Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Effectief en actiegericht vergaderen is een kunst op zich en vereist de nodige vaardigheden. Hieronder een aantal beproefde en praktische aanknopingspunten.

Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling?

Doel/nut
  • Heeft de vergadering een duidelijke, op actie gerichte doelstelling? Dat is dus iets heel anders dan een duidelijke agenda!
  • Wat moet er aan het einde van de vergadering zijn bereikt? Welke knopen zijn er doorgehakt?
  • Kunnen de deelnemers in minder dan een halve minuut onder woorden brengen wat het nut is van hun bijeenkomst?
  • Welke resultaten heeft men in het afgelopen kwartaal bereikt? En wat is er bereikt in het afgelopen jaar? Duld geen wollige verhalen!
  • Zijn de deelnemers zich voldoende bewust van de doelstelling, visie en missie van hun organisatie, of zitten ze er vanwege hun eigen (afdelings)doelstellingen?

Wie?

  • Wordt de vergadering bevolkt door telkens dezelfde personen?
  • Nemen deze personen ook deel aan andere vergaderingen?
  • Zo ja, wat is daarin hun rol en positie?
  • Is hun aanwezigheid écht noodzakelijk?
  • Identificeer de vergadertijgers in uw organisatie en weiger ze voorlopig de toegang tot vergaderingen!
  • Is het ook mogelijk dat mensen alleen voor één agendapunt de vergadering bezoeken, met andere woorden: moeten ze werkelijk tijdens de hele vergadering aanwezig zijn?
  • Welke disciplines zijn vertegenwoordigt in deze vergaderingen?
  • Hoe vaak wisselt de samenstelling van de groep?
  • Zijn het uitsluitend managers of is de werkvloer ook vertegenwoordigt?
  • Wie zit de vergadering voor? Waarom is er voor deze persoon gekozen? Vanwege zijn autoriteit, plaats in de hiërarchie, of zijn kennis en kunde? Is deze persoon niet te overheersend?

Meningen / variëteit

  • Kan iedereen zonder vervelende gevolgen zijn mond open doen?
  • Zijn het telkens dezelfde mensen die het woord voeren?
  • Krijgt iedereen voldoende en ook weer niet teveel spreektijd?
  • Zitten er 'jongetjes van acht jaar' (naïeve mensen die niet gehinderd door al te veel kennis van zaken dingen aan de orde stellen waaraan anderen niet hebben gedacht) in de groep?

Frequentie en beslag op arbeidstijd

  • Hoeveel manuren per week, maand en jaar wordt er in uw organisatie vergaderd?
  • Maak hiervan een nauwkeurige telling en bereken de totale investering.
  • Stel u zelf vervolgens de vraag: Wat is de return on investment?
  • Wordt er op de productieve uren vergaderd (tussen 8.30 en 14.00 uur)?
  • Zo ja, wijzig het tijdstip onmiddellijk!

Aanzet tot actie

  • Bekijk kritisch alle agenda's. Is het werkelijk nodig hierover te vergaderen?
  • Worden er notulen gemaakt of zijn deze beperkt tot actie- of afsprakenlijsten?
  • Wie leest de actielijst?
  • En wordt de voortgang voldoende bewaakt?
  • Zijn er punten die al tijden op de actielijst staan?
  • Neem daarover direct een besluit!

Michel Hoetmer
Salesquest.nl
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'. Klik hier
In zijn nieuwste boek 'De 49 gevaarlijkste verkoopmythen' rekent hij af met talloze verkoopfabeltjes en bakerpraatjes. Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vergaderen, Sales Management
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(8 stemmen)
Reacties

M. Claassen | BIZNIZcoach |  http://www.biznizcoach.nl

Goede tips & adviezen voor gericht en effectief vergaderen.

Ik wil graag de lijst aanvullen met 2 CRUCIALE tips m.b.t. aanzet tot actie:
- acties dienen S.M.A.R.T. te zijn
- acties dienen een OWNER te hebben

Succes met de bizniz !


Martijn Claassen | BIZNIZcoach

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..