Reacties
Hoewel ik als eenmanszaak een stuk makkelijker mijn keuzes kan maken en doorvoeren, denk ik dat dit principe voor alle bedrijven geldt. En noodzakelijk is.
Ik ga zelf nog een paar stappen verder, door alleen klanten toe te laten waar ik energie van krijg. Dat vertel ik ze ook heel duidelijk. Dat werkt natuurlijk twee kanten op: als ik geniet van mijn werk, zal ik ook beter presteren. Dus is het ook voor de klant van belang dat hij precies op de goede plek zit.
Deze keuze kan ik alleen maken omdat ik heel helder heb wat mijn missie is, dat ik precies weet hoe ik in elkaar steek en wat ik belangrijk vindt. Ik noem dat persoonlijk meesterschap. Volgens mij is dit de basis om bovengenoemde beslissingen congruent te nemen.
Op een gegeven moment had ik een klantenbestand van over de 700 klanten. Op zo´n moment loop je inderdaad over. En ben je alleen nog maar bezig met het oplossen van klachten. Waardoor je focus gewoon totaal verkeerd ligt.
En het klopt inderdaad, dat de omzet zeker niet van alle 700 klanten komt.
Toch is het moeilijk om bepaalde klanten te laten gaan. Ik ben/was nog altijd van mening: Elke klant is belangrijk en kan je zo helpen om tot bij de grotere te geraken.
jort
Ik ga akkoord met het artikel en sluit me ook aan bij Ine.
Ik denk dat het belangrijk is om, alvorens afscheid te nemen, het potentieel van de klant in kaart te brengen.
Ik heb zelf een klant die op 4 jaar tijd van een middelmatige naar absolute topklant is geëvolueerd.
Alleen....., hoe schat je dat in he.
Er bestaat ook zoiets als een GIK (Gemiddeld Ideale Klant)
Door een profiel aan te maken van je ideale klant, kun je het potentieel inschatten van je overige klanten. Dat kan het vergemakkelijken. Daarna is het natuurlijk een kwestie van er veel energie in steken en contact houden, zoals je ongetwijfeld gedaan hebt!
Hier heeft Andre ook een artikel over geschreven....
"Wat is het profiel van uw GIK"
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|