Het Carrièreplan

Wanneer u een carrièreplan wilt opstellen, dan zult u een plan moeten maken volgens de aloude wetten van de planning:

Het Carrièreplan

  • MAAK EEN PLAN
  • PLAN HET WERK
  • WERK VOLGENS HET PLAN

Een belangrijk tijdsbestek zal moeten worden gevuld met inventarisatie van de doelstellingen en de daarbij behorende mogelijkheden. De doelstellingen worden voor een belangrijk gedeelte gevoed door AMBITIE en deze ambitie wordt voor een belangrijk gedeelte "karakterlogisch" bepaald. Het was de psycholoog MASLOW die middels zijn bekende piramide het behoeftenpatroon van de mens in schema zette. Hij ontdekte, dat veel mensen helemaal geen behoefte hadden aan een carrière, maar volmaakte tevreden waren met een toestand van rust en geborgenheid en een aanvaardbaar inkomen.

De allereerste vraag, die u zich bij een carrièreplan moet afvragen is simpelweg: Wat wil ik eigenlijk?
Rijk worden, heel rijk worden, machtig en invloedrijk in het (zaken)leven of ben ik tevreden met mijn huidige functie als vertegenwoordiger in het district Noord Nederland?

Ik heb in de tijd dat ik mij nog met de carrièreplanning van anderen bemoeide, vaak mensen ontmoet die inderdaad geen andere ambitie hadden dan rustig hun klantjes bezoeken, orders noteren, hun eigen vrouw beminnen en met de kinderen op vakantie naar een camping in Nederland gaan.

Wanneer men wél van plan is om carrière te maken, dan is het allereerst zaak om een aantal doelen op papier te zetten.
Daarbij is het van het allergrootste belang om de REALITEIT voor ogen te houden en een juiste balans zien te vinden tussen kennis, kunde en het gestelde doel.

Het is natuurlijk vrij eenvoudig om op papier te zetten: "ik wil president-directeur van Philips worden, een huis in het Gooi en een tweede huis met zwembad en tennisbaan aan de Franse Rivièra en dan nog bij voorkeur in het mondaine Saint Tropez".

Wanneer tegenover deze ambitieuze plannen de voorhanden zijnde kennis en kunde wordt geïnventariseerd, dan kan zelfs een blind paard constateren, dat dit plan tot de absolute onmogelijkheden behoort. Een goed carrièreplan bestaat uit (kleine) treetjes. Telkens een stapje hoger, waarbij de benodigde kennis en kunde heel goed moet worden bewaakt.

Veel mensen maken door bijzondere omstandigheden carrière, zonder dat de daarbij behorende noodzakelijke kennis is meegegroeid.
Zij komen daardoor in een situatie terecht waarin de ABC-formule (Arbeid, Beloning en Capaciteiten) niet meer in evenwicht is.
Deze veelvuldig voorkomende situaties leiden onvermijdelijk tot stresssituaties en zijn de voorbode van de WAO ... 

Staat uw plan, onderverdeeld in deelplannen met bijbehorende tijdvakken, duidelijk op papier, dan komt het moeilijkste begrip uit het plan: de DISCIPLINE. De WIL om de weg omhoog te blijven volgen, ondanks alle obstakels en valkuilen.

En dat die valkuilen overvloedig aanwezig zijn is evident. De keuze tussen (zelf)studie in plaats van sociale contacten is al een heel moeilijke. Hoe staat het thuisfront tegenover uw carrièreplannen?

Draag uw carrièreplannen uit: vertel uw omgeving wat uw kleine deelplannen zijn "ik ben bezig met een studie over ......".
Met het uitdragen van de (kleine) doelstellingen wordt een morele druk op de eigen WILSKRACHT gelegd. Het is natuurlijk niet leuk om later te moeten zeggen. "ik ben er maar mee gestopt" en dan volgt een drogreden die de zijdeur opent maar een afgang.

Richte Lommert
Richtelommert.nl

Richte  Lommert

Richte Lommert

Richte Lommert heeft meer dan 40 jaar verkoopervaring, van verkoper tot directeur van een opleidingsinstituut voor verkopen. Hij is de auteur van de bestseller "Alles over Verkopen", waarvan inmiddels ruim 40.000 exemplaren zijn verkocht.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(21 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..