De kracht van persoonlijk contact (II)

Hoe kan niet-persoonlijk contact (telefoon, e-mail) toch persoonlijk zijn? U doet zaken met mensen die bepalen of ze zaken met u willen doen en of u geld aan hen mag verdienen door uw producten of diensten in te kopen.

De kracht van persoonlijk contact (II)

In het vervolgartikel over de kracht van persoonlijk contact enkele tips over de basis van het sneller meekrijgen of zelfs over de streep trekken van mensen ... vanuit úw mens zijn en de basisbehoeften om bevestiging te krijgen en om te overleven.

De telefoon ...
... lijkt redelijk persoonlijk. Toch zijn hier drie voorbeelden die al te vaak voorkomen:
  • U zit bij de kapper. De telefoon rinkelt en zonder iets te zeggen loopt de kapper naar de telefoon en neemt op met de naam van de salon en eigen (voor)naam. Allemaal heel snel. Duidelijk is dat de kapper de beller herkent. Een afspraak wordt gemaakt en de kapper eindigt het gesprek met 'Tot ziens'. Geen rust bij het opnemen van de telefoon, geen enkel keer de naam van de beller zeggen, geen 'dank u wel, meneer Van Wijk, en graag tot ziens op donderdag om 12 uur!' De kapper komt terug en weer zonder iets over de onderbreking te zeggen, hervat het knippen. Herkent u dit gedrag?
  • Bij het bellen naar een vast nummer neemt de ander op met: 'Met Anneke van Wijk.' Geen begroeting meer. Vast ouderwets! Herkent u dit gedrag?
  • Bij het bellen naar het mobiele nummer van een vaste relatie neemt hij op met 'Met Jan' of 'Ja, met Jan'. U zegt uw naam en hij zegt: 'Hey, David, wat leuk!' Sta stil bij het feit dat (veel) meer dan 80% van al uw mobiele telefoontjes komen van bestaande relaties die (dienen) in uw adresboek (te) zitten. Bij het overgaan van de telefoon, kijk eerst of de naam van de beller in het schermpje verschijnt en begin dan met die naam. Herkent u dit gedrag?
Velen lijken overigens niet te weten of zijn vergeten dat de eerste paar woorden zelden verstaanbaar zijn. Neem op, adem uit, wacht ... en gebruik de groet ('Goedemorgen ...') om te ander te attenderen op het feit dat zijn gesprekspartner er al is. Spreek langzaam en duidelijk de naam van uw bedrijf en uw eigen naam. Uw naam bestaat uit ten minste  2 woorden, misschien zelfs 3 of 4; maak er dus niet één woord van!

E-mail ...
... is een mijnenveld van potentiële missers om het contact met de ander te bevorderen.
  • Schrap alle teksten (vooral de veelvuldige virusscannermeldingen en overbodige disclaimers) die het tot de kern komen van uw bericht in de weg staan.
  • Noem de naam van de ontvanger. Een aanhef als zodanig is niet nodig; zijn naam staat al bovenaan in de formele 'header'. Kom direct tot de kern.
  • Houd de mededeling kort en bondig.
  • Maak het gemakkelijk om te lezen: plaats (nagenoeg) iedere zin op een nieuwe regel en 'groepeer' de zinnen die bij elkaar horen in alinea's met bovenaan een kopregeltje om de inhoud van die alinea aan te geven.
  • Noem de naam van uw correspondent nog een keer later in de e-mail – maak van de e-mail meer een 'gesprek' dan het uitwisselen van monologen.

Voor meer over effectief e-mailen zie De 10 e-Geboden die eerder zijn verschenen op deze site.

Een hand geven ...
... wordt deels cultureel bepaald en deels zegt het veel over uzelf.
Voor de eenvoud staat hier een klein aantal tips en opmerkingen die passen bij de brede Nederlandse cultuur. Het is immers een boeiend en uitgebreid onderwerp!
  • Geef bewust uw hand, dus mét aandacht. Maak daarbij oogcontact.
    Om de hand langer vast te kunnen houden - het is toch het eerste fysieke contact - blijf de ander aankijken en controleer de spelling ("Janszen met sz?") van zijn naam of zeg iets over de naam, zoals de betekenis of streekverbondenheid. Het langer vasthouden van de hand op de juiste manier (onjuist = klef!), versnelt de klik die voor u bevorderlijk is voor het voortzetten van het contact.
  • Als u klamme handen heeft, maak uw hand eerst goed droog. Doe dat onopvallend! En durf de stap te nemen om uw lichaam dusdanig in balans te brengen dat uw handen droog blijven (zie onderaan deze rubriek voor een tip in de juiste richting.)
  • Wees u bewust van de kracht die u in de hand brengt, zeker wanneer u (man) een vrouw/kind/ouder persoon/chirurg/musicus een hand geeft. Net 'stevig genoeg' luidt het devies.
  • Als iemand u een slappe hand geeft, houdt uw oordeel in de gaten; een slappe hand betekent niet automatisch dat de persoon slap is. Zie vorige punt. En, het kan een bezoeker zijn uit een andere cultuur waar een 'slappe' hand de norm is!
  • Wees flexibel om een linkerhand te geven aan iemand met enig gebrek in de rechterhand.
  • Wat te doen als u een hand geeft, de ander pakt die en omsluit ook uw hand in zijn linkerhand? Om het misschien onbewuste gevoel van ongelijkheid te herstellen, plaats dan úw linkerhand op zijn rechterhand in precies dezelfde houding als zijn linkerhand.
  • Verrassing: wanneer heeft u uw partner (levensgezel/vriend/vriendin) voor het laatst een hand gegeven? Geef dan wel eens ook een linkerhand ...

Tot slot ...
... is het zaak om te onthouden dat ieder mens gezien en gehoord wil worden. Het ligt dus aan ú om de nodige eenvoudige stappen bewust te nemen omwille van het versnelde contact. Dat kán in uw zakelijk voordeel werken.

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,6
(9 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

karin jansen |  http://www.tmcontact.nl

Ik hou van goede omgangsvormen en dit artikel sluit daar op aan

Ga zo door

Vriendelijke groet

karin Jansen
Tm Contact

Vraag aan Karin - sorry, ik bedoel karin: wat zijn 'GOEDE' omgangsvormen?
Bedoel je de vormen die JIJ als 'normaal' ervaart?
Hierin ligt een mijnenveld van onenigheid en stress.

Voorbeeld: ik reis vaak met de trein en vermijd bewust de 'stilte'-coupé. Hoe komt dat? Omdat het meestal stiller is in de gewone coupé.
Zo'n actie van de NS is nutteloos in een land waar stilte lijkt verbannen te zijn (het zou in bijvoorbeeld Engeland of Denemarken wél werken) en waar telefoneren en een gesprek (luid) voeren als 'normaal' beschouwen wordt door inzittenden van de 'stilte'-coupé ...
Kennelijk een verschilk in de waarde van 'goede' omgangsvormen!

Verder, karin, ben ik blij met je reactie - dank voor de moeite!

Tip voor je website: leer het verschil tussen ; en : .
Ja, ik weet het: velen lijken het verschil niet meer te weten én het komt professioneler over wanneer je ; gebruikt waar je anders een . zou kunnen gebruiken.

Hartegroet,

DAVID


Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..