Twitteren als verkoper: doen of laten…?
Het zal u niet ontgaan zijn dat Twitter HOT is en er inmiddels wereldwijd meer dan 300 miljoen Twitter-accounts zijn. Wellicht hebt u zelf ook een Twitter-account, maar vraag u zich af of u ook zakelijk, als verkoper, zou moeten gaan Twitteren of dat u uw verkoopgekwetter voor uzelf houdt…
Doelgroep bepalen Allereerst zult u moeten bepalen wie de doelgroep is voor de diensten of producten die u verkoopt. Hoe concreter u dit kunt beschrijven hoe beter. Dus niet 'MKB-klanten' of iets dergelijks vaags, maar wel 'managers bij banken', of 'commercieel directeuren van ICT-bedrijven'. Op basis daarvan kunt u nagaan of deze doelgroep ook op Twitter te vinden is. Check simpelweg of namen van prospects in uw doelgroep voorkomen op Twitter. Zo nee, dan kunt u zich afvragen of Twitter het kanaal is om u actief (zakelijk) op te profileren. Doe deze check echter regelmatig, want nu zitten ze er misschien niet op, maar over een paar maanden kan dat (totaal) anders zijn. Wanneer u echter ziet dat uw prospects, degenen waar u graag mee in contact zou komen, ook op Twitter zitten, dan is het het overwegen waard om een zakelijk Twitter-account te openen en zakelijk te gaan twitteren. Onder een 'zakelijk' account versta ik een account dat niet om u als persoon draait (bijv. @VictorBonke), maar om u als verkoper draait (bijv. @koudeacquisitie, mijn twitter-naam).
Prospects volgen De eerste stap die u vervolgens zet is om uw prospects te gaan volgen, bijv. managers van banken of commercieel directeuren van ICT-bedrijven. Verwater dit niet door er ook 'vrienden/familie, celebrities e.d.' bij te zetten, bewaar die maar voor uw privé-account. Door systematisch te volgen waar deze prospects het over hebben in hun (zakelijke en/of privé) tweets, krijgt u een indruk van wat ze bezighoudt en wat voor hen belangrijk is. Als u deze prospects volgt, is de kans groot dat ze u gaan terugvolgen en dus ook kunnen lezen wat u(nu zakelijk) aan het twitteren bent.
Tweets plaatsen Nu u weet waar uw prospects mee bezig zijn, wat daar speelt, kunt u proberen om zo goed mogelijk in te spelen op datgene wat er door hen getwitterd wordt. Als ze iets twitteren waar u een zinvolle reactie op kunt geven, een advies over kunt geven, doe dat dan, maar wees daarin niet te commercieel en realiseer u dat anderen die tweets ook kunnen lezen. Geef uw reactie vooral vanuit de inhoud! Verwijs bijvoorbeeld naar een interessant artikel dat iemand over dat onderwerp heeft geschreven of leg de link met iemand die iets voor hem of haar kan betekenen. Zo komt u langzamerhand in the picture bij uw prospect en kunt u eventueel zelfs direct messages gaan sturen. Dit kan gemakkelijk leiden tot een verzoek (vanuit uw of de andere kant) om elkaar een keer live te ontmoeten en voilà u hebt een afspraak…
Naast deze hele specifieke tweets als reactie op tweets van uw prospects, gaat u zelf ook tweets plaatsen voor al uw volgers. Maar waar moeten die dan over gaan, vraagt u zich misschien af? Een paar suggesties voor tweets:
- Korte tips over uw vakgebied die voor uw doelgroep relevant zijn.
- Verwijzing naar een eigen artikel op uw website of uw blog.
- Link naar een relevant filmpje op bijv. Youtube.
- Een interessante (uw?) groep op linkedIn
- Informatie over een seminar/bijeenkomst die u als bedrijf geeft (verwijs naar uw website).
- 'Reclame-boodschap', speciaal voor uw volgers (maar niet te vaak doen, INHOUD is leidend…)
Retweeten Door het retweeten van zaken die voor uw doelgroep relevant zijn (bijv. een artikel van iemand anders, een verwijzing naar een goede website of een relevante tweet van iemand over 'uw' onderwerp) geeft u meerwaarde aan uw volgers en verspreidt u bovendien informatie die anderen hebben geplaatst. Als anderen ook u retweeten komt u niet alleen bij uw eigen volgers onder de aandacht, maar ook bij de volgers van uw volgers, waar wellicht ook weer interessante prospects onder zitten.
Wat wordt er over mijn bedrijf gezegd op Twitter? Niet alleen wilt u weten wat uw doelgroep doet en schrijft op Twitter, maar u wilt natuurlijk ook weten of en zoja wát er over uw bedrijf c.q. u als persoon wordt getwitterd. Zorg dus dat u een search aan hebt staan op alle relevante woorden, zoals: - Bedrijfsnaam
- Zakelijke twitternaam
- Privé-naam
- Productnaam
- Relevante onderwerpen (bijv. uw specialisme)
Zodoende blijft u constant op de hoogte wat er wereldwijd op dit moment (LIVE) geschreven wordt over u, uw bedrijf en uw product en kunt u er op inspelen. Om het overzicht te houden over deze diverse searches kunt u overwegen Twitter dit te laten doorsturen naar uw mail of uw RSS-Reader.
Tijdsinvestering Het mag duidelijk zijn dat dit alles niet gaat zonder dat u er tijd in investeert. Ik raad u aan wanneer u zakelijk gaat twitteren als verkoper, om eerst voorzichtig te beginnen qua tijdsinvestering (paar uur in de week) en afhankelijk van het behaalde (aantoonbare) resultaat bepaalt of u er meer of minder tijd aan gaat besteden.
Conclusie Wanneer u voor uzelf hebt vastgesteld dat uw doelgroep zich op Twitter bevindt, is het de moeite waard om als verkoper ook zakelijk te gaan twitteren. Monitor echter wel op gezette tijden uw geïnvesteerde tijd en het rendement dat u eruit haalt.
Victor Bonke
|
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro & LinkedIn4Biz
Alle artikelen van deze auteur
|
|