De begroeting

De begroeting is bepalend voor de interesse van de klant en dus voor het verdere verloop van het gesprek. Probeer uw ingesleten begroeting eens te veranderen en daarmee de opening te maken naar werkelijk constructief contact en dialoog.

De begroeting

Traditioneel begint een telefonisch (koud) acquisitiegesprek met zoiets als:
Goedemorgen, met Hans Tielemans van ABC…  Wij zijn een bedrijf dat…

Ik wil u adviseren op een andere manier uw prospect te begroeten, namelijk als volgt:
Dag Meneer Hendriks, u spreekt met Hans Tielemans van ABC, goedemorgen…

Verschillen tussen twee begroetingen
De verschillen tussen beide begroetingen lijken klein en triviaal, maar toch zijn die verschillen wezenlijk. Allereerst begint deze zin met: Dag Meneer Hendriks. In de voorbereiding heeft u uiteraard uitgezocht dat u voor uw dienstverlening bij dhr. Hendriks moet zijn, dus u weet dat u op de juiste plek zit bij hem. Door zijn naam te noemen laat u merken dat u voorbereid bent en specifiek naar hém op zoek bent. Bovendien vindt een prospect het prettig om bij zijn naam genoemd te worden; dat hoort hij nu eenmaal graag. Hierbij moet u hooguit nog één of twee keer in het vervolg van het gesprek zijn naam noemen, want anders wordt het juist weer erg irritant.

Vervolgens geeft aan: U spreekt met Hans Tielemans van ABC. Logisch, want de prospect moet wel weten met wie hij te maken heeft. Van belang is daarbij dat u dit alles rustig en goed articulerend uitspreekt, zodat de prospect duidelijk hoort wie hij aan de lijn heeft.

Ten slotte staat Goedemorgen aan het einde van de zin. Hiermee sluit u de begroeting af en wacht u vervolgens op een reactie. Dit is CRUCIAAL voor het vervolg van het gesprek. Hiermee nodigt u de prospect namelijk uit om direct vanaf het begin van het  gesprek de dialoog met u aan te gaan. Een dialoog in plaats van een monoloog vanuit uw kant. Tevens geeft de reactie vanuit de prospect mij al heel vroeg in het gesprek extra informatie over hem. Of u een Goedemorgen meneer Tielemans terugkrijgt of een Hmmm… geeft u namelijk informatie over hoe welkom of niet-welkom het gesprek zal zijn.

Tip
Probeer het maar eens of het voor u ook werkt. Mijn ervaring is dat het meestal nogal wat tijd kost om een ingesleten begroeting structureel te veranderen; we vallen gauw terug in ons oude vertrouwde patroon. Maar als het u eenmaal lukt om dit te veranderen zult u ervaren dat gesprekken direct vanaf het begin anders verlopen dan daarvoor.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(18 stemmen)
Reacties

lex

Aardig niet echt een eye opener.

Michel Verhagen

Deze openingszin heb ik meegekregen vanuit het callcenter wezen en heeft nut omdat vaak het eerste gedeelte van de introductie niet overkomt, vandaar dat je begint met dag meneer of mevrouw..je maakt het gelijk persoonlijk en Goedemorgen mag ook vervangen worden voor Goedemiddag :-)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..