Belangrijke succesfactoren op een rijtje!
Hieronder een praktische checklist met een aantal relevante succesfactoren die van u een topverkoper maken. Met controlevragen! 1. Geloven dat u het kunt Hiermee bedoel ik niet geloven dat u het nu al kunt. Het is een belangrijke misvatting van de populaire succesliteratuur. Stel u bent net begonnen in de verkoop. Dan helpt het niet om te denken dat u een geweldige verkoper bent. Het helpt wel te denken: ik kan me ontwikkelen tot een goede verkoper en daar zet ik me voor in. Het is hun geloof in persoonlijke groei die mensen helpt zichzelf verder te ontwikkelen. Stel uzelf dus telkens uitdagingen die net uitgaan boven wat u nu kunt. Wees vooral niet bang fouten te maken. U leert er van en verbetert uzelf stapje voor stapje. ► Gelooft u dat u uzelf kunt ontwikkelen tot een topper?
2. De juiste mensen Slimme verkopers zetten de omstandigheden naar hun hand. Ze creëren een support groep. Ze laten zich helpen door hun partner, collega's en andere mensen in hun omgeving. ►In hoeverre werkt uw omgeving mee aan uw succes?
3. Nieuwe informatie opzuigen Als u niet elke dag iets nieuws leert, loopt u binnen de kortste keren achter de feiten aan. Tenzij u natuurlijk alles al weet. Gelukkig weet niemand 'alles'. Het maakt niet uit hoe oud u bent, of hoeveel ervaring u heeft, er is altijd iets nieuws om te leren. Lees vakbladen, lees boeken over verkopen, motivatie en succes. Zorg er voor dat u voorop loopt. ► Hoeveel tijd investeert u dagelijks om iets nieuws te leren?
4. Elke dag een actielijstje maken Er zijn talloze manieren bedacht om uw activiteiten te plannen. Maar is het écht nodig om een ingewikkeld systeem op te zetten? Nee! Werk met simpele 'te doen lijstjes'. Noteer de belangrijke punten bovenaan uw lijstje en werk u lijst gedurende de dag af. Spreid grote taken over meerdere dagen. ► Maakt u elke dag een activiteitenlijstje? Werkt u het af?
5. Waardevol zijn Iedereen doet graag zaken met waardevolle mensen. Presenteer uzelf als een probleemoplosser. Mensen praten graag met verkopers die serieus in hun problemen zijn geïnteresseerd. Tip: maak uzelf niet goedkoop door telkens over de laagste prijs te praten of over hoeveel kosten u voor uw klanten kunt besparen. Met name kostenbesparing is in deze tijd een enorm cliché! ► Hoe waardevol is uw bijdrage voor andere mensen?
6. De vragen die uw klanten en prospects willen horen Ga op de stoel van uw (potentiële)klant zitten en vraag u af (in relatie tot uw product of dienst): "Waar zou ik slapeloze nachten van krijgen?" Productkennis is belangrijk. Maar nog veel belangrijker is alles van uw klanten en problemen af te weten. Let op! Klanten willen geen dorre feiten, ze willen antwoorden op hun meest brandende vragen. Daarom moet u eerst onderzoek doen en pas als dat volledig is afgerond, kunt u de juiste antwoorden geven. ► Hoe goed zijn uw vragen?
7. Kansen pakken Het leven hangt van toevalligheden aan elkaar. Toch heeft de ene meer geluk of pech dan de ander. Het draait er om dat u kansen herkent en acteert als ze op uw weg komen. Heb de moed om op anderen af te lopen? Een nieuwe uitdaging aan te gaan? Op die manier vergroot u uw kansen. Neem voortaan een notitieblokje mee en noteer daarin al uw ideeën. Ga er vervolgens mee aan de slag. ►Hoe goed bent u in het ontdekken van nieuwe kansen en mogelijkheden?
8. Kansen benutten Kansen opmerken is één. Er iets mee doen is stap twee. Vaak laten mensen na om actie te ondernemen. De reden? Ze zijn bang voor verandering. ►Onderneemt u actie wanneer de mogelijkheid zich aandient?
9. Verantwoordelijkheid nemen Wij geven allemaal, in verschillende mate, anderen de schuld van ... nou ja van alles en nog wat. Uzelf of anderen beschuldigen lost niets op. Problemen optimistisch negeren evenmin. Pak problemen aan wanneer die zich voordoen. Denk in 'oorzaak en gevolg'. En denk: hoe kan ik het beter doen. Vraag daar bij hulp of advies van anderen. ► Neemt verantwoordelijkheid voor wat u doet? Bent u degene die problemen oplost?
10. Actie ondernemen Actie slaat een brug tussen plannen en doelen. Er gebeurt niets totdat u iets verkoopt. En u verkoopt niets als u geen actie onderneemt. ►Bent u de verpersoonlijking van actie? Of bent u GMGA? (GMGA = grote mond geen actie).
11. Risico's nemen No guts no glory! Als u op uw plaats blijft zitten en niets doet wordt u vanzelf een keer overreden. Het is het belangrijkste feit in het zakenleven: u moet gecalculeerde risico's nemen. Bereid u voor op de gebeurtenissen en treed elke situatie als een leerzaam avontuur tegemoet. ► Bent u bereid risico's te nemen?
12. Concentratie op haalbare doelen Goede doelen zijn uitdagend, maar ook niet weer zo uitdagend dat ze onbereikbaar zijn. Blijf met beide benen op de grond staan. Reik net iets hoger dan u nu voor mogelijk houdt. Doe liever één ding goed, dan tien dingen voor de helft. ►Welk haalbaar doel heeft u voor ogen?
13. Uitbalanceren Een band die in onbalans is geraakt, zorgt er voor dat een auto gaat trillen. Als u er niets aandoet slijten de banden en het onderstel van uw auto. Vroeg of laat gaat het mis. Hetzelfde geldt voor mensen. Zorg voor een goede balans tussen privé en werk. Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Kortom: breng uw doelen met elkaar in balans. ► Hoe uitgebalanceerd bent u?
14. Veerkracht tonen Dit is de belangrijkste succesfactor van allemaal. Toppers zijn vaak net zo onzeker als de 'mindere goden' onder ons. Ze kanaliseren hun onzekerheid anders. Ze doen en blijven doen. De meeste mensen bereiken niet hun maximale potentieel omdat ze te snel opgeven. Iedereen heeft te maken met onzekerheden en tegenslagen. Het draait er om hoe u zich eroverheen zet. ► Hoe veerkrachtig bent u?
Toegegeven dit zijn geen grote geheimen. U heeft het vast allemaal wel eens gehoord. Dat is niet het punt: het draait er om wat u er mee doet!!
Ik wens u heel veel verkoopsucces!
Michel Hoetmer www.salesquest.nl
|