Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje

Velen begrijpen maar vaag het concept van 'verantwoordelijkheid'. Op weg naar betere verkoopprestaties is het een aanrader om hiermee uw voordeel te doen.

Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje

Stel, u komt uw bedrijf binnen en u ziet bij de ingang of in de receptie een prop papier op de vloer. Laat u het liggen, of raapt u het op?

  • Stel, u heeft het kopieerapparaat gebruikt en het papier is (bijna) op. Vult u het aan, of laat u het voor de volgende gebruiker?
  • Stel, u droogt uw handen aan de handdoekrol en die raakt op. Geeft u dit door aan uw huishoudelijke dienst? Of, als u bijvoorbeeld in een hotel bent en hetzelfde gebeurt, laat u het aan de receptie weten?
  • Stel dat u bij het parkeren van uw auto een andere geparkeerde auto raakt en enkele krassen of een kleine, maar zichtbare deuk veroorzaakt. Wat doet u? Gewoon uw weg vervolgen, of uw visitekaartje onder de ruitenwisser plaatsen met een aantekening?

Deze voorbeelden hebben als kern verantwoordelijkheid en uw persoonlijke integriteit.

Normaal?
Hoe zou ú behandeld willen worden in een ideale wereld, en wat past bij úw gedragsnormen?
Diep binnenin een ieder schuilt een verlangen om tegen anderen te schreeuwen: Doe 'ns normáál!
Wat u werkelijk bedoelt is: Doe het zoals ik het doe!
En één ding is zeker: alles wat ú doet is normaal en wat de (meeste) anderen doen is niet normaal!

'Wat er is'
De kern van verantwoordelijkheid ligt bij de betekenis in het Engels: responsibility.
Schrijf dat als response-ability en u begrijpt waar het om draait: uw capaciteit om te reageren op wat er is.

In het nu: moeilijk
Velen brengen het grootste deel van hun tijd door in het verleden of in de toekomst – in hun gedachten. Voorbeeld: u rijdt naar huis – en opeens bent u thuis, want de auto kent de weg! U zit wel achter het stuur, maar met uw gedachten bent u elders.

In uw gesprekken met uw klant is het zo belangrijk om helemaal aanwezig te zijn, om optimaal te kunnen reageren en in te spelen op de wending die het gesprek neemt. Dat is moeilijker dan u denkt.

Reageren in het moment
Ooit kwam een verkoper van een groot, bekend computerbedrijf bij mij op bezoek. Z'n baas wilde me inhuren voor een training en Jan moest controleren of ik de juiste trainer was. Jan, 28 jaar oud, had kennelijk ooit één van die 'ouderwetse' verkooptrainingen gevolgd waarin hij had geleerd dat hij met stilte de ander tot uitspraken kon lokken. Helaas kwam Jan binnen als een 'volle spons': hij had het gesprek en zijn gedrag behoorlijk uitgestippeld in zijn gedachten en kon onmogelijk spontaan reageren op mij en mijn houding van: Ik zie wel of ik jou en jouw bedrijf als klant wil!
Zijn spelletje was stilte, mijn spelletje was om hem te spiegelen en verder alles te doen en zeggen om hem op het verkeerde been te zetten.
Hij maakte tal van 'presentatiefouten', zoals het niet maken van aantekeningen, formeel blijven ondanks mijn signalen en uitnodiging, geen visitekaartje aanbieden terwijl hij het mijne wel wilde hebben ...
In de training die hij en zijn team uiteindelijk kreeg, kreeg Jan meer inzicht in alle implicaties van 'verantwoordelijkheid' en zijn gedrag. Het was smullen!

In het nu met presenteren
Zo, hoe zit het bij ú en úw capaciteit om optimaal te reageren op 'wat er is'?
En geldt dat ook voor uw presentaties? Of zijn ze nog steeds grondig van tevoren ingestudeerd en voorzien van tal van PowerPoint-plaatjes zodat u geen ruimte heeft om werkelijk in te gaan op de actualiteiten?
Aan u de keus!


 

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Succes in de Verkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(13 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..