in ieder geval de komende vier maanden vol.

Ik wens u veel succes!
Ook ben ik benieuwd naar uw ervaringen; wat zouden uw prioriteiten op dit lijstje zijn?

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Succes in de Verkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(23 stemmen)
Reacties

Het scheelt natuurlijk al de helft als je in de maanden voor november al begint met het eerste contactmoment.

Om nu als een bezetene je top 50 prospecten te benaderen geeft je inderdaad een hoge werkdruk met alle gevolgen van dien.

Ik zou persoonlijk je hoofd koel houden, je agenda strak maar realistisch inplannen (goede afspraak vs acquisitie verhouding) en - zoals in het artikel vermeld - gedisciplineerd te werk gaan.

zwart |  http://dzsix.nl

het is een hele goede motivatie en een update .

VALENTIJN |  http://www.chocolove.nl

Voor de acquisitie op straat is juist de zomertijd hooitijd. Hangt er dus maar vanaf waarin je bezig bent.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..