Hoe u uzelf verkoopt

Hoe beter u uzelf leert verkopen, hoe meer succes u zult boeken. Communicatie-expert David Bloch bespreekt de acht geboden van de zelfmarketing.

Hoe u uzelf verkoopt

Of u nu hogerop wilt komen in uw bedrijf, nieuwe klanten zoekt, of meer wilt opvallen in uw huidige functie: in al deze gevallen draait het om hoe u uzelf verkoopt. Bij deze presenteer ik u, kort en bondig, de acht geboden van de zelfmarketing:

1. Wees uzelf

Dit is hét middel om in verbinding te komen met degenen die u wilt bereiken en beïnvloeden. Pas op voor maskers, want daarmee beperkt u uw authenticiteit.

2. Weet wat u wilt bereiken

Wees voorbereid op het volgende telefoontje, de volgende onderhandeling, op de toekomst die u voor uzelf ziet. Iedere interactie is een gelegenheid om uzelf te verkopen en wel binnen het kader dat u voor uzelf voorziet.

Tip: 
Onthoud dat niet de feiten belangrijk zijn, maar de índruk die ze maken!

3. Weet wie uw klant is

Dat kan een gesprekspartner, interviewer, luisteraar bij uw presentatie, of lezer van uw tweet zijn. Sta stil bij wie u kan helpen uw doel(en) te bereiken, wie u kunt inschakelen en wie juist niet. Wie of wat zou u tegen kunnen werken? In welke mate kunnen de social media u bijvoorbeeld wérkelijk helpen?

Tip: 
Pas op voor bietsers. Er zijn – vooral op de social media – velen die "vrienden" verzamelen, maar niets of nauwelijks iets van zichzelf prijsgeven. Zorg ervoor dat ú geen bietser wordt!

4. Kennis is macht ...
... kennissen zijn machtiger
Naarmate u stijgt op de carrièreladder, des te belangrijker het informele circuit, waar het gesprek primair over andere zaken dan werk gaat. Let dus op dat u niet met uw mond vol tanden staat! Gelukkig hoeft u zich niet bij te laten scholen. Berust in uw uniciteit en houd het eenvoudig.

Tip: 
Ontspanning en zelfacceptatie zijn hierbij de sleutel. Wees eerlijk in wat u niet weet en wees bereid om vragen te stellen én te luisteren.

5. Weet waar u moet opvallen

Er zijn momenten om rustig aanwezig te zijn en er zijn beslist momenten waarbij u uw stem dient te laten horen. Zoals bij bepaalde vergaderingen of tijdens een presentatie, door het stellen van een puntige vraag bijvoorbeeld.

Tip: 
Let op de kracht en diepte van uw stem. Adrenaline gooit gemakkelijk roet in het eten. Leer de kracht van uitademen en daarna diep inademen voordat u spreekt.

6. Durf op te vallen

Draag de juiste kleding voor de functie en het niveau die u nastreeft in plaats van de outfit die past bij de functie die u nu bekleedt. Draag altijd power clothing.

Tip: 
Vermijd modieuze kledingkeuze, zoek een meer tijdloze stijl en laat u vooral adviseren door een professionele image consultant – een investering die lóónt.


7. Laat uw plezier zien

Zelfs bij serieuze onderwerpen is er ruimte voor een kwinkslag, anekdote of passend citaat. Laat steeds zien dat u zin heeft in het werk dat u doet, wat voor werk dat ook is.

Tip: 
Verwar plezier en humor niet met ontoepasselijke moppen en dijenkletsers.

8. Motiveer uzelf...
 en u bereikt de ander
Het blijft een waarheid dat dít moment alles is wat u werkelijk 'in handen' heeft. Alles is onderhevig aan verandering. Uw capaciteit om steeds de positieve kanten te zien en uw doelen voor ogen te houden, blijven krachtige motivatie middelen.

Tip: 
Focus op wat mogelijk is in plaats van wat onmogelijk is.

Tot slot
U bent uw product, dienst en bedrijf – dus hoe beter u uzelf leert verkopen, des te meer succes u boekt!

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Personal Branding, Efficiency
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(15 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..