Reacties
Intuitie is een belangrijke eigenschap voor verkopers. Zonder een goede intuitie en een dosis empathie wordt verkopen een moeilijk vak.
Als ik bij een prospect zit, probeer is vanuit mijn intuitie de prospect te categoriseren (twijfelaar, veranderingsbereid, dominant, etc). Vervolgens pas ik mijn verhaal en toonzetting intuitief aan om zoveel mogelijk op dezelfde lijn te zitten als de prospect.
Als aan het eind van het gesprek toch een gevoel ontstaat dat we niet verder komen, dan bedank ik de prospect voor zijn tijd en interesse en vraag of we over 1 of 2 maanden weer kunnen afspreken. Het gebeurt nl. vaak dat we te vroeg naar een prospect gaan en dat ons bezoek hem pas aan het denken zet. Daarom gaat hij nog niet beslissen.
Zeer leuk artikel.
Alle aspecten komen aan bod.
Als je de lichaamstaal van je opponent ziet , en uiteraard kunt analyseren, weet je wat je tegenstrever echt denkt en voelt.
Om deze materie heel snel onder de knie te krijgen kan ik je mijn boekje "De snelle gids voor lichaamstaal "aanbevelen.
De verkoper die de hier terecht genoemde signalen niet waarneemt, en er dus ook niets mee doet, is per definitie géén (professionele) verkoper.
Die is ten hoogste iemand die mogelijk graag een goed verkoper wil worden, maar dient dan nog de nodige trainingen te doorlopen en zich skills eigen te maken.
Dit is dan ook een bepaald onderdeel in mijn praktijk als business coach / consultant, want ook ondernemers kunnen nog wel eens de nodige commerciële vaardigheden bijslijpen.
Kortom: zeer terecht dat de auteur dit aspect eens duchtig onder de aandacht brengt!
Heel herkenbaar.
michael rosner
Top artikel.
Heb laatst een gesprek gehad met mijn leverancier. Die vertoonde alle eigenschappen die besproken zijn in het artikel. De bevestiging die ik na 2 weken kreeg week totaal af van wat we besproken en afgesproken hadden. Een gemiste kans.
Ik zou bijna dit artikel aan hem willen sturen, maar dat gaat niet goed vallen, vrees ik.
Patrick van Rooij
Goed artikel
Jammer alleen dat er van die mensen zijn zoals Filip Boyen en George van Dorth, mensen die denken alles te weten en deze reactie mogelijkheid misbruiken om even snel reclame voor hun zelf te maken. Schrijf dan zelf een stukje en laat de lezer reageren op jullie kennis van verkoop.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|