6 praktische en effectieve communicatietips

Het is onmogelijk om niet te communiceren. Maar met deze tips van communicatiedeskundige, David Bloch, brengt u uw interacties met relaties op een hoger peil.

 6 praktische en effectieve communicatietips

Praktische communicatietips
  • Begrijp de ander éérst
    De menselijke behoefte om begrepen te voelen is dusdanig sterk dat u altijd scoort wanneer u laat zien dat u de ander begrijpt. (Wat overigens los staat van enige mening over de inhoud!) Om te zorgen voor het nodige begrip, vertel de ander wat u denkt en meent te hebben gehoord en begrepen, ook 'tussen de regels'. Als wat u zegt, klopt, krijgt u de bevestiging ervan; als u verkeerd zit, dan wordt dát meteen weersproken en opgelost. Hoe dan ook, ú wint in de kwaliteit van het gesprek als de interactie stijgt.

  • Geduld is een schone zaak
    Hoe geduldig voelt u zich vandaag? Hoe compassievol voelt u zich? Heeft u – tijdens uw stressvolle dag – toch tijd en ruimte voor een ander en zijn problemen? Een van de kwaliteiten van iemand die goed luistert en begrijpt, is geduld: de bereidheid om de ander de tijd, ruimte en rust te gunnen om zijn verhaal, zijn zorgen, over te dragen en met u te delen.
    Tip. Bewijs uw betrokkenheid door intens te luisteren en u in te zetten om te ander werkelijk te begrijpen ... om daarna te ervaren hoe snel u in de richting van u beider gezamenlijke doelen beweegt.

  • Openheid
    De kunst is een luisterhouding te hebben vanuit het standpunt van de ander. U hoeft het dus niet met hem eens te zijn.
    Tip. Waar blijkt dat uw mening op prijs gesteld wordt, zeg dan nooit: U heeft gelijk. Zeg: Ik ben het met u eens. Als u het oneens bent, zeg dan niet: U heeft ongelijk, maar: Ik heb een andere mening. Het is belangrijk om trouw te zijn aan uw eigen normen en waarden. Uitdrukkingen als: Ik begrijp dat het voor u heel belangrijk is ... én ik weet dat ik zulke zaken op een andere manier aanpak zijn aan de orde. Respectvol én duidelijk.

  • Houd het gesprek gaande
    Als ervaren verkoper bent u waarschijnlijk boven gemiddeld in uw gesprekstechniek. Anderen zijn vaak minder vaardig. Uw terughoudendheid en korte vragen nodigen de ander toch uit om meer te vertellen.
    Tip. Uitdrukkingen zoals: Dit klinkt heel belangrijk voor jou ..., of: Vertel me daar meer over ... in een zachte, rustige stem stimuleren de ander om verder te praten.
    Tip. Door diep uit te ademen via de ontspannen mond verhoogt u uw kans om de nodige stiltes in te lassen. Dit, mét oogcontact, nodigt de ander uit om door te gaan.
    Tip. Het is vaak voldoende om slechts één van zijn woorden te herhalen in met vragende intonatie: Meerwaarde ...? Concurrentie ...?

  • Gebruik de stijl van de ander
    NLP beschrijft de communicatiestijlen van visueel (Schets me een beeld ...), auditief (Ik hoor er graag meer over ...), kinesthetisch (Ik moet het kunnen begrijpen ..., Ik moet er een goed gevoel over hebben ...). Bepaal uw eigen voorkeursstijl, luister naar die van de ander en pas úw woorden aan zijn stijl aan. Zo verhoogt u uw 'klik-vermogen'.

  • Bereidheid om te veranderen
    Uw flexibiliteit in het gesprek is van wezenlijk belang. Wees aandachtig, intelligent, verantwoordelijk, zorgvuldig, compassievol en zonder oordeel en, als niet anders werkt, wees bereid om uw stijl te veranderen. Zo leert u meer, zo wordt u een nóg waardevoller gesprekspartner.

Tot slot
Uw flexibiliteit in het gesprek, en uw bereidheid om de ander centraal te stellen, zijn sleutels tot effectiever communiceren, waarvan luisteren de kern is.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Communicatie, Beïnvloeden
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(9 stemmen)
Reacties

Buys Marc

Heel juist. Communicatie lukt het beste als je de anderen centraal stelt.

Heerlijk om zulke bevestiging te lezen, Marc!
Dank je.
Om de ander centraal te stellen, lijkt een 'quantum shift' te betekenen in de persoonlijke ontwikkeling.
Van nemen naar geven, bijvoorbeeld.
Sowieso zijn de resultaten verbluffend - en het is frappant hoe de EIGEN doelen (voor zo ver deze vastgesteld zijn!) met gemak bereikt worden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..