De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties

Uw klant vraagt u om een presentatie omdat ze u willen vergelijken met uw concurrentie, omdat ze met meerdere betrokkenen uw aanbod willen beoordelen en/of omdat ze door u overtuigd wil(len) worden om met u in zee te gaan.

De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties

Uw presentatie is niet alleen een investering die u maakt. Uw klant investeert ook in uw presentatie, onder andere door tijd en ruimte vrij te maken om uw presentatie te kunnen zien. Dat komt mooi uit, want als u beiden in uw presentatie investeert, dan wilt u ook beiden dat het een succes wordt. Goede presentaties hebben de volgende drie eigenschappen met elkaar gemeen. Zorg ervoor dat ook uw presentatie hier aan voldoet: interactie, duidelijke boodschap, passie.

Interactie
Uw klant wil betrokken worden in uw presentatie. Interactie helpt u om een emotionele verbinding te maken met uw klant. Uw klant nodigt u uit om wat van u te leren, en verwacht van u dat u ze daarmee helpt. Presenteer uw boodschap in de context van uw klant, zodat ze een verband kunnen leggen met hun eigen ervaringen of gedachten. Betrek uw klant bij uw boodschap en laat ze zelf tot de conclusie komen.

Een presentatie waar uw klant zelf aan heeft bijgedragen blijft veel langer hangen dan een monoloog.

Een duidelijke boodschap
Uw klant wil weten wat hij van u kan verwachten. Dat begint met een heldere, eenduidige boodschap. Schep de juiste verwachtingen als u begint met uw presentatie en besteedt aandacht aan de manier waarop u uw zinnen formuleert. Laat geen enkele twijfel bestaan over waar u uw klant van wil overtuigen. Uw klant hoeft het niet meteen met u eens te zijn, als ze maar weten waar u voor staat. Dat draagt bij aan uw geloofwaardigheid.

Al geeft uw klant dat niet altijd aan, ze wil door u overtuigd worden, doe dat ook!

Passie
Uw klant beschouwt u als autoriteit op het gebied  van uw product of dienst. Gedraag u daar naar en laat zien dat u niet alleen verstand heeft van het onderwerp van uw presentatie, maar dat het onderwerp ook bij u past. Begin uw presentatie nooit met een excuus. 

Laat uw passie blijken door uw zelfvertrouwen, uw enthousiasme en uw inzet.

Tip
Een presentatie is zowel voor u als voor uw klant een investering. De investering die u bereid bent om er in te stoppen, geeft aan uw klant aan hoeveel u er uit wil halen. Laat uw klant zien dat u investeert!

Arthur   Sevenstern

Arthur Sevenstern

Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(27 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

roeland schweitzer |  http://www.speechen.nl

Leuk artikel Arthur.
Ik heb ook nog wat:

Vijf vragen over succesvol presenteren en communiceren

Waarom wil ik iets zeggen? Intentie.
Wat wil ik zeggen? Kernboodschap.
Hoe zeg ik het? Woordkeuze.
Hoe klinkt het? Gevoel, stemexpressie
Hoe ziet het eruit? Lichaamstaal en beeld.

Uitgebreidere info hierover:

http://tinyurl.com/6yoml7b

groetland

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..