Belangrijke succesfactoren op een rijtje!

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Hieronder een praktische checklist met een aantal relevante succesfactoren die van u een topverkoper maken. Met controlevragen!

Belangrijke succesfactoren op een rijtje!

1. Geloven dat u het kunt
Hiermee bedoel ik niet geloven dat u het nu al kunt. Het is een belangrijke misvatting van de populaire succesliteratuur. Stel u bent net begonnen in de verkoop. Dan helpt het niet om te denken dat u een geweldige verkoper bent. Het helpt wel te denken: ik kan me ontwikkelen tot een goede verkoper en daar zet ik me voor in. Het is hun geloof in persoonlijke groei die mensen helpt zichzelf verder te ontwikkelen. Stel uzelf dus telkens uitdagingen die net uitgaan boven wat u nu kunt. Wees vooral niet bang fouten te maken. U leert er van en verbetert uzelf stapje voor stapje.
Gelooft u dat u uzelf kunt ontwikkelen tot een topper?

2. De juiste mensen
Slimme verkopers zetten de omstandigheden naar hun hand. Ze creëren een support groep. Ze
laten zich helpen door hun partner, collega's en andere mensen in hun omgeving.
In hoeverre werkt uw omgeving mee aan uw succes?


3. Nieuwe informatie opzuigen
Als u niet elke dag iets nieuws leert, loopt u binnen de kortste keren achter de feiten aan. Tenzij u natuurlijk alles al weet. Gelukkig weet niemand 'alles'. Het maakt niet uit hoe oud u bent, of hoeveel ervaring u heeft, er is altijd iets nieuws om te leren. Lees vakbladen, lees boeken over verkopen, motivatie en succes. Zorg er voor dat u voorop loopt.
Hoeveel tijd investeert u dagelijks om iets nieuws te leren?

4. Elke dag een actielijstje maken
Er zijn talloze manieren bedacht om uw activiteiten te plannen. Maar is het écht nodig om een ingewikkeld systeem op te zetten? Nee! Werk met simpele 'te doen lijstjes'. Noteer de belangrijke punten bovenaan uw lijstje en werk u lijst gedurende de dag af. Spreid grote taken over meerdere dagen.
Maakt u elke dag een activiteitenlijstje? Werkt u het af?

5. Waardevol zijn
Iedereen doet graag zaken met waardevolle mensen. Presenteer uzelf als een probleemoplosser. Mensen praten graag met verkopers die serieus in hun problemen zijn geïnteresseerd. Tip: maak uzelf niet goedkoop door telkens over de laagste prijs te praten of over hoeveel kosten u voor uw klanten kunt besparen. Met name kostenbesparing is in deze tijd een enorm cliché!
Hoe waardevol is uw bijdrage voor andere mensen?

6. De vragen die uw klanten en prospects willen horen
Ga op de stoel van uw (potentiële)klant zitten en vraag u af (in relatie tot uw product of dienst): "Waar zou ik slapeloze nachten van krijgen?" Productkennis is belangrijk. Maar nog veel belangrijker is alles van uw klanten en problemen af te weten. Let op! Klanten willen geen dorre feiten, ze willen antwoorden op hun meest brandende vragen. Daarom moet u eerst onderzoek doen en pas als dat volledig is afgerond, kunt u de juiste antwoorden geven.
Hoe goed zijn uw vragen?

7. Kansen pakken
Het leven hangt van toevalligheden aan elkaar. Toch heeft de ene meer geluk of pech dan de ander. Het draait er om dat u kansen herkent en acteert als ze op uw weg komen. Heb de moed om op anderen af te lopen? Een nieuwe uitdaging aan te gaan? Op die manier vergroot u uw kansen. Neem voortaan een notitieblokje mee en noteer daarin al uw ideeën. Ga er vervolgens mee aan de slag.
Hoe goed bent u in het ontdekken van nieuwe kansen en mogelijkheden?

8. Kansen benutten
Kansen opmerken is één. Er iets mee doen is stap twee. Vaak laten mensen na om actie te ondernemen. De reden? Ze zijn bang voor verandering.
Onderneemt u actie wanneer de mogelijkheid zich aandient?

9. Verantwoordelijkheid nemen
Wij geven allemaal, in verschillende mate, anderen de schuld van ... nou ja van alles en nog wat.
Uzelf of anderen beschuldigen lost niets op. Problemen optimistisch negeren evenmin. Pak problemen aan wanneer die zich voordoen. Denk in 'oorzaak en gevolg'. En denk: hoe kan ik het beter doen. Vraag daar bij hulp of advies van anderen.
Neemt verantwoordelijkheid voor wat u doet? Bent u degene die problemen oplost?

10. Actie ondernemen
Actie slaat een brug tussen plannen en doelen. Er gebeurt niets totdat u iets verkoopt. En u verkoopt niets als u geen actie onderneemt.
Bent u de verpersoonlijking van actie? Of bent u GMGA? (GMGA = grote mond geen actie).


11. Risico's nemen
No guts no glory! Als u op uw plaats blijft zitten en niets doet wordt u vanzelf een keer overreden. Het is het belangrijkste feit in het zakenleven: u moet gecalculeerde risico's nemen. Bereid u voor op de gebeurtenissen en treed elke situatie als een leerzaam avontuur tegemoet.
Bent u bereid risico's te nemen?

12. Concentratie op haalbare doelen
Goede doelen zijn uitdagend, maar ook niet weer zo uitdagend dat ze onbereikbaar zijn. Blijf met beide benen op de grond staan. Reik net iets hoger dan u nu voor mogelijk houdt. Doe liever één ding goed, dan tien dingen voor de helft.
Welk haalbaar doel heeft u voor ogen?

13. Uitbalanceren
Een band die in onbalans is geraakt, zorgt er voor dat een auto gaat trillen. Als u er niets aandoet slijten de banden en het onderstel van uw auto. Vroeg of laat gaat het mis. Hetzelfde geldt voor mensen. Zorg voor een goede balans tussen privé en werk. Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Kortom: breng uw doelen met elkaar in balans.
Hoe uitgebalanceerd bent u?

14. Veerkracht tonen
Dit is de belangrijkste succesfactor van allemaal. Toppers zijn vaak net zo onzeker als de 'mindere goden' onder ons. Ze kanaliseren hun onzekerheid anders. Ze doen en blijven doen. De meeste mensen bereiken niet hun maximale potentieel omdat ze te snel opgeven. Iedereen heeft te maken met onzekerheden en tegenslagen. Het draait er om hoe u zich eroverheen zet.
Hoe veerkrachtig bent u?

Toegegeven dit zijn geen grote geheimen. U heeft het vast allemaal wel eens gehoord. Dat is niet het punt: het draait er om wat u er mee doet!!

Ik wens u heel veel verkoopsucces!

Michel Hoetmer
www.salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Succesfactoren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(28 stemmen)
Reacties

herman

nihat

Beste,

Graag wil ik van u weten hoe u kijkt op MLM verkoop

Alvast bedankt,
vriendelijke groeten

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Bedankt voor weer een prachtig artikel!

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Nihat, ik ben bepaald geen fan van MLM-verkoop. Veelal loopt het via jouw bekende relaties, zoals familie, vrienden en kennissen. Er zit een element in van 'je moet mij helpen omdat wij elkaar kennen'. Het schurkt een beetje aan tegen chantage. En het veel gehoorde argument dat de verkoopkosten lager zijn omdat men geen reclame maakt is een beetje flauwekul. De verschillende lagen in een MLM-organisatie verdienen er allemaal aan. Zoiets is zeker niet gratis en drijft de prijs op. MLM heeft elementen van een piramidespel (niet voor niets bij de wet verboden), de top van de piramide verdient een goed belegde boterham en de lagen eronder steeds minder of lijden zelfs verlies.

@Historie meubelen: van harte bedankt voor het compliment!

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

@Michel

"MLM heeft elementen van een piramidespel (niet voor niets bij de wet verboden), de top van de piramide verdient een goed belegde boterham en de lagen eronder steeds minder of lijden zelfs verlies."

Voordat ik mijn eigen zaak begon, heb ik als zelfstandig distributeur gewerkt bij Kleeneze, een bekende MLM organisatie.

Kleeneze en andere bedrijven lijken voor het leven te zijn gebrandmerkt als onbetrouwbare partijen, met piramide-achtige constructies, of op zijn minst verdacht.

MLM bedrijven hebben een gelaagde verkoopstructuur, waarbij nieuw aangebrachte of behaalde niveaus een verhoogd inkomen genereren.

Ik heb nooit de indruk gehad dat MLM in enig opzicht onbetrouwbaar was.

2 gedachten: personen die zich negatief uitlaten op internet over MLM, beseffen vaak niet dat men eigen baas is. Je oogst wat je zaait.

Als er niet gewerkt wordt, verwacht dan geen gouden bergen. Mijn MLM begeleiders destijds, waren zeer hardwerkende mensen die mij meerdere keren gezegd hebben dat er gewoon gewerkt moet worden, en het geld niet vanzelf binnen loopt.


2. Het lijden van verlies is een onderdeel van ondernemerschap. In het bedrijfsleven duurt het gemiddeld 5 jaar voordat men geld verdient. Eerst moeten alle investeringen worden terugverdient.

Bij de MLM organisatie staan er ervaren, en door de wol geverfde mensen achter, die door vallen en opstaan hebben bewezen dat MLM een uitstekende manier is om een inkomen te genereren.

Maar het is geen truc, geen snelle manier om geld te verdienen of gimmick.

De opmerking van 'chantage' vind ik....opmerkelijk

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..