Meer tegenslag graag!
Wilt u groeien? Omarm dan uw tegenslag, in plaats van deze te vermijden.
Dit artikel is speciaal bestemd voor degenen die in hun business op dit moment kleinere of grotere tegenslagen moeten incasseren. Verminderde omzet - hevige concurrentie - een klacht van een klant - niet nagekomen afspraken.
'Een boom die geacht wordt tot trotse hoogte uit te groeien, kan dat niet zonder slecht weer.' Alain de Botton, schrijver & filosoof
Tegenslagen kunnen verlammend werken. Ze kunnen uw vertrouwen in uw eigen succes en uw in anderen verminderen. Gevolg is vaak dat er roofbouw gepleegd wordt op het eigen netwerk, want: 'Ik moet nu nieuwe omzet binnen halen!'
Uw onderneming heeft regen nodig De uitspraak bovenaan dit artikel raakte mij omdat het de kern is van uw onderneming. De boom staat voor uw onderneming, die u wilt laten groeien. Naast zonlicht is regen het belangrijkste voedingsmiddel. Slecht weer is dus nodig. Maar waarom?
Oorzaak van succesvol ondernemen Aan geluk, voorspoed, nieuwe klanten en omzetstijging gaat veelal iets desastreus aan vooraf. (De bedenker van deze filosofie is Nietzsche).
Door een tegenslag bent u eerder genoodzaakt om met een sterke verbetering van uw dienst/product te komen, of u komt tot inzicht dat u meer waarde moet toevoegen voor de klant. Als alles 'best aardig' gaat met uw omzet is de neiging tot veranderen/verbeteren er veelal niet. De valkuil is dat u afdrijft naar een middelmatige omzet en zo niet echt doorbreekt in groei. - Voorbeeld 1
Wanneer u enkele grote klanten heeft, die samen voor 80% van uw omzet zorgen, bent u zó bezig om hún wensen in te vullen dat u geen acquisitie meer pleegt en minder tijd aan netwerken besteedt. Als er dan een grote klant wegvalt, heeft u een inkomstenprobleem. U moet nu ineens weer bedenken waar 'de markt' echt om vraagt. Zo maakt u uw bedrijf weer echt sterker en stabieler, i.p.v. uw afhankelijkheid/ onzekerheid te vergroten.
- Voorbeeld 2
Wanneer u vele prospects 'in de pijplijn' heeft zitten, wordt u lui wat betreft acquisitie en het werken aan de verbetering van uw product/dienst. Want 'binnenkort gaat er weer eentje vallen'. U heeft uw acquisitie goed gedaan, u hoeft alleen maar te wachten, als u nu acquireert kunt u straks de opdrachten niet meer aan! Dan merkt u ineens dat alle opdrachten in de 'pijplijn' zijn verdwenen en heeft u en een fors verminderde omzet deze maand en u moet weer helemaal opnieuw beginnen met acquisitie.
Om te voorkomen dat u nog een keer in deze valkuilen stapt, gaat u uw relatie/ acquisitie-management verbeteren en zo bouwt u een sterkere en stabielere commerciële bedrijfsvoering.
De "Het gaat best aardig"- valkuil Als dit werkelijk zo is, dan heeft u helaas een probleem, omdat u een aanjager van motivatie mist om echt te gaan groeien met uw onderneming. U neemt waarschijnlijk te weinig risico.
Creëer tegenslag! Hoeveel fouten heeft u gemaakt het afgelopen jaar?
Als u hier 0 of 1 op antwoordt, klopt er iets niet. U doet iets niet goed.
U hebt of geen zelfinzicht (sorry dat ik het zeg) en geeft altijd anderen de schuld, of u neemt niet echt risico's in het ondernemen van nieuwe, potentieel kansrijke, activiteiten. kortom: u leert te weinig!
Tegenslagen ontstaan niet door opzettelijk fouten te maken, maar door dingen te doen die andere ondernemers niet doen of niet durven - door risico te nemen. Dat gaat af en toe ook fout, maar dat is inherent aan risico's nemen. Voordeel is in ieder geval dat u er veel van opsteekt en uw organisatie er alleen maar sterker van wordt. U maakt uw organisatie meer immuun voor toekomstige tegenslagen.
Tip 1 Neem een 'risico' en vraag uw klanten om uw afgeronde opdracht te evalueren middels een evaluatieformulier. Er komen soms minder leuke reacties naar voren, maar dat maakt u alleen maar sterker.
Tip 2 Vraag uw omgeving niet tevéél om raad; doe eens iets wat anderen niet zouden doen!
Tip 3 Als er iets fout gaat, zoek dan de oorzaak niet teveel bij anderen, maar houd uzelf verantwoordelijk. Daar leert u het meeste van en het is beter voor uw bedrijf.
Veel succes met uw fouten. Maak ze en leer ervan. Onderneem!
Blue Tree/ Richard van Houten
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|