Te snel toegehapt

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

Herkent u dit? Een (onbekende) klant accepteert heel erg snel uw prijs. Dan, ook na lang wachten, hoort u echter niets meer van hem. Wat te doen?

Te snel toegehapt

Wat gebeurt er precies?
Stel, Jan zet zijn auto in de krant voor € 5.000,-. Piet komt kijken en zegt: "Verkocht! Vrijdag kom ik hem halen." Hij onderhandelt nauwelijks over de prijs en hapt meteen toe. "Dat ging goed", denkt Jan en hij wimpelt verder alle andere geïnteresseerden af. Op vrijdag zegt Piet: "Ik heb een vergelijkbare auto gezien, voor € 4.000,-. Dus, ik denk dat ik het toch maar niet moet doen …".

Jan kan twee dingen doen. Of hij zet een nieuwe advertentie en begint weer helemaal van vooraf aan, of hij onderhandelt opnieuw met Piet. In vergelijkbare gevallen gebeurt meestal dat laatste ... Vroeger zag je dit fenomeen met name bij de huizenverkoop, bij de verkoop van tweedehands auto's en bij de verkoop van losse partijgoederen. Maar het komt ook in andere sectoren steeds meer voor; heeft u er ook last van? U kunt er wat aan doen!

En wat doet u eraan?
U begrijpt het allang: de in eerste instantie geïnteresseerde klant speelt een spelletje. Hij zinspeelt erop dat u de contacten met andere partijen verbreekt en hij stelt een orderbevestiging of een contract zo lang mogelijk uit. Op het 'moment suprême' trekt hij zich alsnog terug in de hoop dat bij ú de nood zo hoog is, dat u drastisch met uw prijs zakt.

Enkele tips:

  • Wapen u tegen klanten die té snel toehappen en tegen een té hoge (vraag)prijs.
  • Wees wantrouwend en stuur meteen een orderbevestiging die de klant binnen bijv. vijf werkdagen ondertekend terug moet sturen.
  • Verbreek nooit de contacten met andere geïnteresseerden, totdat de koop echt 100% zeker is.

Wat zegt de wet? De klant heeft uw aanbod (telefonisch, mondeling) aanvaard en wettelijk gezien is de koop dus gesloten. Maar in de praktijk zal het voor u lastig zijn om uw gelijk te krijgen. Heeft u vaak met bovenstaande truc te maken, vraag dan een aanbetaling. Juridisch gezien mag u een particulier tot 50% laten aanbetalen en een zakelijke klant mag u tot 100% vooruit laten betalen. Maar u kunt het beste doen wat in uw branche gebruikelijk is.

Wees wantrouwend bij klanten die snel, voor uw vraagprijs, toehappen. Vraag meteen om een orderbevestiging of laat eventueel aanbetalen.

 

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop

Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,8
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..