Beslissingen nemen … of: laten ontstaan?

Velen hebben moeite met het nemen van beslissingen. Anderen pronken met hun zakelijke vaardigheid in het nemen van beslissingen. Toch is er een andere weg die voor beide groepen, zelfs 'iedereen', een verrassende oplossing biedt.

Beslissingen nemen … of: laten ontstaan?

Acceptabele gespreksstof
Vandaag de dag, in een maatschappelijk klimaat waar spiritualiteit een acceptabel onderwerp is geworden, is het bespreken van de weg van het 'hoofd' en die van het 'hart' inmiddels bijna 'gewoon' geworden.

Werkelijke beperking
Bij het nemen van een beslissing ofwel het maken van een keus spreekt u uw intellectuele capaciteit aan. U selecteert tussen reeksen alternatieven aan de hand van de beschikbare informatie – dat wil zeggen, de informatie die ú heeft. Vraag uzelf én uw omgeving: is er iemand die ooit een beslissing heeft genomen met volledige informatie? U weet dat het antwoord 'neen' is. U neemt een beslissing nu met de gegevens van nu. En morgen, met nieuwe input, zou het kunnen dat u een andere beslissing zou nemen.
Dát is de beperking van het hoofd.
Er is een andere weg.

The choiceless choice I
Letterlijk: de keus zonder keus. Deze to-the-point uitdrukking beschrijft de keuze, de beslissing, die geen gangbaar alternatief biedt. O ja, u kúnt die weg altijd negeren, maar daarna krijgt u er spijt van.
Het is de weg van de intuïtie, de ingeving, de kleine innerlijke stem waar zo velen weigeren om naar te luisteren of juist zo druk zijn 'tussen de oren' dat de stem onhoorbaar is.

Het hart: ontvanger
In uw hoofd heeft u toegang tot een beperkte hoeveelheid kennis en gegevens. Met andere woorden, alles wat ú weet is gegarandeerd minder, véél minder, dat wat in Het Universum (god, de bron, het leven, existence) beschikbaar is.
Het Universum communiceert met u via het hart, niet via het hoofd.
Wat u ontvangt – en wees ervan overtuigd dat u de hele tijd ontvangt – maakt zich eerst kenbaar in de hartstreek en vindt dan z'n weg naar uw bewustzijn via woorden en/of gevoelens die u in uw hoofd registreert ofwel waarneemt. Als u bereid bent om er naar te luisteren.

Descartes krijgt de schuld
Onze westerse samenleving lijdt nog steeds onder de erfenis van de Franse filosoof, René Descartes (1596-1650), die stelde: Cogito ergo sum. Ik denk, dus ik ben. Alles en dan ook alles moest beredeneerd en uitgelegd worden.
Gelukkig leeft u nu in een ander tijdperk waar meer ruimte voor intuïtie is. Wat het beslissen enorm vergemakkelijkt.

The choiceless choice II
Stel u zit in een restaurant en u overweegt wat u wilt eten. U wikt en weegt, u probeert te kiezen. Terwijl uw lichaam al lang weet welk voedsel het nodig heeft en wat dus, uit de beschikbare gerechten, het beste voor u is. Maar – luistert u? Bestelt u body food of mind food?
Als u de weg van body food neemt, ontstaat de juiste keuze. Moeiteloos. U wéét zonder er over na te hoeven denken wat uw lichaam nodig heeft; u luistert; u gehoorzaamt; u bestelt.

Gehoorzamen
Hoewel dit woord een vrij negatieve sociale bijklank heeft, is het toch – in z'n zuiverste vorm – de sleutel tot the choiceless choice. U geeft letterlijk gehoor aan de intuïtie, de innerlijke stem – die altijd gelijk heeft.

Vaarwel twijfel
Alleen in het denken ontstaat twijfel. In het hart is er altijd duidelijkheid. Anders gezegd, op momenten wanneer u merkt dat u twijfelt, kunt u er zeker van zijn dat u bezig bent met denken in plaats van (aan-)voelen.
Door naar het hart te luisteren, hoeft u nooit meer te twijfelen over úw juiste weg.

Een rechtvaardig leven
Op weg naar lang, gezond en gelukkig leven in vreugde en liefde zijn er veel lessen. Misschien is deze een van de belangrijkste: luisteren, respecteren, accepteren, berusten in de innerlijke wijsheid.
Aan u de keus!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(23 stemmen)
Reacties

vind het nog vaak lastig om te doen, maar het werkt super.
En ja die Rene Descartes met zijn: ik denk dus ik ben heeft de boel behoorlijk vast gezet.


Heerlijk, Siemen, hoe je herkent waar ik het over heb.

En ja, het kan lastig zijn in de 'aanloopfase' - en daarna
gaat het moeiteloos. Het levert zelfs energie op!

Ik geniet van wat je schrijft - je bent kennelijk lekker bezig met je ontwikkeling, je bewustwording.
Ga zo door!

Hartegroet,

DAVID

Bas Roelfsema

Een prachtig artikel!

Ook mijns inziens de enigste weg is de weg van het hart! (en ook in de verkoop)

Vriendelijke groet,

Bas Roelfsema

Oebele Smeding |  http://oebele81@wordpress.com

Prachtig beschreven. De ratio word inderdaad sinds cogito ergo sum overschat. Dat onberedenbare maakt ons tot mens, we voelen ons al deel van een geheel. Leren luisteren daarnaar is de grootste uitdaging voor ons in welke rol dan ook in de samenleving.

Dank aan Bas en Oebele voor de wijze woorden en warme waardering.
De HERKENNING is tevewns mijn beloning!

Oeps, een minder dan perfect geschreven reactie.
TEVEWNS ==> TEVENS
... wat tevens (!) een herinnering is (voor mij en misschien anderen!) om NAUWKEURIG de spelling van reacties te controleren voor het verzenden.
Wat ik schrijf - als reactie of opmerking - is gelijk een presentatie van mijzelf en dus ook mijn werk, datgene waar ik voor sta.

Supper David danjewel zo werkt het.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..