Is succesvol zijn moeilijk?

Vraag aan mensen die succesvol zijn of dit moeilijk is en ze zullen u antwoorden dat het simpel is! Sterker nog, als u wilt weten wat echt moeilijk is, dan is dat het tegenovergestelde, namelijk níet succesvol zijn.

Is succesvol zijn moeilijk?

Zo nu en dan geef ik de zoon van een vriend gitaarles. Hij is al zover dat hij een stuk of twintig liedjes kan spelen op een zeer acceptabel niveau. De laatste keer vroeg hij mij of ik hem een speciale techniek wilde leren, namelijk tokkelen en hij vroeg er bij: Is dat moeilijk? Mijn antwoord was kort, simpel en duidelijk: Als je het kunt niet!

Vraag aan alle mensen die in staat zijn hun acties om te zetten in succes, of dit moeilijk is en ze zullen u antwoorden dat het simpel is! Sterker nog, als u wilt weten wat echt moeilijk is, dan is dat het tegenovergestelde, namelijk niet succesvol zijn. 

Verbazing
Mag ik hier eens één keer uiting geven aan mijn verbazing?
Tijdens mijn trainingen, individuele coachingsessies of salescoachings, kom ik met regelmaat in contact met mensen die net begonnen zijn in het verkoopvak of mensen die nog niet in staat zijn geweest hun handelen om te zetten in succes. Mensen die het vak willen leren en die tijdens een uitleg of beschrijving van een commerciële opbouw opmerkingen plaatsen als: Daar geloof ik helemaal niks van! of Dat bestaat niet!.
Open staan voor andere inzichten en denkbeelden blijkt voor velen een lastig thema.

Velen gaan dag in dag uit weer op pad en doen weer exact hetzelfde als de dag en de week daar voor, met als logische resultaat, hetzelfde als de dag en de week daar voor, waarschijnlijk in de hoop dat het geluk ooit eens voorbij komt.

Vele facetten
Natuurlijk, een klein beetje geluk mag je best verwachten, maar dat heeft natuurlijk niets met uw verkoopkunde te maken. Uw verkoopkunde en de concrete meetbare resultaten die u behaalt, worden bepaald door een veelheid aan facetten die allemaal hun aandacht vereisen.

Wat heeft u nodig om succesvol te zijn in de verkoop?
  • Welke eisen stelt u aan uzelf ...en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw vakkennis … en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw marktkennis ... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw verkoopkennis … en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw presentatie … en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw communicatie … en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw verkoopgesprek … en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw grondhouding ... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt aan uw ondernemerschap … en is dat voldoende?
  • Welke eisen stelt de gemiddelde klant aan uw kwaliteiten ... want gaat het daar in basis niet om?

Verkoop is een heel erg moeilijk vak als u het (nog) niet kunt, maar het is te leren, indien u bereid bent op uzelf te investeren en uw ogen te openen en kritisch te kijken naar uzelf, uw kunnen en kunde, maar met name ook naar alle persoonlijke zaken die nog verbeterd kunnen worden…..en daar is durf voor nodig.

Succes creëren is vaak het aanpassen van uw dagelijkse patronen en gewoontes.

Mag ik u daarom een paar tips geven die eenvoudig zijn toe te passen?

Maak allereerst van uw baan uw VAK
Stop met televisiekijken, dag in dag uit, avond in avond uit en verleng datgene wat u boeit en wat u leuk vindt, namelijk uw VAK, door er over te lezen. Er zijn honderden boeken over verkoop geschreven die u tips, adviezen en inzichten kunnen bieden waarmee u morgen het gevoel kunt hebben dat u beter beslagen ten ijs komt. Investeer in uzelf, uw kennis, uw inzichten en uw vertrouwen in eigen kunnen en proef hoe lekker het voelt om meer te weten en te kunnen dan gisteren.

Kies er nu voor om zaken anders aan te pakken
Mensen die veel bereiken, ontwikkelen succes-genererende winnende patronen. Ze hebben de gewoonte om stipt op tijd op hun afspraken te verschijnen. Ze hebben de gewoonte om zich grondig op zaken voor te bereiden. Ze triggeren zichzelf dagelijks met de vraag: Hoe kan ik datgene wat ik vandaag doe, morgen nog beter doen? Ze kiezen ervoor zichzelf en anderen serieus te nemen. Ze leven in een leven met waardering en dankbaarheid.
 
Kortom...
Bestaat toeval of is succes een keuze?

Hans Oelen
Palaver

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Succesfactoren, Zelfontwikkeling
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,4
(72 stemmen)
Reacties

B.J.den Uijl

TV vind ik trouwens een behoorlijk zinvol medium. Ook om te leren over het VAK. De interviews, de andere menigen maar...laten we erlijk zijn...de ontspanning is ook nodig om de volgende dag fris met je vak bezig te zijn. Oke, niet van iedere TV-avond wordt je fris maar effe afstand nemen (voor de tv, of het sportveld of waar dan ook) kan niet verkeerd zijn.
Nieuwe inzichten en iedere dag meer weten dan gisteren...tja DAT is HEERLIJK. Juist daarom is de volgende dag veel leuker dan de vorige. Wat gaat de tijd toch langzaam....

Interessant dat de heer of mevrouw 'B.J.den Uijl' (ik gebruik úw schrijfstijl) zo'n focus heeft op TV, en het kijken zo verdedigt.

Ja, er is niets mis met het vinden van een methodiek om de geest 'op nul' te zetten.
Tenzij u bijzonder selectief naar TV kijkt, krijgt u tal van boodschappen die alles behalve voedend zijn.

Maar Hans Oelen maakt het overduidelijk hoe cruciaal het is - op weg naar succes - om gewoonten en patronen te onderzoeken en vooral aan te passen.
Daar zit nu juist de kracht van dit artikel, waarbij de uitdrukking, 'If you always do what you've always done, you'll always get what you always got', perfect past.

Bravo, Hans, voor weer een van jouw doortastende, confronterende artikelen!

Hans Oelen

Dag B.J. den Uijl,
Ik kan inderdaad bevestigen, dat groei in gerichte kennis en kunde, zoals u dat schrijft, HEERLIJK is.

@David,
Prachtig commentaar en waardevolle aanvulling, David.
Dank je weer wel daarvoor!

Paul Oud

Ik vind de informatie in het artikel relevant. Het artikel is echter zeer kort en beperkt van inhoud

Hans Oelen

Dag Paul.
Dank voor je reactie. Welke informatie mis je nog, Paul?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..