Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast?

Ivo  Ouwerkerk
Ivo Ouwerkerk

Zorg voor een goede afloop van uw verkooppresentatie met de kunst van het labelen.

Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast?

Het is 16.00 uur op een doordeweekse dag. U bent door uw klant gevraagd om een presentatie te geven over uw oplossing, uw product of uw plan van aanpak. Spannend! U bent goed voorbereid. U bent ruimschoots op tijd. Beamer en laptop staan klaar. Glaasje water ingeschonken. Kom zitten en luister...

Bril van uw doelgroep
Kijk nu eens naar dezelfde situatie door de bril van uw doelgroep:
Het is einde werkdag. U bent uitgenodigd om nog een uurtje te luisteren naar een presentatie. De kans is echter aanwezig dat na een paar minuten uw aandacht wegzakt. Ten einde raad pak u uw smartphone en zit u de presentatie uit.
 
Helaas is dit de werkelijkheid binnen veel bedrijven. Dat moet anders, en dat is makkelijk te realiseren.

Het nieuws als voorbeeld
Denk aan het NOS Journaal van 20:00 uur of het RTL Nieuws om 19:30 uur. Beide uitzendingen beginnen niet met een correspondent die midden in Athene verslag doet van de rellen. Ze beginnen met de hoofdpunten van het nieuws. En met een reden: hierdoor kunnen we het dagelijkse nieuws beter volgen. Zelfs als we even afdwalen of weglopen, snappen we bij terugkomst weer waar het over gaat. Dit komt door de structuur die in het begin is meegegeven. Iedere spreker moet gebruik maken van zijn eigen hoofdpunten. Hoe? Door uw verhaal te verdelen in de belangrijkste onderdelen en deze te labellen.

Gebruik labels
U 'labelt' door aan het begin van de presentatie aan te kondigen welke onderdelen u zult behandelen. Beperk u daarbij tot drie of hooguit vier onderdelen. Dat betekent dat u al uw ideeën en argumenten moet samenvatten in drie of vier 'labels'. Zo'n label bestaat liefst uit een korte zin of een enkel woord. Zoek daarbij naar de juiste, pakkende zinnen. Hoe beknopter hoe beter. Enkele voorbeelden:
  • Vijf tips om meer tijd te besparen
  • De kunst van het efficiënter vergaderen
  • De trends op het gebied van mobiel Internet
  • Wat maakt André Kuiper tot een snelle beslisser?

Hiermee houdt u de aandacht van het publiek makkelijker vast. U maakt ze juist nieuwsgierig. U triggert en u doet het waarschijnlijk anders dan anderen. Die beginnen met een saaie agenda.

De kunst van het labelen is een belangrijke vaardigheid. Het is de basis van uw presentatie. Het werkt als u spreekt voor een kleine groep of een groot publiek. Iedereen kan het toepassen!

Spreek de taal van uw doelgroep
Een goed label is makkelijk te onthouden, eenvoudig uit te spreken en het triggert. Probeer de labels te kiezen met het oog op de doelgroep. U kunt begrippen verschillend verwoorden en daarmee aanpassen aan uw doelgroep.

Geen tijdverspilling
Zorg ervoor dat saaie, onnavolgbare presentaties tot het verleden behoren. Mensen verspillen liever geen tijd, geld of energie aan presentaties die niet onthouden worden of een slechte indruk achterlaten. Dit hoeft niet langer. Zelfs zoiets simpels als 'labelen' maakt al een wereld van verschil!

Ivo Ouwerkerk

Ivo  Ouwerkerk
Ivo Ouwerkerk is oprichter en trainer van Grip training & coaching. Ivo helpt B2B verkoopteams om het beste uit zichzelf te halen. Ivo heeft een aanstekelijk enthousiasme, zit vol met ideeën, heeft rake humor en meer dan 20 jaar ervaring in sales.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Aandacht
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(10 stemmen)
Reacties

Ivo presenteert hier een aantal belangrijke thema's, zoals:

- het belang van kijken door de bril van de 'ontvanger'
- het vermijden van saaie, 'gewone' presentaties (al bij het noemen van 'het opzetten van laptop en beamer' zakt mijn gemoedsniveau)
- het gebruik vsn een spannend middel zoals het 'labelen'

Heel waardevol.
En dan nog de aandacht van de lusteraars (géén afstandelijk en onpersoonlijk 'publiek') vasthouden ... door ze te betrekken bij het verhaal zodat het in plaats van UW presentatie, HUN presentatie wordt, waar u alleen een bepaalde invulling geeft.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..