6 praktische en effectieve communicatietips
Het is onmogelijk om niet te communiceren. Maar met deze tips van communicatiedeskundige, David Bloch, brengt u uw interacties met relaties op een hoger peil.
Praktische communicatietips
- Begrijp de ander éérst
De menselijke behoefte om begrepen te voelen is dusdanig sterk dat u altijd scoort wanneer u laat zien dat u de ander begrijpt. (Wat overigens los staat van enige mening over de inhoud!) Om te zorgen voor het nodige begrip, vertel de ander wat u denkt en meent te hebben gehoord en begrepen, ook 'tussen de regels'. Als wat u zegt, klopt, krijgt u de bevestiging ervan; als u verkeerd zit, dan wordt dát meteen weersproken en opgelost. Hoe dan ook, ú wint in de kwaliteit van het gesprek als de interactie stijgt.
- Geduld is een schone zaak
Hoe geduldig voelt u zich vandaag? Hoe compassievol voelt u zich? Heeft u – tijdens uw stressvolle dag – toch tijd en ruimte voor een ander en zijn problemen? Een van de kwaliteiten van iemand die goed luistert en begrijpt, is geduld: de bereidheid om de ander de tijd, ruimte en rust te gunnen om zijn verhaal, zijn zorgen, over te dragen en met u te delen. Tip. Bewijs uw betrokkenheid door intens te luisteren en u in te zetten om te ander werkelijk te begrijpen ... om daarna te ervaren hoe snel u in de richting van u beider gezamenlijke doelen beweegt.
- Openheid
De kunst is een luisterhouding te hebben vanuit het standpunt van de ander. U hoeft het dus niet met hem eens te zijn. Tip. Waar blijkt dat uw mening op prijs gesteld wordt, zeg dan nooit: U heeft gelijk. Zeg: Ik ben het met u eens. Als u het oneens bent, zeg dan niet: U heeft ongelijk, maar: Ik heb een andere mening. Het is belangrijk om trouw te zijn aan uw eigen normen en waarden. Uitdrukkingen als: Ik begrijp dat het voor u heel belangrijk is ... én ik weet dat ik zulke zaken op een andere manier aanpak zijn aan de orde. Respectvol én duidelijk.
- Houd het gesprek gaande
Als ervaren verkoper bent u waarschijnlijk boven gemiddeld in uw gesprekstechniek. Anderen zijn vaak minder vaardig. Uw terughoudendheid en korte vragen nodigen de ander toch uit om meer te vertellen. Tip. Uitdrukkingen zoals: Dit klinkt heel belangrijk voor jou ..., of: Vertel me daar meer over ... in een zachte, rustige stem stimuleren de ander om verder te praten. Tip. Door diep uit te ademen via de ontspannen mond verhoogt u uw kans om de nodige stiltes in te lassen. Dit, mét oogcontact, nodigt de ander uit om door te gaan. Tip. Het is vaak voldoende om slechts één van zijn woorden te herhalen in met vragende intonatie: Meerwaarde ...? Concurrentie ...?
- Gebruik de stijl van de ander
NLP beschrijft de communicatiestijlen van visueel (Schets me een beeld ...), auditief (Ik hoor er graag meer over ...), kinesthetisch (Ik moet het kunnen begrijpen ..., Ik moet er een goed gevoel over hebben ...). Bepaal uw eigen voorkeursstijl, luister naar die van de ander en pas úw woorden aan zijn stijl aan. Zo verhoogt u uw 'klik-vermogen'.
- Bereidheid om te veranderen
Uw flexibiliteit in het gesprek is van wezenlijk belang. Wees aandachtig, intelligent, verantwoordelijk, zorgvuldig, compassievol en zonder oordeel en, als niet anders werkt, wees bereid om uw stijl te veranderen. Zo leert u meer, zo wordt u een nóg waardevoller gesprekspartner.
Tot slot Uw flexibiliteit in het gesprek, en uw bereidheid om de ander centraal te stellen, zijn sleutels tot effectiever communiceren, waarvan luisteren de kern is.
David Bloch
|
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
|
|