Communiceren voorbij de klakkeloosheid

Het lijkt of bewust taalgebruik steeds schaarser wordt, net zoals het gebruik van richtingaanwijzers op de snelwegen. Van presentatiedeskundige David Bloch een bloemlezing van zijn favoriete stokpaarden.

Communiceren voorbij de klakkeloosheid

Zeg maar: naast 'uh' is deze moderne mondelinge Alabastine de meest zinloze, nietszeggende opvulling van nagenoeg alle gesprekken; een duidelijk teken van onbewust gedrag.

Geweldig: met uitzondering van 'mooi' en 'leuk' lijkt het alsof Nederlands tegenwoordig geen andere bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden heeft; een relatie refereert aan ons gesprek en zegt: Een geweldig gesprek, terwijl ik zeg: Ik heb genoten van ons gesprek. Een werkwoord beschrijft een gevoel en is persoonlijk in plaats van afstandelijk praten over 'het ding'.

Proberen: Vandaag ga ik proberen u te vertellen over onze diensten. U leest deze zin en wéét dat het uit den boze is. Toch komt het o-zo-vaak voor.

Hopen: Ik hoop dat we u hiermee kunnen helpen. Prima als uw klant een geestelijke is. Verder is het in uw voordeel om daadkrachtig en stellig met uw klanten te praten.

Je hebt gelijk: vreemd, ik hoor nooit: Je hebt ongelijk. Dan is het: Ik ben het oneens. Zeg ook dan: Ik ben het met je eens. Want de ander heeft altijd gelijk – voor zichzelf. Hij spreekt zijn waarheid, en wie bent u om hem – als een goede papa – goed te keuren?

Ten alle tijden ipv te allen tijde: prachtig hoe vaak deze verspreking voorkomt; vooral in lezingen met de bijbehorende spanning.

Uh: los van het feit dat iedere 'uh' een aanslag is op uw geloofwaardigheid is het een teken van onjuiste of verkeerde ademhaling. Leer in kortere zinnen te spreken en aandacht te besteden aan het bewust uitademen voordat u verder gaat. Wees ervan overtuigd dat uw geloofwaardigheid stijgt en u zich zelfverzekerder voelt.

Je/ik: wat zo bijzonder is aan de vele mensen die over zichzelf in de 'je'-vorm praten is zowel dat het onbewust gebeurt én dat ze prima in staat zijn om deze wancommunicatie te verdedigen. Wees ú ervan bewust hoe belangrijk het is om 'ik/me' te gebruiken wanneer u het over uzelf hebt en gebruik 'je' uitsluitend voor de ander.

Focus hier/daar: deze opmerking beschrijft het verschil tussen iemand met de focus op zichzelf (Ik ga u vertellen, Hierbij zend ik u) en iemand die zijn focus op de ontvanger legt (U krijgt te horen, Hierbij ontvangt u).

Gebrek aan non-verbale communicatie: op zich is dit onzin omdat zelfs het gebrek hieraan iets communiceert! Toch is er een duidelijke trend tot beperkte non-verbale communicatie, zeker tijdens presentaties. Een spreker staat nagenoeg stokstil en wappert af en toe naar het scherm terwijl de draadloze muis zijn gebaren beperkt; een andere spreker drentelt heen en weer met z'n handen vastgeklampt op elkaar; weer een ander springt van links naar rechts, van rechts naar links, continu, met een rol papieren in z'n handen ... Allemaal tekenen van spanning, onrust en gebrek aan presentatievaardigheden.

Wit t-shirt: net als (licht)bruine schoenen bij een donker kostuum is het alom aanwezige witte t-shirt hét modeverschijnsel van ons tijdperk. Zo lijken de mannen steeds meer op elkaar. Échte mannen laten geen t-shirt zien.

Dank je: An attitude of gratitude is een voorwaarde voor een werkelijk succesvol leven met verdieping. Het valt op dat velen bijzonder zuinig zijn in het gebruik van deze uitdrukking – wat ervoor zorgt dat de stroom 'goede dingen' in hun richting ophoudt. Als ik een e-mail stuur en geen teken van ontvangst krijg, als ik een tip doorgeef binnen mijn netwerk en er komt geen waardering, dan richt ik mijn aandacht aan anderen die het wél weten te waarderen. U doet dat toch ook?

Juist antwoord op 'of'-vraag: let beter op hoe u op een 'wilt u dit of dat'-vraag antwoordt. Doe het niet met 'ja' of 'nee', want dát is geen logisch antwoord, laat staan dat het duidelijk is.

ZZP-ers en emailadressen: een yahoo-, hotmail- of gmail-adres komt vandaag de dag ongeloofwaardig over. Investeer in een eigen domein met de bijbehorende emailadressen. Let wel: [eigennaam]@ is persoonlijker dan info@.

; of : - zoveel verwarring, toch zo eenvoudig. De makkelijkste regel? Gebruik ; waar u anders een . zou zetten. Schrap overbodige ; in lijsten, zoals bij bullet points en opsommingen.

Dit zijn enkele van mijn aandachtspunten. U heeft er waarschijnlijk zelf wat favorieten ... Paulien Cornelisse heeft er een heel boek aan gewijd: Taal is zeg maar echt mijn ding – grappig en ook enigszins verontrustend lezen.
Wat voor u zo duidelijk mag zijn ligt verborgen in de wijze woorden van Ludwig Wittgenstein: De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Hoe ú de taal gebruikt zegt heel veel over u – de vraag is of u dat voldoende beseft!

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Communicatie, Taalgebruik
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(39 stemmen)
Reacties

Jeroen Bleekman |  http://www.a4consult.nl

Mooi samengevat!

Ben Maarse |  http://www.hakpro.nl

Het ene leermoment na het andere. Bedankt voor deze nuttige tips!

Sieger de Vries

@Jeroen

Ik adviseer je om alinea 3 eens aandachtig te bestuderen na het lezen van je eigen reactie.

Brend van den Berg |  http://www.webstijl.nl

Complimenten! Weer een artikel waarbij er gekeken word hoe je bewuster met je communicatie en zelfs presentatie omgaat. Eigen foutje: "Als ik eerlijk ben.." terwijl ik eigenlijk bedoel "Als ik zo open of vrij mag zijn:..". Kwam dubbel over, kon namelijk impliceren dat ik ook oneerlijk informatie/antwoorden bied.

lieuwen

Goed en leuk geschreven!

Echte kerels laten geen T-shirt zien!

JanJaap Lieuwen

Caspar Snel |  http://ecOrganizer.nl

Ik durf bijna niet meer te reageren na al dit communicatief correcte geweld ;-) maar geknipt en geplakt in mijn database zal ik hem zeker nog eens de revue laten passeren. Dank!

Renate van Boven

Bedankt voor de informatie, David.
Jouw informatie komt duidelijk over. Het zal mij zeker helpen met het beter communiceren en zeker in een taal dat niet mijn eigen is.

boudewijn lutgerink

Dit artikel is, hoe kort ook, een goede herinnering aan hoe we ons taalgebruik kunnen verbeteren. Ik waardeer hoe de schrijver hiervan bondig heeft samengevat wat er mis kan gaan in de mondelinge communicatie. Juist het zinnetje "Vandaag ga ik proberen u te vertellen" kreeg ik vorige week nog te horen van een verkoper die aan de deur hun energiebedrijf proberen te verkopen.
Toe de beste man dit had gezegd was mijn onmiddellijke reactie: "Mooi, laat me even weten hoe laat je dat gaat doen, ik zal zorgen dat ik er dan bij ben... tot ziens en succes"
Daarna deed ik de deur dicht...
Ik weet niet hoe lang de werkdagen zijn van deze verkoper maar hij is na meer dan een week nog niet teruggekomen, terwijl ik toch heel benieuwd ben hoe hij dat gaat proberen. Maar wellicht dat hij het eerst moet "uitproberen" (lelijk Germanisme van het Duitse "ausprobieren").

Dank voor alle waardevolle reacties/waarderingen voor deze korte opsomming van taalverzwakkingen.

Brend van den Berg laat perfect zien in zijn reactie hoe sluipend het gebruik van 'je' is!

Heerlijk, Sieger (*), hoe jij Jeroen (*) attendeert op een zwakke plek in zijn taalgebruik!

(*) De naam is Sieger of Jeroen, geen @Sieger of @Jeroen.
Dit is geen Twitter.
Mijn artikel over DIT onderwerp volgt!

Maertijn Claassen | BIZNIZcoach |  http://www.biznizcoach.nl

Mooie lijst met waardevolle tips. Bedankt David!

Mijn duit in het zakje: gebruik e-mail niet als communicatiemiddel. Slechts 7% van communicatie. Gebruik e-mail voor toesturen info en bevestigingen, zeker niet voor een discussie...

Als de tips JOUW werk maar ondersteunen, Maertijn!

Wat betreft e-mail voor de communicatie ... tja, ik zou zeggen dat het een middel is om de relatie te onderhouden.
En als dat informatie bevat, is dat ook prima.

Ik ben het met je oneens om hier dat cijfer van 7% te citeren.
Maar dit, net als zinnig gebruik van e-mail, is echt een ander verhaal, zelfs een ander artikel misschien!

Mooie bruikbare tips en zeker herkenbaar, bedankt voor dit artikel.

Dank je, Mike - als mijn inzichten/tips JOU maar helpen om meer van je PRACHTIGE keukens te verkopen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..