Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Is het u weleens opgevallen dat topverkopers bepaalde eigenschappen voor succes hebben? Het loont om dat succes na te streven.

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Inzicht in onderscheidende karakteristieken van de winnaars in de maatschappij leidt ons steeds naar hetzelfde punt: intuïtie.
Uw brein heeft twee hersenhelften. De linker hersenhelft regelt handelingen uitgevoerd met de rechterzijde van uw lichaam en zorgt voor uw rationele, logische en analytische capaciteiten; uw rechter hersenhelft regelt uw 'linkerkant' en is verantwoordelijk voor uw creatieve, spontane en intuïtieve acties.

Bicameraal denken

Kent u iemand die geen rechter hersenhelft lijkt te hebben? Iemand die verzot is op routine, regels, procedures, cijfers en feiten? (Als u dat bent, dan is uw taak makkelijk!) Kent u ook iemand die ronduit onpraktisch is, twee linkerhanden heeft, emotioneel en irrationeel is maar wel creatief, impulsief en origineel? Dit zijn de twee extremen.

Denk nu aan iemand die willekeurig gebruik kan maken van beide stijlen, die vrije toegang heeft tot beide hersenhelften. Zo iemand beschikt over het vermogen om 'bicameraal' (letterlijk: twee kamers) te denken.

Andere kenmerken?

Juist deze combinatie bepaalt het verschil tussen 'gewone' mensen en de ware toppers, maar natuurlijk spelen ook andere factoren een rol immers, niet iedereen wil naar de top! En er is meer.
Zoals de capaciteit om mogelijkheden te zien waar anderen alleen moeilijkheden en onoplosbare situaties zien, om te vertrouwen op de kracht van de intuïtie, om 'ondenkbare' oplossingen naar voren te brengen. Het is ook de capaciteit om holistisch te denken, en holistisch naar zaken te kijken. Die bekende 'helicopter view': helemaal boven en los van de zaak naar het geheel kijken.

Intuïtie
Herkent u het fenomeen van 'er ging een lichtje branden'? Het aha!-moment van een doorbraak? Uw intuïtie werkt voor u. De hele tijd. Ongevraagd. Gratis en voor niets.
In zowel de zakelijke wereld als de uiterst rationele en analytische wereld van de wetenschap is allang bekend hoe vaak de oplossing zich openbaart op de meest onverwachte momenten. Zoals C.G. Soeps, voormalig hoofd van General Electric Research constateerde: "De meeste uitvindingen kwamen aan het licht na lange perioden van analyse en onderzoek, gedurende momenten van rust en ontspanning en meestal niet op het werk."
Toppers maken gebruik van deze kennis ('kennis' in plaats van 'wetenschap') om hun oplossingen te vinden. Ze ontdekken voor zichzelf dat dit proces werkt en ze leren het helemaal te vertrouwen. Ja, ze laten vaak alle logische redeneringen varen... omdat ze weten dat de 'kleine stem' de deur opent tot de toekomst en andere mogelijkheden dan de logische gedachtegang kan bedenken omdat ze weten dat intuïtie bronnen van kennis aanboort die iemand nooit bewust kan bereiken.

Belangrijke stappen
Bereid u voor. Verzamel informatie. Krijg een indruk van de hele situatie. Hoe u uw doel bereikt is onbelangrijk; focus op het doel zelf. Als uw doel helder is, prima. Als uw doel nog steeds onduidelijk is, maar u weet dat u de juiste oplossing zoekt voor een specifiek probleem, is dat ook prima.
Neem de tijd om niets anders te doen dan ongestoord zitten. Ga op het strand wandelen, ga zwemmen…
Volg dan twee, schijnbaar verschillende richtingen. Ze blijken namelijk veel met elkaar te maken hebben: enerzijds is het belangrijk om het 'probleem' helemaal los te laten, anderzijds is het belangrijk om te kunnen mijmeren (dagdromen) om alle mogelijkheden, diverse scenario's zo accuraat mogelijk door te nemen. In feite hoeft u niets te doen: de scenario's gaan hun eigen gang. U kunt ze af en toe sturen, maar uw belangrijkste taak is ze waar te nemen.
Ook al weet u dat u een deadline hebt, accepteer dat het essentieel is om ook dat los te laten. Negeer zo nodig een deadline om ongehaast de juiste beslissing te kunnen laten ontstaan.

"Ze onthouden je om je juiste beslissingen, niet vanwege je snelle beslissingen," memoreert een directeur.


De belangrijkste stap; de laatste

Loslaten. U heeft alle gegevens ingevoerd in uw gedachten, in beide hersenhelften. Ga nu iets anders doen. Laat uw intuïtie werken. Het is totaal onbelangrijk hoe het proces werkt, en wat dat is, dat we intuïtie noemen, zolang u erop vertrouwt. Wanneer het moment rijp is, krijgt u uw antwoord.
Vertrouwen in hoe het proces verloopt, is een andere, onontbeerlijke eigenschap van de topper, een dusdanig vertrouwen dat u bereid bent alle rationele argumenten van analytische en systeemgestuurde managers te negeren. Het is dan uw taak om uw visie en uw vertrouwen erin te delen, te communiceren en ermee te motiveren. Charisma en communicatieve vaardigheden horen daarom hoog op de lijst van de karakteristieken van leiders en van topverkopers.
Wanneer komt het antwoord? Geheid op de gekste momenten: op de golfbaan, midden in de nacht, tijdens een film..
Maar nu, lees verder, anders bent u uw kostbare idee misschien kwijt!

Belangrijkste hulpmiddel

De belangrijkste middelen om uw intuïtie in te zetten?
Een kleine blocnote en een pen. Gedachten zijn als herfstbladeren in de wind; u moet ze vangen. Zo ook uw inzichten, uw aha's: noteer ze onmiddellijk anders riskeert u ze kwijt te raken. Laat het papier (of uw mobieltje) uw geesteskinderen koesteren zodat uw creatieve geest er verder en onbekommerd mee aan het werk kan. Zelf heb ik potlood en papier in de auto, naast m'n bed, op zak als ik wandel of een concert bezoek...

Mijn advies is duidelijk: doen!
Leer uw ingevingen in te zetten om u verder te brengen in uw leven, om nog meer succes te bereiken. Als dat is wat u wilt…

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(43 stemmen)
Reacties

Dag David,

Ik weet het... ik heb geleerd 'Gij zult niet oordelen', en toch doe ik het hier, want mijn oordeel over dit artikel van jouw hand heeft geleid tot een waardering met een 10!
Zeldzaam goed artikel. Niemand hoeft het slecht en zwaar te hebben in de verkoop, zodra je in staat bent het geschrevene toe te passen in het leven van alle dag.
Iedereen heeft de mogelijkheid succes te genereren in wat hij/zij doet, mits je daartoe de juiste ingrediënten gebruikt. De inhoud van dit artikel is één van de grondstoffen.

Fijne dag

Wauw - wat ben ik je dankbaar, Hans, voor zo'n warme, duidelijke, enthousiaste én onderbouwde waardering!

Marjolein Zaal - Noordhoek |  http://www.greencicerone.nl

Dag David,
Mooi artikel, en misschien is mijn ervaring er een leuke illustratie bij.
Tijdens mijn hardlooprondjes word ik mij vaak bewust van wat ik aan het doen ben, en hoe ik dat kan corrigeren. Ik hoor mijzelf denken: "niet te hard", of "kleinere stappen", "rustig aan", "niet elke kilometer loopt even moeiteloos" of "hé, dat gaat lekker".
Opmerkelijk genoeg kan ik dit altijd ook direct in dezelfde bewoording projecteren op zaken waar ik in mijn bedrijf mee bezig ben, en ontstaan antwoorden. Mijn lopen is een metafoor voor mijn groeiende onderneming. Daarnaast maakt het mijn hoofd leeg en ontstaan vaak nieuwe ideeën. (Die ik thuis inderdaad direct moet noteren). En bij beiden ligt mijn focus op een mooi (ambitieus) doel.

Wat je feitelijk beschrijft, Marjolein, is het meditatieve van je hardlopen.
Je wordt je bewust van je gedachten, je krijgt ruimte om de leegte voorbij de gedachten te ervaren.
Zo is er gelegenheid om in contact te komen met 'Infinite Intelligence' die overigens continu in gesprek met je is ... maar de rust en 'ruimte' ontbreken om ernaar te luisteren. Tijdens het hardlopen wél.

Goed onderbouwd en uitgebreid artikel. Mijn complimenten.
Wat ikzelf altijd doe is het gewenste resultaat helemaal voelen. Hoe is het nu ik dit doel, dit antwoord, deze oplossing gevonden/bereikt heb. Vervolgens loslaten en iets leuks gaan doen. Op het moment dat ik in flow ben, komen 'als vanzelf' alle antwoorden.
Voor mij is flow het toverwoord om mijn intuïtie alle ruimte te geven.
ps. En inderdaad vlug opschrijven anders ben je het weer kwijt!!

Ja, Jos, 'flow' is inderdaad een sleutelconcept in dit geheel.
Ik kan mijn reactie aan Marjolein nu uitbreiden met de stelling dat 'in contact zijn met Infinite Intelligence' = in 'flow' zijn.
Iets wat jij al weet, vermoed ik!
En wat een waardevolle ontdekking (voor jezelf) om de kwaliteit van wat je voelt wérkelijk te ervaren.
In het belangrijke boek uit 1937 - 'Think and Grow Rich' (Denk groot en wordt rijk) - beschrijft Napoleon Hill (toen al!) hoe ESSENTIEEL het is om emotie in te zetten als de brandstof om dromen om te zetten in werkelijkheid, alsof emotie de postzegel is op de brief met daarin het verzoek aan Het Universum, Existence of hoe je het dan ook wilt noemen.

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

Hartelijk dank voor dit waardevolle artikel, David!
Jouw tips hebben me al vaak geholpen om (nog) succesvoller te worden.

Het fenomeen dat er 'een lichtje ging branden', is mij heel bekend!
In mijn werk én privéleven blijkt steeds vaker de waarde van intuïtie.

Deze ingevingen komen vooral wanneer ik slaap, in rust ben of mediteer.

Wat vooral helpt is om alle elementen (fysiek) te verzamelen over het te bereiken doel. Dit kunnen plaatjes, foto's of tekeningen zijn. Doe dit in een map en leg de map weg.
Doe zelf zoiets, dan zal je na verloop van tijd verbaasd zijn over het bereikte resultaat!

Wat een perfecte aanvulling en aanmoediging, Indra - heel fijn, dank je!

Mooi Artikel, en zeker een waar verhaal.

iedereen heeft sterke punten maar ze zijn gelukkig niet voor iedereen hetzelfde

Aha, ben jij de 'Michael' van ZipZoo.nl?
Uit Thailand? Dan begrijp ik de tijdmelding diep in de nacht...
Dank voor je reactie!
Ja, sterke en zwakke punten... een interessant onderwerp.
Ik houd het bij 'talenten' en ben minder geïnteresseerd in de andere zaken.
Het is een stuk erfenis van het schoolsysteem dat, hoewel we uitblinken in vele vakken, we moeten óók aandacht besteden aan vakken die we liever links laten liggen.
In het 'Sudbury School'-systeem is dit precies wat de kinderen mógen doen, zodat ze juist hun talenten ontwikkelen zonder tijd/energie te verspillen aan zaken waar ze niets voor voelen.
En met intuïtie: iedereen hééft het ('nature'), maar door de opvoeding ('nurture') wordt het vertrouwen erin al te vaak uitgeramd. Zó jammer...

Wendy Bekkers

Klopt, goed beschreven en soms nog wel via letterlijk een droom! Dus leg dat notitieboekje ook op je nachtkastje.

Goed zo, Wendy - je herkent de essentie én maakt gebruik van JOUW intuïtie!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..