Verkopen met een moodboard
De meeste commerciële kanjers gebruiken in verkoopgesprekken iets om hun boodschap te visualiseren. Bijvoorbeeld een presentatie op de laptop, een brochure, verkoopmap of het product zelf.
Allemaal slim, want de ogen nemen maar liefst zo'n 83% van alle voorgeschotelde informatie op. Ter vergelijking: onze oren nemen slechts 11% op. Wil u zich op het visuele vlak onderscheiden? Maak dan gebruik van een moodboard. Dat geeft op een andere manier zicht op wat u te bieden hebt. Ook als u diensten verkoopt.
Met een moodboard kunt u alle kanten op Er kunnen foto's op, andere afbeeldingen, sfeerkleuren, losse woorden die uw onderscheidende karakter weergeven, bewegende elementen. Met een beetje creativiteit maakt u er een mooie, zakelijke visualisatie van. Let wel op de volgende zaken:
- Kies een vierkant of rond formaat met een doorsnede van ca. 50 cm.
- Gebruik stevig materiaal, hout bijvoorbeeld.
- Verdeel het moodboard in grote vlakken om rust te creëren.
- Zorg voor afwisseling van de elementen die u er op maakt, dat voorkomt een statisch geheel.
- Blijf altijd letten op een professionele uitstraling en voorkom knip/plak werk. Vraag eventueel een vormgever om u te helpen.
Dit laat op het moodboard zien…. ….als u producten verkoopt. Ter inspiratie: - Afbeeldingen van - in verschillende stijlen - gedekte tafels van uw servies- en glaswerk aangevuld met woorden of beelden van eten en drinken.
- Een impressie van een winkelindeling waaruit blijkt hoe uw producten mooi tot hun recht komen, met elementen die aangeven wie de doelgroep is.
- Stap voor stap afbeeldingen en korte uitleg van de totstandkoming van een product uit uw productiemachine.
- De groei en bloei van zaadje tot de mooie planten die u verkoopt, inclusief afbeeldingen van de omgeving waarin ze uitstekend tot hun recht komen.
….als u diensten verkoopt. Ter inspiratie: - Sfeerbeelden van deelnemers die in uw training aan het werk zijn, aangevuld met voorbeelden van (creatieve) werkvormen of games die u gebruikt.
- Een vereenvoudigde uiteenzetting van wat uw computerprogramma doet voor een bedrijf. Wat kunnen de medewerkers er mee en wat is het resultaat.
- De 'routing' die de factuur van uw klant aflegt in het incassotraject wat u voor hen vervult.
- Een goed gevulde boekenkast, met bestickerde kaften en alles overzichtelijk ingedeeld, dankzij de service die u biedt om bedrijfsbibliotheken up to date te houden.
Tip Brainstorm eens met collega's of vraag aan uw klanten wat zij willen zien van uw aanbod. Maak daar om heen een moodboard. Wissel eens in de 3 tot 6 maanden van bord. Dat is aantrekkelijk voor uw klanten en u houdt zelf er scherp mee.
Danielle de Jonge
|
Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
|
|