De kracht van persoonlijk contact (I)

Erken: u doet zaken met mensen. O ja, u gebruikt computers en de mensen werken bij bedrijven. Toch zijn het mensen die bepalen of ze zaken met u willen doen en die bepalen of u geld aan hen mag verdienen door uw producten of diensten in te kopen.

Zie in dat het (haast) onmogelijk is om organisaties te beïnvloeden. Wél kunt u een mens bereiken, motiveren, beïnvloeden.
Lees hier enkele tips over de basis van het beïnvloeden van mensen ... vanuit úw mens zijn en de basisbehoeften om erkend te worden en om te overleven.

De kracht van persoonlijk contact (I)

Gezien en gehoord worden
Iedereen wil gezien woorden. Ieder kind heeft recht om gezien en gehoord te worden. Het feit dat vele kinderen in hun jonge jaren te weinig persoonlijke aandacht hebben ondervonden, kan voor u als gesprekspartner in uw voordeel werken. Want wanneer een volwassene zich gezien en gehoord voelt, gebeurt er iets wonderbaarlijks van binnen. Een volwassene met een 'gezonde' kindertijd voelt zich bevestigd, een volwassene met een op dit gebied 'gebrekkige' kindertijd voelt zich nóg meer, nóg dieper bevestigd. En vanuit dat gevoel accepteert hij u eerder als een waardige gesprekspartner.

Goed luisteren
Twee oren... en maar één mond - woorden die deel uitmaken maken deel uit van een bekende uitspraak die tot doel heeft u aan te moedigen om steeds beter te luisteren. Iemand die goed luistert, lokt informatie uit, wordt gezien als belangstellend en zelfs als interessant. (Ja, wanneer u steeds uw interesse toont, wordt ú gewaardeerd als een 'interessante gesprekspartner'!)
U kent vast de types bij wie u zich ondervraagd voelt – en dát werkt averechts.

Maar, wat is dát 'juist' luisteren?

  • Zit/sta comfortabel; steeds wiebelen of verzitten komt onrustig over.
  • Spiegel in grote lijnen de lichaamshouding en gebaren van de gesprekspartner.
  • Houd ontspannen oogcontact (anders dus dan Eelco Brinkman die staart!).
  • Adem rustig uit door de mond (= ontspannen kaken); zo krijgt u een zachte glimlach.
  • Maak af en toe een geluidje (ja, aha, zo); pas op voor té vaak want dat komt over alsof u de ander onder druk zet om op te schieten.
  • Als de ander klaar lijkt te zijn, adem bewust uit om een pauze te creëren.
  • Om de ander aan te moedigen verder te gaan, kunt u enkele van zijn laatste woorden herhalen als vraag: Milieu-eisen? Concurrentie? Eventueel voegt u toe: Hoe zie je dat? O, vertel me meer ...'

Self-disclosure ..
... is een eenvoudige doch krachtige manier om het gesprek de juiste richting en diepgang te geven. Een korte relevante persoonlijke openbaring gevolgd door een vraag:
 Zelf heb ik ooit een misser gemaakt bij het inschatten van het aantal uren dat voor zo'n project nodig was. Het heeft ons bedrijf aardig wat gekost – maar weet je, ik heb er zo veel van geleerd dat ik er zelfs dankbaar voor ben – wat een les! Raar is dat. Herken je dat, Freek?
In de meeste gevallen werkt zoiets als een uitnodiging om te reageren, om daarvan ook deelgenoot te zijn.. Het zet de toon en versnelt de 'klik' die zó waardevol is – haast onontbeerlijk – voor succesvolle contacten.
Als u alleen maar met deze mogelijkheden experimenteert, ervaart u de voordelen van versneld contact – op menselijk niveau, dat de basis vormt voor zakelijk contact.
Meer zulke tips kunt u lezen in een vervolgartikel.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(8 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..