Uw persoonlijke communicatieplan!

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Heeft u ook stapels visitekaartjes van mensen met wie u ooit eens kennis heeft gemaakt maar waar u al lang geen contact meer mee heeft gehad? En durft u ze niet meer durft te bellen, terwijl u, nu u op zoek bent naar nieuwe omzet en opdrachten, dat eigenlijk wel graag zou willen? Hier is een methode om dat op te lossen.

Uw persoonlijke communicatieplan!

Ontwerp een communicatieplan!

In dit plan legt u vast hoe u op vaste tijdstippen contact met uw klant of prospect opneemt. Dat kan op verschillende manieren, naast het bellen hier een aantal suggesties:

Prospect of KlantKlant
- Nieuwjaarskaart
- Kaart vanaf uw vakantieadres
- Nieuwsbrief
- interessante artikelen over uw branche
- Adhoc acties
- Speciale prijs voor leden nieuwsbrief 
- Magazijn uitverkoop
- Zomeracties
- Verjaardagskaart
- Een idee over een hobby 
  of liefhebberij

Hoe vaak u contact opneemt ligt helemaal aan de situatie van u en uw bedrijf/product; voldoende zodat uw klant u niet vergeet en niet zo veel dat het gaat irriteren. Zo'n plan zou er als volgt uit kunnen zien: 

januari - nieuwjaarskaart
 
mei -  bellenseptember - nieuwsbrief
februari -
 
juni - oktober -
maart - nieuwsbrief
 
juli - ansichtkaart vanaf uw vakantieadresnovember - bellen
april -
 
Augustus - december -

De essentie van dit plan is dat uw relaties met regelmaat iets van u horen. Als u zich aan uw eigen plan houdt dan kunnen uw relaties er op deze manier op rekenen dat u hen niet weer vergeet.

Schrijf vervolgens een "spijtbetuiging":
Niet het leukste klusje, maar wat kan u gebeuren? Het contact is toch al verbroken dus u heeft niets te verliezen. Het ergste dat u kan overkomen is dat alles blijft zoals het nu is: geen contact meer. Hier een voorbeeld:

Beste ….,
 
In mijn professionele loopbaan als ……... heb ik ervaren dat het opbouwen en onderhouden van een goede relatie voor beide partijen van grote waarde is.
 
Ik moet echter toegeven dat ik in het onderhouden van onze relatie niet zo pro-actief ben geweest als ik had gewild. Daarom stuur ik u hierbij onze nieuwsbrief/kaart als tastbaar bewijs van de waarde die ik aan onze relatie hecht.
 
Binnenkort neem ik contact met u op om ......... te bespreken.

Met vriendelijke groet,
……………………….

 
Voer vanaf nu uw communicatieplan uit, zonder haperingen. U heeft vanaf nu altijd een onderwerp om te bellen (Heeft u mijn kaart ontvangen? Heeft u mijn nieuwsbrief gelezen?) en met een beetje handigheid en sociale vaardigheid worden uw oude contacten opnieuw ambassadeurs van uw dienstverlening en misschien zelfs wel uw klant.

Neem nieuwe relaties direct op in uw plan. Vertel iedereen die u leert kennen hoe u gewend bent om te communiceren en vertel hem/haar dat u ook met hen op die manier wilt communiceren.
 
U verzeilt dan nooit meer in de situatie dat een zakelijke relatie wegkwijnt. 


Henk Hemstra

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Planning, Communicatie, Personal Branding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,7
(6 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..