Zit er al muziek in uw organisatie?

Muziek is niets zonder cadans. Sporters hebben ritme nodig om te excelleren. In het bedrijfsleven is het niet anders: zonder ritme geen groei. Zo zorgt u voor cadans in uw processen en organisatie.

Zit er al muziek in uw organisatie?
De Amerikaanse groeigoeroe Verne Harnish beklemtoont: 'Rhythm sets you free'. Harnish adviseert bedrijven over het realiseren en managen van snelle groei. Ritme vindt hij daarbij onontbeerlijk. U brengt ritme en regelmaat aan door op vaste momenten specifieke werkzaamheden uit te voeren.

Ritme in het werk
Plan bijvoorbeeld vaste contactmomenten in met de salesmanager, accountmanagers en collega's. Zorg er ook voor dat collega's buiten de verkoopafdeling vaste dagdelen inplannen voor acquisitie. Daardoor kunt u zich op het verkopen richten en zit er ritme in het bellen en afspraken maken met nieuwe relaties. Dit voorkomt uitstel of – erger – afstel. Zo kunt u bovengemiddeld presteren. Of het werkt? Vraag maar aan Michael Dell.

Prioriteren
Zodra u beslist dat u specifieke werkzaamheden op vaste momenten gaat uitvoeren, zult u merken dat u minder tijd over hebt voor andere activiteiten. Dat betekent dat het management prioriteiten moet stellen. De keus om tijd, budget en mankracht vrij te maken voor de gekozen werkzaamheden moet beleidsmatig zijn. Zet het management die stap niet, dan ligt een forse omzetgroei niet in het verschiet.

Voortdurend meten
Brengt u ritme in uw werkzaamheden, zorg er dan ook voor dat u de resultaten structureel meet. Doet u zelf aan acquisitie? Houd dan bijvoorbeeld per keer bij hoeveel calls u doet en hoeveel afspraken u maakt. Deze cijfers leveren zeer waardevolle inzichten op. Zo bleek in ons bedrijf dat een ervaren accountmanager per ochtend hooguit vier volwaardige telefonische acquisitiegesprekken kon voeren. Dat aantal was veel kleiner dan we dachten. Nu we weten hoeveel tijd zo'n gesprek kost, zijn we veel selectiever waar het gaat om de bedrijven die we benaderen.

Muziek
Kortom, als u bovengemiddeld wilt presteren, moet u ritme in uw processen creëren. Voer specifieke werkzaamheden herhaaldelijk volgens planning uit en meet de resultaten. Doet u dit niet, dan raken ze ondergesneeuwd en krijgen de dagelijkse beslommeringen de overhand. Kiest het management echt bewust voor ritme, dan zult u zien dat er muziek zit in uw organisatie.
André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..