Meer tegenslag graag!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wilt u groeien? Omarm dan uw tegenslag, in plaats van deze te vermijden.

Meer tegenslag graag!

Dit artikel is speciaal bestemd voor degenen die in hun business op dit moment kleinere of grotere tegenslagen moeten incasseren. Verminderde omzet - hevige concurrentie - een klacht van een klant - niet nagekomen afspraken.

'Een boom die geacht wordt tot trotse hoogte uit te groeien, kan dat niet zonder slecht weer.'
                                                                                Alain de Botton, schrijver & filosoof

Tegenslagen kunnen verlammend werken. Ze kunnen uw vertrouwen in uw eigen succes en uw in anderen verminderen.
Gevolg is vaak dat er roofbouw gepleegd wordt op het eigen netwerk, want: 'Ik moet nu nieuwe omzet binnen halen!'

Uw onderneming heeft regen nodig
De uitspraak bovenaan dit artikel raakte mij omdat het de kern is van uw onderneming. De boom staat voor uw onderneming, die u wilt laten groeien. Naast zonlicht is regen het belangrijkste voedingsmiddel. Slecht weer is dus nodig. Maar waarom?

Oorzaak van succesvol ondernemen
Aan geluk, voorspoed, nieuwe klanten en omzetstijging gaat veelal iets desastreus aan vooraf. (De bedenker van deze filosofie is Nietzsche).

Door een tegenslag bent u eerder genoodzaakt om met een sterke verbetering van uw dienst/product te komen, of u komt tot inzicht dat u meer waarde moet toevoegen voor de klant. Als alles 'best aardig' gaat met uw omzet is de neiging tot veranderen/verbeteren er veelal niet. De valkuil is dat u afdrijft naar een middelmatige omzet en zo niet echt doorbreekt in groei.

  • Voorbeeld 1
    Wanneer u enkele grote klanten heeft, die samen voor 80% van uw omzet zorgen, bent u zó bezig om hún wensen in te vullen dat u geen acquisitie meer pleegt en minder tijd aan netwerken besteedt. Als er dan een grote klant wegvalt, heeft u een inkomstenprobleem. U moet nu ineens weer bedenken waar 'de markt' echt om vraagt. Zo maakt u uw bedrijf weer echt sterker en stabieler, i.p.v. uw afhankelijkheid/ onzekerheid te vergroten.
  • Voorbeeld 2
    Wanneer u vele prospects 'in de pijplijn' heeft zitten, wordt u lui wat betreft acquisitie en het werken aan de verbetering van uw product/dienst. Want 'binnenkort gaat er weer eentje vallen'. U heeft uw acquisitie goed gedaan, u hoeft alleen maar te wachten, als u nu acquireert kunt u straks de opdrachten niet meer aan! Dan merkt u ineens dat alle opdrachten in de 'pijplijn' zijn verdwenen en heeft u en een fors verminderde omzet deze maand en u moet weer helemaal opnieuw beginnen met acquisitie.

Om te voorkomen dat u nog een keer in deze valkuilen stapt, gaat u uw relatie/ acquisitie-management verbeteren en zo bouwt u een sterkere en stabielere commerciële bedrijfsvoering.

De "Het gaat best aardig"- valkuil
Als dit werkelijk zo is, dan heeft u helaas een probleem, omdat u een aanjager van motivatie mist om echt te gaan groeien met uw onderneming. U neemt waarschijnlijk te weinig risico.

Creëer tegenslag!
Hoeveel fouten heeft u gemaakt het afgelopen jaar?

Als u hier 0 of 1 op antwoordt, klopt er iets niet. U doet iets niet goed.

U hebt of geen zelfinzicht (sorry dat ik het zeg) en geeft altijd anderen de schuld, of u neemt niet echt risico's in het ondernemen van nieuwe, potentieel kansrijke, activiteiten. kortom: u leert te weinig!

Tegenslagen ontstaan niet door opzettelijk fouten te maken, maar door dingen te doen die andere ondernemers niet doen of niet durven - door risico te nemen. Dat gaat af en toe ook fout, maar dat is inherent aan risico's nemen. Voordeel is in ieder geval dat u er veel van opsteekt en uw organisatie er alleen maar sterker van wordt. U maakt uw organisatie meer immuun voor toekomstige tegenslagen.

Tip 1
Neem een 'risico' en vraag uw klanten om uw afgeronde opdracht te evalueren middels een evaluatieformulier. Er komen soms minder leuke reacties naar voren, maar dat maakt u alleen maar sterker.

Tip 2
Vraag uw omgeving niet tevéél om raad; doe eens iets wat anderen niet zouden doen!

Tip 3
Als er iets fout gaat, zoek dan de oorzaak niet teveel bij anderen, maar houd uzelf verantwoordelijk. Daar leert u het meeste van en het is beter voor uw bedrijf.

Veel succes met uw fouten. Maak ze en leer ervan. Onderneem!

Blue Tree/ Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(94 stemmen)
Reacties

Monique Fischer

Ik vind de tweesprong tussen het goed en 'slecht' een mooi uitgangspunt. Een van mijn persoonlijke aanvullingen is hierbij vaak deze oneliner: 'Zonder pijn geen medicijn' en 'zonder bluf is het leven suf'. Wat minder filosofisch, maar niet minder waar...

Daarom dus, genieten van dit soort tegenstellingen en vooral er steeds weer wat mee doen. Durf slecht weer te zien, stap er in en vind de voedingswaarde in het water dat je over je heen krijgt. Met andere woorden. Durf te zoeken naar de oplossing en zorg dat je niet verzuipt!

Kenneth Beeker |  http://www.adad.nl

Kort, bondig en het klopt helemaal!
mvg,

John den Dulk |  http://www.trigion.nl

Mooi artikel....en ook zo juist. In succes perioden worden we snel arrogant en ontstaat een onkwetsbaarheid gevoel. Totdat we door een zware tegenslag weer met beiden voeten op de grond staan....en vervolgens te leren om weer te streven naar succes.

Goed verhaal, klopt helemaal!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..