Verkopen met een moodboard

De meeste commerciële kanjers gebruiken in verkoopgesprekken iets om hun boodschap te visualiseren. Bijvoorbeeld een presentatie op de laptop, een brochure, verkoopmap of het product zelf.

Verkopen met een moodboard

Allemaal slim, want de ogen nemen maar liefst zo'n 83% van alle voorgeschotelde informatie op. Ter vergelijking: onze oren nemen slechts 11% op. Wil u zich op het visuele vlak onderscheiden? Maak dan gebruik van een moodboard. Dat geeft op een andere manier zicht op wat u te bieden hebt. Ook als u diensten verkoopt.

Met een moodboard kunt u alle kanten op
Er kunnen foto's op, andere afbeeldingen, sfeerkleuren, losse woorden die uw onderscheidende karakter weergeven, bewegende elementen. Met een beetje creativiteit maakt u er een mooie, zakelijke visualisatie van. Let wel op de volgende zaken:
  • Kies een vierkant of rond formaat met een doorsnede van ca. 50 cm.
  • Gebruik stevig materiaal, hout bijvoorbeeld.
  • Verdeel het moodboard in grote vlakken om rust te creëren.
  • Zorg voor afwisseling van de elementen die u er op maakt, dat voorkomt een statisch geheel.
  • Blijf altijd letten op een professionele uitstraling en voorkom knip/plak werk. Vraag eventueel een vormgever om u te helpen.

Dit laat  op het moodboard zien….
….als u producten verkoopt. Ter inspiratie:

  • Afbeeldingen van - in verschillende stijlen - gedekte tafels van uw servies- en glaswerk aangevuld met woorden of beelden van eten en drinken.
  • Een impressie van een winkelindeling waaruit blijkt hoe uw producten mooi tot hun recht komen, met elementen die aangeven wie de doelgroep is.
  • Stap voor stap afbeeldingen en korte uitleg van de totstandkoming van een product uit uw productiemachine.
  • De groei en bloei van zaadje tot de mooie planten die u verkoopt, inclusief afbeeldingen van de omgeving waarin ze uitstekend tot hun recht komen.

….als u diensten verkoopt. Ter inspiratie:

  • Sfeerbeelden van deelnemers die in uw training aan het werk zijn, aangevuld met voorbeelden van (creatieve) werkvormen of games die u gebruikt.
  • Een vereenvoudigde uiteenzetting van wat uw computerprogramma doet voor een bedrijf. Wat kunnen de medewerkers er mee en wat is het resultaat.
  • De 'routing' die de factuur van uw klant aflegt in het incassotraject wat u voor hen vervult.
  • Een goed gevulde boekenkast, met bestickerde kaften en alles overzichtelijk ingedeeld, dankzij de service die u biedt om bedrijfsbibliotheken up to date te houden.

Tip
Brainstorm eens met collega's of vraag aan uw klanten wat zij willen zien van uw aanbod. Maak daar om heen een moodboard. Wissel eens in de 3 tot 6 maanden van bord. Dat is aantrekkelijk voor uw klanten en u houdt zelf er scherp mee.

Danielle de Jonge

Danielle de Jonge

Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 2,7
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Wouters

Artikel lijkt me enigzins uit de tijd gezien de komst van bijvoorbeeld de tablets.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..