Presenteren – met een kapstok

Wist u dat een bezem, een kruiswoordpuzzel of een stadskaart helemaal geen vreemde attributen zijn bij een presentatie? Ontdek hoe creatieve kapstokken u effectiever en met meer plezier laten presenteren.

Presenteren – met een kapstok

Natuurlijk weet u wat een kapstok is in huiselijke zin. Maar in presentaties belichaamt de 'kapstok' een geavanceerd concept dat vooral effectief is bij de mondelinge presentatie. Ook bewijst het zijn nut bij creatieve brieven, verslagen en vooral marketingmaterialen.

Creatieve kapstokken
Stel, u heeft een doel voor uw presentatie. U weet wat u zelf wilt bereiken en wat u voor uw luisteraars wilt bereiken. U weet welk beeld ze van u krijgen en welke boodschap u wilt dat ze meenemen. En nu heeft u een 'kapstok' of 'drager' nodig. Met voorbeelden wordt het u duidelijk wat een kapstok is.
Situatie: de zaterdagmiddag voor de officiële opening van de Floriade (weliswaar de Floriade in Zoetermeer, maar vooruit: een anekdote blijft een anekdote!). Aan mij de taak om het voltallige personeel eensgezind te motiveren. Ik begin door met een bezem het podium te vegen, terwijl ik het verhaal vertel over mijn recente bezoek aan Cape Kennedy. In een enorme hangar kom ik een man tegen die in z'n eentje die grote ruimte veegt. 'Wat bent u aan het doen?' vraag ik. 'U ziet toch wel dat ik bezig ben te helpen onze astronauten op de maan te zetten?' De kapstok is een combinatie van bezem (een visueel element) en woorden (het auditieve element). Om het compleet te maken draag ik ook een bruine stofjas. Aan het einde van mijn presentatie kom ik terug met de bezem, om aan te geven dat iedereen – van kaartjesverkoper tot gids, van tuinman tot gastvrouw – een steentje bijdraagt aan het succes van dit bijzondere evenement.

Situatie: de RAI. Een dag voor 'verkopend Nederland' met diverse sprekers. Mijn boodschap is een oproep tot persoonlijke inzet. Ik gebruik daarom aan het begin als kapstok een citaat van een 'captain of industry' over kwaliteit en, ter afronding, een eigen gedicht over het verband tussen persoonlijke kwaliteit en verantwoordelijkheid.

Situatie: een training voor medewerkers van een chemisch concern. Jos is vrij nieuw bij het bedrijf. In zijn korte oefenpresentatie vertelt hij zijn collega's hoe hij daar terecht is gekomen, een soort curriculum vitae. Zijn kapstok is een vereenvoudigde kruiswoordpuzzel die hij op de flipover tekent. Terwijl hij praat, schrijft Jos steeds letters in de lege vakjes, zodat hij woorden vormt die elkaar kruisen. UNILEVER RESEARCH kruist met GISTBROCADES. De tweede 'R' van RESEARCH past in MOLECULAIRE GENETICA. De 'C' van GENETICA gebruikt Jos voor CELBIOLOGIE. Om zo – kennelijk tot zijn eigen verbazing – bekwaam en onderhoudend zijn presentatie te completeren.

Situatie: 140 topsecretaresses in het Sheraton Hotel van Zaventem. Gemengd Frans- en Nederlandstaligen, dus presenteer ik in het Engels. Mijn bijdrage gaat over 'cultuurverschillen'. Ik begin de presentatie door de kaart van Brussel op te houden; hij is – toevallig – dubbelgevouwen. Ik vraag: 'What is this?' en ik krijg het antwoord: 'Map of Brussels.' Ik merk op dat de kaart gevouwen is dus draai ik hem om en vraag: 'And what is this?' Samen met hen zeg ik hardop, lachend: 'Yes, the other half of Brussels!' Dan: 'Does it show all the one-way streets, and those being repaired?' 'No!' 'Right, so remember, this is only the map, it's not the territory.' Dit werkte als mijn kapstok omdat ik niet over de cultuurverschillen heb gepraat – een enorme bron van misverstanden en potentiële beledigingen – maar over wat we allemaal gemeenschappelijk hebben.
Positieve effecten
Wanneer u zo'n kapstok vindt voor uw presentatie zult u merken dat u:
  • opeens meer aandacht krijgt
  • een 'entertainment factor' toevoegt
  • spreekt tot de verbeelding van uw luisteraars
  • zich onderscheidt van andere sprekers

En als u merkt dat u meer plezier heeft in het presenteren, dan bent u er helemaal in geslaagd om anders te presenteren dan alleen maar vanaf PowerPoint-plaatjes te werken.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(12 stemmen)
Reacties

Astrid van Herk

Goedemiddag,

Het werkt inderdaad om attributen te gebruiken voor een presentatie. Toen ik in het grijze verleden voor een basischool klas stond, gebruikte ik dit soort dingen als lesopening. Ik neem aan dat het presenteren voor een groep professionals niet zo veel verschilt van het presenteren voor een schoolklas. De kunst is om de aandacht te vangen en vast te houden. Deze kapstokken werken uitstekend!

Dank voor deze duidelijke bevestiging, Astrid.
Ja, vooral omdat volwassenen alleen maar 'grote kinderen' zijn wat betreft presenteren.

Voor andere lezers:
Aangezien ik deze bijdrage van Astrid in de ochtend lees, is het terdege zaak om tijdsgebonden opmerkingen ('Goedemiddag') te vermijden.
Dit geldt zeker voor e-mails.
Het gebruik van zulke opmerkingen gaat immers uit van de beleving van de zender in plaats van die van de ontvanger.

Sylvia Nijs

Ik heb dit al vaker gedaan met verrassende attributen en de luisteraars waren zich later nog heel goed aan het herinneren over de interessante inlichting met het "grappige" acceesoire.

Bedankt om nog eens aan deze mogelijkheid herinnert te worden!

Met enthousiaste groeten uit B-Limburg

Sylvia

Jouw reactie, Sylvia, bevestigt - uit de praktijk - de kinestetische waarde van ANDERE attributen dan PowerPoint.
En, hoe tastbaarder, des te effectiever.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..