Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang
Nog te vaak hoor ik negatieve verhalen van accountmanagers over hun salesmanager. Hij kijkt alleen naar de korte termijn cijfers, hij snapt niet wat er in het hoofd van de klant omgaat, hij vertegenwoordigt de belangen naar boven niet goed. 
De salesmanager doet het in hun ogen gewoon niet goed. Ik kan ze hierin ook geen ongelijk geven, tenslotte zit er altijd kaf tussen het koren….
Ambitieniveau Hoe komt dit nu? Waar gaat het fout in dit kaf? Waarschijnlijk al bij het ambitieniveau. Veel accountmanagers dromen ervan om salesmanager te worden. Hierbij beseffen ze niet, dat ze van specialist naar manager dienen te veranderen. Dit betekent dus, dat ze zich niet meer inhoudelijk bezig dienen te houden met salestrajecten, vertrouwen dienen te hebben in degenen die het verkopen doen, het salesbeleid dienen te verdedigen (ondanks dat het hogere management misschien andere KPI's heeft) en het team goed op te bouwen.
Heel veel factoren dus, en lang niet elke salesmanager is hiervoor geschikt.
Waar dient de ideale salesmanager nu aan te voldoen?
- Teambuilder. De salesmanager weet het juiste team samen te stellen en aan te vullen indien nodig. Daarnaast staat de salesmanager volledig in voor zijn team.
- Een doortastend persoon. De salesmanager dient mensen in hun waarde te onderkennen en, beter dan de medewerkers van zijn team, salestrajecten optimaal in te schatten.
- Politicus. De salesmanager dient andere afdelingen en personen goed te kunnen bewerken en hun agenda in te schatten.
- Coach. De salesmanager dient zijn medewerkers te coachen en naar een hoger niveau te brengen.
- Cijferexpert. De salesmanager dient de cijfers die uit de organisatie komen en de salescijfers goed in te kunnen schatten en de juiste conclusies te trekken.
- Een streber. De salesmanager dient mede de targets in te vullen en te overscoren. Een voorbeeld voor de organisatie.
Al met al een schaap met de zes poten. Al mag je soms blij zijn dat een salesmanager 2 poten heeft. Er valt dus nog veel te verbeteren.
|