Presenteren? Maak het boeiend

Verkopers moeten soms ook presenteren. Dit vraagt andere vaardigheden dan het verkopen. Wat zijn de verschillen? Bij presenteren hoeft er niets verkocht te worden. Het gaat om het realiseren van gemeenschappelijk draagvlak.

Presenteren? Maak het boeiend

Verkopen is meer één op één: kopende partij en verkopende partij.

Presenteren is een groepsgevoel laten ontstaan, een gemeenschappelijke belevenis, zonder dat de uitkomst helemaal vast staat.

Improvisatievermogen, flexibiliteit en inzet zijn sleutelfactoren
Presenteren is gericht op groepen mensen met misschien heel uiteenlopende belangen en inzichten. Dit vraagt kennis van de spelregels uit de toneelwereld.
Hoe gedraag u zich op een podium? Belangrijk is de plaats waarop u presenteert: in het natuurlijke midden. Niet links of rechts, ook al staat daar de lessenaar.

Lichaamstaal zegt ook op een podium alles: open, ontspannen en toch alert en levendig.
Op een podium moet u extra duidelijk spreken, kernwoorden en zinnen moet u herhalen en u moet één glasheldere boodschap brengen.

De opbouw is ook iets anders dan bij een verkoopgesprek. Begin met iets leuks, een anekdote, dit zet de sfeer en breekt het ijs. Kom dan met u kernboodschap, nu is iedereen nog wakker. Eindig met een samenvatting en als laatste weer uw kernboodschap. Dit is wat in ieder geval onthouden moet worden. Het middenstuk van uw presentatie is geschikt voor bewijsvoering en dialoog, voor het bouwen aan betrokkenheid.

Enthousiasme
Bij een presentatie hoeft niets getekend te worden, maar er moet wel enthousiasme ontstaan. Dit doet u door realistisch te zijn, geloofwaardig, authentiek en betrokken.

Wees zeer spaarzaam met powerpoint. Dit leidt meestal alleen maar af.

Presenteren is echt het maken van een unieke ontmoeting tussen de wereld van de presentator en de wereld van het publiek. Alleen vanuit een gevoel van vrijheid is uw publiek bereid met uw mee op reis te gaan.
Dit is een groot verschil met een koper die al vanuit een bepaalde behoefte met u in contact komt.

Tip
Presenteren ligt eigenlijk nog vóór cold selling, het is een poging om het contact warm te krijgen. Een goede presentatie tot slot is kwetsbaar en ontwapenend.
Ik wens u veel succes en plezier.

Roeland Schweitzer
Speechen.nl

Roeland  Schweitzer

Roeland Schweitzer

Roeland Schweitzer werkt al een heel leven op het gebied van (bedrijfs)journalistiek, verkoop, kunst en communicatie. Hij is presentatietrainer en spreker over communicatie. Hij is onder meer auteur van het cursusboek 'beter presenteren kun je leren’ en de klassieker 'Nooit meer verlegen'.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 3,5
(2 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..