Resultaat vanuit wat u denkt en voelt

Onze valkuil is dat we succes vaak buiten onszelf zoeken. We zoeken dan op de verkeerde plaats. Het komt namelijk altijd voort uit de binnenkant, in dit geval: de binnenkant van de verkoper zelf!

Resultaat vanuit wat u denkt en voelt

Aristoteles zei het al. Na hem hebben vele wetenschappers en filosofen het door de eeuwen heen herhaald. In de bijbel staat het als volgt omschreven:
 
Voor ieder die heeft, aan hem zal gegeven worden, en hij zal meer overvloed hebben. Maar voor ieder die niet heeft, van hem zal worden weggehaald, zelfs dat wat hij al heeft.
Mattheüs 13:12

 
Wat betekent dit in het kader van de binnenkant van de verkoper?
Betekent het, dat wanneer u zakelijk niet succesvol bent, het altijd een illusie zal blijven om ooit succesvol te worden en vele klanten aan u te binden? Betekent het, dat wanneer u niet in een succesvol nest bent geboren en opgegroeid, u altijd verstoken zult blijven van succes?
Nee, natuurlijk niet!

Dat kan het eenvoudigweg niet betekenen. Kijk maar om u heen: er zijn voldoende mensen die zonder of met weinig middelen toch in staat zijn geweest om grote, succesvolle bedrijven op te bouwen. Andersom zijn er ook velen die in een succesvol nest zijn geboren en opgegroeid, die succesvol zijn geweest, die grote mooie bedrijven hebben gerund, maar die uiteindelijk toch zonder ook maar iets te bezitten zijn geëindigd.

Wat betekent Mattheüs 13:12 dan wel voor de verkoper?

Het betekent:

  • dat wanneer u een bewustzijn hebt dat op mogelijkheden is afgestemd;
     
  • dat wanneer u denkt en leeft op basis van geloof, vertrouwen en visie;
     
  • dat wanneer u er diep van binnen vanuit gaat dat u beschikt over een groot potentieel...
 
… dat u dan 'gegeven zal worden' en u over 'meer overvloed' zal kunnen beschikken.


En die ondernemers en verkopers, die er op de één of andere manier niet in slagen:

  • om hun angsten, onzekerheden, zorgen en gepieker terzijde te schuiven;

  • en om geloof en vertrouwen in zichzelf en hun eigen potentieel te cultiveren...

… die zullen aan den lijve ervaren, dat datgene waar ze bang voor zijn, hun keiharde realiteit gaat worden.

Bewust of niet, wij oogsten wat wij zaaien.

Uw programmering
Informeel zeggen we: Rijken worden rijker, en de armen worden armer.
Het gaat hier echter niet om het zogenaamde Euro rijk zijn, het gaat om een andere essentie.
Geld, omzet, klanten en succes kunnen nooit het centrale doel zijn, het is juist en hoogstens het resultaat van zaken! Wat werkelijk van belang is, is of u als verkoper beschikt over een op succes gerichte, of een op falen gerichte programmering.

Wat u ook maar denkt en voelt over wie en wat u bent als mens en als verkoper, de Creatieve Geest van het Leven verbind zich aan dat wat u denkt en voelt en produceert van daaruit een overeenkomstige reactie:
 
Dit is daarom de grote reden om uzelf en uw zaken altijd voor te stellen als succesvol en bloeiend en overvloedig, en NU al in u gewenste beeld te leven met vertrouwen, geloof en vastberadenheid.
Genevieve Behrend, in: 'Uw Onzichtbare Macht', 1921.

 
Uw focus
Daarom is de grote vraag: Waar is uw focus op gericht? Of, gerelateerd aan uw dagelijks leven: Waar zit u doorgaans met uw denken? Is dat bij de onbegrensde successen van waaruit u ooit verkoper bent geworden? Of zit u met uw gedachten al bij uw aankomende en onafwendbare ontslag door structureel te weinig omzet? Misschien zit u er juist tussenin met uw dagelijkse gedachten?

Wij creëren onze eigen hel of hemel
Uw gedachten kunnen u gevangen nemen of u vrijlaten.
Het zijn nooit de complicaties, de voorwaarden of de mensen die verstorend werken in uw roep om klanten, omzet en succes, maar de manier waarop u denkt. Bent u zich niet bewust van de richting van uw dagelijkse gedachten? Kijk dan met name naar hoe u zich voelt, want uw gevoel zegt u altijd waar uw aandacht op is gericht. Dit bewustwordingsproces is van bijzonder groot belang voor elke ondernemer en verkoper, want het zijn namelijk NOOIT de omstandigheden die veroorzaken hoe u zich voelt. Het is enkel de manier waarop u over die omstandigheden denkt, die uw gevoel veroorzaakt.
Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,5
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Sandy van Hulssen

Zeer interessant artikel dat ik persoonlijk niet 1-2-3 hier had verwacht. Aangename verrassing en hopelijk een eye-opener voor velen!

Groeten,
Sandy

Ik beaam volledig wat Sandy schrijft, Hans - én ik herken het onderwerp, ook dat citaat uit de Bijbel.

Ik geniet van de draai die jij geeft aan dit belangrijke onderwerp en de diepe spirituele waarde die je er aan geeft.

Inderdaad, geen 'dagelijkse kost' voor menige verkoper, terwijl je terdege de kern raakt en deze zorgvuldig doch duidelijk weet te beschrijven.

Petje af, Hans!

Dag Sandy en David,
Hartelijk dank voor jullie mooie reacties en de woorden van waardering komen diep binnen.
@Sandy, ik spreek mijn vurige wens uit dat het inderdaad een eye-opener is voor veel verkopers en ondernemers, want dat zou weleens een hefboom kunnen zijn als het gaat om het huidige economische denken.

@David, hahaha, wij zitten al langer op dezelfde golflengte en je bevestiging hierin doet me goed.

Fijne dag

Hans

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.com

Een optimistische houding werkt altijd beter dan een pessimistische. Dat wisten ze al in de tijd dat de Bijbel werd geschreven. En het klopt nog steeds!

Fijn weekend.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..