Bedankt! De grote kracht van een klein woord

U kent al lang de motiverende kracht van een origineel en welgemeend compliment. Ontdek nu wat u kunt bereiken met eenvoudigweg bedanken.

Bedankt! De grote kracht van een klein woord

Er bestaan culturen waar het eenvoudigweg aanvaarden van een ding, dienst of aai gelijk is aan uitdrukking van waardering. Maar in het Westen geldt een ander cultuurstelsel rond het geven en ontvangen. Een 'alstublieft' en een 'bedankt' of 'dank u wel' zijn hier geheel op hun plaats en zijn in het sociale verkeer krachtiger dan een compliment.

Vergelijking 1
Uw zus trouwt, verhuist ver weg en krijgt een kindje. U zendt een cadeau. Eigenlijk is het cadeau voor haar en uw zwager, maar u zendt het aan de baby. Dat is het spelletje. U hoort later niets, u weet zelfs niet of het pakket is aangekomen, er wordt niets over gezegd.
Het valt u op. Het kindje heeft z'n 1e verjaardag. U zendt weer een cadeau. Weer hoort u niets.
Vraag: hoe lang blijft u cadeaus geven?

Vergelijking 2
U heeft een netwerk: uw collega's, klanten, andere vakrelaties en waarschijnlijk een aantal contacten via de social media of een ander netwerk, zoals een businessclub.
U komt een interessant artikel tegen, maakt er een pdf van en stuurt het aan een relatie.
Het valt u later op dat u geen ontvangstbevestiging krijgt, laat staan 'bedankt' of 'wat fijn dat u aan me denkt'. U komt weer een waardevol artikel tegen, dat eigenlijk voor deze relatie van belang is.
Vraag: neemt u weer zoveel moeite?

Door anderen te helpen, helpen we onszelf, want al het goede dat we uitdelen, voltooit de cirkel en keert naar ons terug.
Flora Edwards


Dankbaarheid ...
... is een onzichtbaar en toch terdege voelbaar smeermiddel in de sociale omgang. De charismatische (s)preker Robert H. Schuller (bekend van zijn Crystal Cathedral) is stellig over de kracht van dankbaarheid:

"Develop een attitude of gratitude."
(Ontwikkel een houding van dankbaarheid.)

Smeermiddel? Ja, in de positieve zin, want het houdt de bal aan het rollen en het resulteert in navolging. Er is een stroom aan informatie die uit uw netwerk naar u toe komt. Informatie die soms overbodig is, soms ook heel nuttig. Alleen u kunt dat beoordelen, de zender niet. Maar om deze stroom gaande te houden is het zaak in ieder geval te bedanken voor wat feitelijk een geschenk is – al klikt u daarna op de 'delete'-knop. Bedenk dat de kans bestaat dat als u verzuimt om positief te reageren, de ander zich terughoudend gaat opstellen waardoor de stroom stagneert. En als u echt geen informatie meer wilt ontvangen, wees dan zo attent om dát te communiceren! Die oprechtheid kweekt begrip, zodat de stroom ook in de richting van anderen blijft stromen.

Kleine handeling, groot gebaar
Alles wat u van een ander zo maar krijgt, beschouw dat als een cadeau. Bedank hiervoor.
Het kan heel eenvoudig zijn. Stel, u ontvangt een poststuk van een relatie. Een korte e-mail om de ontvangst te signaleren is een attent gebaar dat u zelf misschien ook zult waarderen.
Of stel, u krijgt bericht van LinkedIn dat iemand uit uw netwerk u heeft 'endorsed' of voor u een 'testimonial' heeft geschreven. Dat laat u toch niet onopgemerkt voorbij gaan? Een kort 'dank je wel' in het onderwerpveld van het LinkedIn-bericht is het minimum wat u kunt doen. Of u daarna een 'testimonial' of 'endorsement' voor de ander regelt, is voor de hand liggend.

Houd altijd deze woorden van Zig Ziglar in gedachten: "U kunt alles krijgen wat u wilt, als u maar genoeg mensen helpt om te krijgen wat zij willen."

Wederkerigheid
Ergens staat geschreven: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet." Maak het geheel positief en maak er een gewoonte van om de ontvangst van berichten te bevestigen, om te bedanken voor reacties op uw blog, om vriendelijke acties te waarderen ... want uw 'attitude of gratitude' zal een uitstralingseffect hebben en creëert steeds meer van wat voor u wenselijk kan zijn!

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Complimenten, Efficiency, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,7
(36 stemmen)
Reacties

David,

Met veel plezier heb ik dit artikel gelezen en ik ben je dankbaar voor de inspiratie en voor de bevestiging die dit geeft.
In tegenstelling tot alle verkoopmethodes die door de jaren heen zijn bedacht en uitgedragen, is het juist de grondhouding van dankbaarheid die het grote verschil maakt.

Kijk om je heen, met gerichte aandacht, en neem waar, signaleer, dat het met name ook in huidige tijden en economische omstandigheden, juist de mensen zijn die denken, voelen en handelen vanuit waardering en dankbaarheid, die de crisis aan zich voorbij zien trekken, zonder er echt last van te hebben.

Fijne dag

Wat een HEERLIJKE én BEVESTIGENDE aanvulling, Hans.
Dank hiervoor.

Hierin bevestig je tevens JOUW grondhouding, die zo duidelijk voelbaar is in de prachtige artikelen die jij schrijft en die zó voedend zijn.

Ja, het is bijna triest om te merken hoeveel moeite hoeveel mensen hebben om een eenvoudige 'bedankt' te gebruiken, laat staan dat ze enige blijk geven van diepere dankbaarheid in hun leven.
Soit - misschien maakt dit deel uit van hún levenslessen!

Henk de Gruiter

Zo waar en zo krachtig, zoals je het beschrijft, David Bloch.

Bovendien als je een dankbare houding uitstraalt, word je er zelf ook blij van.

Wat een heerlijke aanvulling, Henk!
Zó waar, over blijheid ...

Herman Meijer - ORAVI

David,

Een uitstekend artikel. Goed en helder geformuleerd. Ik ben het er helemaal mee eens. Tevens sluit ik mij aan bij de reactie van Hans Oelen. Graag voeg ik daar aan toe:
'Van een dankwoord of attente reactie is nog nooit iemand armer geworden'

Herman, jij bent een de weinigen in mijn netwerk die dankbaarheid in hart en nieren leeft én uitstraalt.
Jouw optimisme en doorzettingsvermogen zijn voorbeeldig.
En voor jouw voorbeeld ben IK dankbaar!

Herman Meijer - ORAVI

Dank je wel, David -:)

Herman, je bent zo heerlijk consequent!

Ilse Rietdijk |  http://www.ilseretdijk.nl

Dit artikel spreekt mij bijzonder aan. Het sterkt mij in het vinden van de juiste woorden, wanneer ik de boodschap van dit artikel in mijn -vooral - email relaties wil duidelijk maken.
Want zo denk ik er n.l. exact ook over.

Groet,
ILSE

Ja, Ilse - je raakt een belangrijk punt hier.
Eenvoudige dankbaarheid óók in e-mailverkeer is vandaag de dag behoorlijk zoek ... terwijl het zó makkelijk en voor de hand liggend is om 'gewoon' te bedanken voor een e-mail.
Zo houd je immers de uitwisseling gaande (net als in tennis: je mept de bal terug en het spel gaat door!).

Dus, Ilse, dank voor het te berde brengen van dit onderwerp!

Tip: ik weet zeker dat je website ANDERS geschreven hoort te zijn.
Maar het is o-zo-makkelijk om te vergeten om reacties-op-internet nauwkeurig na te lopen voor het verzenden ...!

Chuck van Eekelen

Dank je, David, voor dit artikel.

Over het algemeen ben ik een dankbaar mens. Toch laat ik soms achterwege om deze dankbaarheid uit te drukken.

Veelal denk je dan (onbewust) "ja, hij/zij snapt wel dat ik daar dankbaar voor ben".

Dat is net zo raar als denken "ze weten toch dat ik van ze hou" als je daar nooit uiting aan geeft.

Zoals zo vaak, beste David, een prachtige reminder om hier beter op te letten en de vruchten van mijn verbeterde gedrag te gaan plukken.

Greetinx,
C.

Ik geniet van je openhartige reactie, Chuck, alsook van je bereidheid om 'hand in eigen boezem te steken'.
Ja, verantwoordelijkheid nemen ... soms heel lastig, maar wel het begin van verandering.
Dank je voor je waardevolle aanvulling!

Petra van der Hulst |  http://www.metoscope.com

Dit is zó waar, David!
Ik weet nog dat ik bij één van mijn eerste werkgevers de directeur bedankte voor het ontvangen kerstpakket. Van alle zestig werknemers die hetzelfde pakket ook hadden gekregen waren ik en één andere collega de enigen die die deden, zo hoorde ik later.
Een ander voorbeeld: Ik werd door iemand op LinkedIn endorsed. Ik stuurde deze lieve man een bedankje en endorsements terug. Daarop hoorde ik niets meer van hem. Zoiets zet de 'flow' stil en dat is jammer.
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet elke mailing die per post of via de e-mail binnenkomt waardeer... (zal hier voortaan op letten, dank je voor de bewustwording, David) maar dankbaarheid voelt zo... dankbaar... ook voor jezelf!

Petra's voorbeelden zijn precies de perfecte, eenvoudige voorbeelden waar het om gaat.
Wat fijn dat je de essentie van mijn artikel begrijpt en herkent, Petra - dank je.

Roelof Oving

Het zijn de kleine dingen die het doen!.
Kleine moeite om iemand te bedanken en je krijgt er veel voor terug in de meeste gevallen.

JIJ begrijpt het, Roelof!
Dankbaarheid is een sleutel die VELE deuren opent én open houdt!
Heerlijk om je bevestigende woorden te lezen ...

Frans

Het artikel slaat de spijker op zijn kop en in het vluchtige sociale verkeer, wordt het bedankt steeds meer vergeten.

Zo is dat, Frans ... het hoort in het rijtje van 'hoi + naam' in e-mails en 'Ja, met Jan' bij het opnemen van de telefoon.

Herman Meijer noemt het 'verhuftering van de maatschappij'.
Hoe dan ook, geniet IK van alle bijval in de reacties.

Kennelijk zijn er nog steeds velen die voor dit soort zaak nog steeds gevoelig zijn en dát verblijdt me!

barbaraheynen@home.nl |  http://barbaraheynen@home.nl

We hebben het allemaal nodig gewaardeerd te worden, daarom is het leren waarderen van de ander met een dank je wel zo belangrijk.

JUIST, Barbara ... "What goes around, comes around!"

Mooi en duidelijk artikel ;)

Heel fijn, Grandjil - dank je.
Want nú weet ik dat jij, na het lezen van mijn artikel, anders gaat omgaan met degenen die met jou in contact komen!
Share your light, love and laughter!

Maarten Klein Haneveld |  http://www.fit-global.com

Heerlijk om het te lezen en geweldig om dat te ervaren. In de praktijk zeggen we misschien nog wel "dank je wel" als je iets wordt aageboden. In de digitale wereld (dus in dit voorbeeld een "e-mail") vergeten we dat vaak. Ik heb weer een verbeterpuntje!

Wat een warme, hartelijke reactie, Maarten, waarvoor - uiteraard! - mijn dank en waardering.
Je maakt duidelijk dat je open staat om te groeien - een teken van een winnaar!

Miranda

Ik vind dit een zeer positief bericht wat niet iedereen beseft. En zoals het bericht het stelt, dank je wel voor dit bericht...:-)

En ik dank JOU, Miranda, omdat jij dit onderwerp BEGRIJPT en leeft...
(Je weet vast dat jouw naam uit het Latijn komt en betekent 'wonderbaarlijk, bewonderenswaardig'...)

robertagendick@gmail.com |  http://robertagendick@gmail.com

Оочень хороший препарат, побочек вообще небыло


<a href=https://india-express.net/shop/190/desc/dasatinib>дазатиниб спрайсел</a>

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..