Zit er al muziek in uw organisatie?

Muziek is niets zonder cadans. Sporters hebben ritme nodig om te excelleren. In het bedrijfsleven is het niet anders: zonder ritme geen groei. Zo zorgt u voor cadans in uw processen en organisatie.

Zit er al muziek in uw organisatie?
De Amerikaanse groeigoeroe Verne Harnish beklemtoont: 'Rhythm sets you free'. Harnish adviseert bedrijven over het realiseren en managen van snelle groei. Ritme vindt hij daarbij onontbeerlijk. U brengt ritme en regelmaat aan door op vaste momenten specifieke werkzaamheden uit te voeren.

Ritme in het werk
Plan bijvoorbeeld vaste contactmomenten in met de salesmanager, accountmanagers en collega's. Zorg er ook voor dat collega's buiten de verkoopafdeling vaste dagdelen inplannen voor acquisitie. Daardoor kunt u zich op het verkopen richten en zit er ritme in het bellen en afspraken maken met nieuwe relaties. Dit voorkomt uitstel of – erger – afstel. Zo kunt u bovengemiddeld presteren. Of het werkt? Vraag maar aan Michael Dell.

Prioriteren
Zodra u beslist dat u specifieke werkzaamheden op vaste momenten gaat uitvoeren, zult u merken dat u minder tijd over hebt voor andere activiteiten. Dat betekent dat het management prioriteiten moet stellen. De keus om tijd, budget en mankracht vrij te maken voor de gekozen werkzaamheden moet beleidsmatig zijn. Zet het management die stap niet, dan ligt een forse omzetgroei niet in het verschiet.

Voortdurend meten
Brengt u ritme in uw werkzaamheden, zorg er dan ook voor dat u de resultaten structureel meet. Doet u zelf aan acquisitie? Houd dan bijvoorbeeld per keer bij hoeveel calls u doet en hoeveel afspraken u maakt. Deze cijfers leveren zeer waardevolle inzichten op. Zo bleek in ons bedrijf dat een ervaren accountmanager per ochtend hooguit vier volwaardige telefonische acquisitiegesprekken kon voeren. Dat aantal was veel kleiner dan we dachten. Nu we weten hoeveel tijd zo'n gesprek kost, zijn we veel selectiever waar het gaat om de bedrijven die we benaderen.

Muziek
Kortom, als u bovengemiddeld wilt presteren, moet u ritme in uw processen creëren. Voer specifieke werkzaamheden herhaaldelijk volgens planning uit en meet de resultaten. Doet u dit niet, dan raken ze ondergesneeuwd en krijgen de dagelijkse beslommeringen de overhand. Kiest het management echt bewust voor ritme, dan zult u zien dat er muziek zit in uw organisatie.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Cold Calling, Canvassen, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(6 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..