Assertiviteit – in uw voordeel!

Eenvoudig gezegd betekent assertief gedrag 'voor-uzelf-opkomen', het duidelijk stellen van uw grenzen. En het leidt vaak tot spanningen, zowel bij uzelf als bij anderen. Velen zijn feitelijk bang om conflicten te scheppen of de waardering van anderen te verliezen.

 Assertiviteit – in uw voordeel!

Bent u bereid om er dieper over na te denken, dan blijkt gezond assertief gedrag uiteindelijk grote voordelen op te leveren. U geeft anderen duidelijke signalen van uw grenzen: tot hier en niet verder! Zij zullen er bewuster mee omgaan en er meer rekening mee houden. Communicatiedeskundige David Bloch biedt een kijkje in deze uitgebreide vorm van zelfbehoud.

Wensen en eisen
U maakt duidelijk wat u wilt, wat u wilt laten gebeuren, wat u wilt zien gebeuren en de gevoelens die betrekking hebben op deze eisen. Een assertieve verkoopleider kan tegen een lid van zijn team zeggen: Ik maak me zorgen over de hoeveelheid onbeantwoorde aanvragen voor een bezoek of informatie op je bureau. Ik wil dat je alles afwerkt voor het weekend. Hoe gaat ú ermee om wanneer het úw bureau betreft?
Tip Bij assertiviteit draait het om open en eerlijk communiceren. Het helpt om te leren ontspannen en om minder zorgen te maken.
 
Uiten zonder schuldgevoel
Door uw waarheid te vertellen krijgt u meer van wat u wilt in het leven, of het te maken heeft met uw klanten, uw baas, uw collega's ... of uw partner thuis. U vergroot uw capaciteiten om verbaal en non-verbaal uw positieve en negatieve gevoelens, gedachten en emoties te uiten ... zonder u schuldig te voelen. U laat tegelijkertijd de ander in zijn waarde.
Tip U krijgt meer ruimte in uw leven door te accepteren dat u bepaalde basisrechten hebt, dat u uw eigen waarden en normen hebt die u mag handhaven en naleven. U neemt meer de verantwoordelijkheid voor alles wat u overkomt in het leven. U maakt meer zelfstandige keuzes en neemt uw beslissingen soeverein, om ten slotte zelf meer vorm en invulling te geven aan uw leven.
 
Grenzen en conflicten
Het is in uw voordeel en dat van anderen om uw grenzen te bewaken. Dat beïnvloedt zelfs uw capaciteit om te luisteren, om conflicten op te lossen en om samen te werken en problemen op een win-win basis op te lossen.
Tip Onderzoek voor uzelf hoe moeilijk (of juist makkelijk!) u het vindt wanneer een klant weerstand biedt en of u het als persoonlijk of als strikt zakelijk kunt ervaren.

'Nee' zeggen
Hoe assertief u bent, bepaalt mede de duidelijkheid en kracht van hoe u 'nee' zegt.
Tip Wees direct: Nee, dat lukt me deze week niet. Zo nodig – vooral wanneer de ander doordramt, herhaal met andere woorden: Dat is voor mij deze week onmogelijk.
Tip U versterkt uw afwijzing door géén uitleg te geven. Wat wel helpt is om diep en rustig uit te ademen voordat u inademt en spreekt.

'Nee' zeggen met mogelijkheden
Door uw eigen grenzen te stellen, heeft u ook recht om te zeggen wát u bereid bent om eventueel te doen en wannéér. U wilt tenslotte meewerken en u stelt uw eigen prioriteiten omwille van uw werkdruk, die u als geen ander overziet.
Tip Uitdrukkingen zoals: Vraag me over 10 dagen, of: Ik zou je met plezier helpenen wel een andere keer helpen om de boodschap te verzachten terwijl u duidelijk blijft en als willig overkomt.

Tot slot
Assertiviteit ('nee' zeggen zonder emotie) onderscheidt zich van agressie ('nee' zeggen mét emotie) en is een teken van hoe u uw grenzen stelt en bewaakt – in ieders voordeel!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Kwaliteiten van de Verkoper
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,1
(7 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..