Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen

Hoe zorgt u voor een goede samenwerking als u met meerdere mensen een presentatie geeft? De valkuilen liggen niet alleen bij wat het publiek hoort, maar ook bij wat het ziet. Waar zou u nog meer op moeten letten?

Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen

Presenteren als team kan u veel opleveren. Als elk teamlid zijn competentie of deskundigheid toont, ziet uw klant dat elk onderdeel van een project in goede handen is. Tegelijk laat u ook zien hoe goed de teamleden op elkaar ingespeeld zijn. Maar een slecht uitgevoerde teampresentatie kan het vertrouwen van uw klant onherstelbare schade toebrengen.

Valkuilen

Veel sprekers beschouwen een teampresentatie als volgt: verschillende sprekers die ieder voor zich om beurten een deel van de inhoud bespreken. Wie zo naar een teampresentatie kijkt zal deze drie valkuilen ervan niet zien aankomen:

  • De voorbereidingstijd wordt besteed aan het samenstellen van de slides in plaats van het oefenen op de presentatie zelf en hoe elkaar het woord zal worden overgedragen;
  • Sprekers die niet aan het woord zijn staren naar het publiek om zo hun reactie te peilen;
  • Een onduidelijke rolverdeling zorgt ervoor dat sprekers elkaar tijdens de presentatie onderbreken of zelfs tegenspreken.

Om goed als team te presenteren moet meer gedaan worden dan afspreken wie wat vertelt.

Teamvoorbereiding

Een goede teampresentatie vergt een degelijke voorbereiding. Daarmee kunnen bovenstaande valkuilen ontweken worden, en de teampresentatie een succes. Hou in uw voorbereiding rekening met de volgende drie belangrijke punten:

  • Maak duidelijke afspraken over wie welke expertise inbrengt en wie waarover zijn mond houdt. Als het voor uw teamleden onduidelijk is wie voor welk deel van de presentatie verantwoordelijk is, hoe moet uw publiek daar dan achter komen?
  • Maak duidelijke afspraken over hoe u elkaar het woord geeft en oefen deze overdrachten. Traditioneel wordt het woord vaak door middel van een handgebaar overgedragen of door de mede-spreker aan te kijken. Na een paar keer komt dit echter over als knullig en amateuristisch. Wees duidelijk wanneer u uw betoog afrondt. Geef uw teamgenoot het signaal door hoger of juist lager te gaan spreken. Eindig uw betoog en blijf stil. Kijk naar het publiek en vertrouw er op dat uw teamgenoot het signaal oppakt en zijn betoog begint. Kijk nooit naar uw teamgenoot voordat hij begonnen is met spreken.
  • Blijf tijdens de presentatie naar de spreker die aan het woord is kijken. De luisterende teamgenoot moet knikken, lachen, of, wanneer dat gevraagd wordt, zijn mening geven. Het doel hiervan is het publiek te laten zien dat u een goed geolied team bent. Veel luisterende sprekers begaan de denkfout dat ze nu niet door het publiek worden opgemerkt. Realiseer u dat wie niet spreekt wel door het publiek bekeken wordt en onderschat nooit de non-verbale signalen die uw team afgeeft! Maak er juist gebruik van, door te zorgen dat het gedrag van de niet sprekende teamleden de geloofwaardigheid van de spreker bevestigd.

In het algemeen geldt, als u als team presenteert, bereidt uw presentatie dan ook met het hele team voor. Een potentiële klant bekijkt het hele team, niet alleen degene die spreekt. Wat zou u denken als twee sprekers met elkaar in discussie gaan, of een junior teamgenoot door zijn baas onderbroken wordt? U gaat dan vanzelf conclusies trekken en die zullen niet positief zijn. Uw publiek of klant luistert naar wat u te zeggen hebt, maar ziet ondertussen alles wat maar de aandacht trekt. Verzeker u ervan dat het publiek niet alleen hoort wat u wilt dat het hoort, maar dat het ook ziet wat u wilt dat het ziet – pas dan is een goede indruk gegarandeerd!
Arthur   Sevenstern

Arthur Sevenstern

Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,3
(15 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..