Geef uw overtuigingskracht een boost

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Moet de klant kopen of mag de klant kopen? Een onorthodoxe tip die niet zo riskant is als hij lijkt.

Geef uw overtuigingskracht een boost

Hoe reageert u wanneer iemand tegen zegt "U moet dit doen"? Aardige kans dat u in verzet komt. U vindt dat u helemaal niets 'moet'.
'Mogen' is een veel prettigere optie. Als u iets mag, dan is de kans groter dat u instemt. Dit gegeven kunt u uitbuiten in uw verkoopgesprekken.

Weerstand en tegenspraak
Mensen maken gemakkelijker keuzes wanneer ze het gevoel hebben in alle vrijheid te kunnen beslissen. Wij zijn ons hiervan bewust wanneer anderen ons proberen te overtuigen. Maar wanneer wij iemand proberen over te halen met onze ideeën in te stemmen, is de kans groot dat wij stevig op de ander inpraten. Tot we een ons wegen natuurlijk – soms gaan we eindeloos door, in de ijdele hoop dat de ander zal instemmen.
Het is niet erg effectief. Het leidt vaak tot welles-nietes discussies. En, zoals u weet, trekt u daarmee in de verkoop aan het kortste eind.

Extra overtuigingskracht: geef ruimte
De oplossing ligt voor de hand: geef uw klant de ruimte om zelf een keuze te maken. Enkele voorbeelden:
  • U wilt een afspraak met een prospect maken over de telefoon.
Fout is: "Kunt u volgende week dinsdag om 13:30 uur of komt woensdagochtend om 9:00 uur u beter uit?" Het klinkt nogal dwingend.
Beter is: "Hebt u uw agenda bij de hand? Wanneer komt het u het beste uit om elkaar te ontmoeten?" Op die manier geeft u de prospect alle ruimte. Meestal bent u er dan snel uit.
Een alternatief is: "Wat vindt u van volgende week dinsdag om 13:30 uur of komt een ander moment u beter uit?" In dit geval stuurt u een klein beetje, maar geeft u de prospect toch voldoende ruimte.
  • U wilt dat iemand voor uw aanbod kiest
Nog een voorbeeld: 'Met deze machine bespaart u 13% op de productkosten. Dat moet u zeker doen!' Het laat de ander weinig ruimte.
Beter is: 'Met deze machine bespaart u 13% op de productiekosten. Aan u de keuze!' of 'Het staat u vrij om hiervoor te kiezen.'

Verbeter uw resultaten
Zoveel ruimte en vrijheid bieden lijkt op het eerste gezicht een riskante en veel te vrijblijvende tactiek, maar onderzoek (dat ook de bron voor dit artikel vormt) heeft aangetoond dat u er veel betere resultaten mee haalt. Probeer het eens uit en overtuig uw klanten sneller en gemakkelijker om zaken met u te doen!
Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(22 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..