Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Effectief en actiegericht vergaderen is een kunst op zich en vereist de nodige vaardigheden. Hieronder een aantal beproefde en praktische aanknopingspunten.

Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling?

Doel/nut
  • Heeft de vergadering een duidelijke, op actie gerichte doelstelling? Dat is dus iets heel anders dan een duidelijke agenda!
  • Wat moet er aan het einde van de vergadering zijn bereikt? Welke knopen zijn er doorgehakt?
  • Kunnen de deelnemers in minder dan een halve minuut onder woorden brengen wat het nut is van hun bijeenkomst?
  • Welke resultaten heeft men in het afgelopen kwartaal bereikt? En wat is er bereikt in het afgelopen jaar? Duld geen wollige verhalen!
  • Zijn de deelnemers zich voldoende bewust van de doelstelling, visie en missie van hun organisatie, of zitten ze er vanwege hun eigen (afdelings)doelstellingen?

Wie?

  • Wordt de vergadering bevolkt door telkens dezelfde personen?
  • Nemen deze personen ook deel aan andere vergaderingen?
  • Zo ja, wat is daarin hun rol en positie?
  • Is hun aanwezigheid écht noodzakelijk?
  • Identificeer de vergadertijgers in uw organisatie en weiger ze voorlopig de toegang tot vergaderingen!
  • Is het ook mogelijk dat mensen alleen voor één agendapunt de vergadering bezoeken, met andere woorden: moeten ze werkelijk tijdens de hele vergadering aanwezig zijn?
  • Welke disciplines zijn vertegenwoordigt in deze vergaderingen?
  • Hoe vaak wisselt de samenstelling van de groep?
  • Zijn het uitsluitend managers of is de werkvloer ook vertegenwoordigt?
  • Wie zit de vergadering voor? Waarom is er voor deze persoon gekozen? Vanwege zijn autoriteit, plaats in de hiërarchie, of zijn kennis en kunde? Is deze persoon niet te overheersend?

Meningen / variëteit

  • Kan iedereen zonder vervelende gevolgen zijn mond open doen?
  • Zijn het telkens dezelfde mensen die het woord voeren?
  • Krijgt iedereen voldoende en ook weer niet teveel spreektijd?
  • Zitten er 'jongetjes van acht jaar' (naïeve mensen die niet gehinderd door al te veel kennis van zaken dingen aan de orde stellen waaraan anderen niet hebben gedacht) in de groep?

Frequentie en beslag op arbeidstijd

  • Hoeveel manuren per week, maand en jaar wordt er in uw organisatie vergaderd?
  • Maak hiervan een nauwkeurige telling en bereken de totale investering.
  • Stel u zelf vervolgens de vraag: Wat is de return on investment?
  • Wordt er op de productieve uren vergaderd (tussen 8.30 en 14.00 uur)?
  • Zo ja, wijzig het tijdstip onmiddellijk!

Aanzet tot actie

  • Bekijk kritisch alle agenda's. Is het werkelijk nodig hierover te vergaderen?
  • Worden er notulen gemaakt of zijn deze beperkt tot actie- of afsprakenlijsten?
  • Wie leest de actielijst?
  • En wordt de voortgang voldoende bewaakt?
  • Zijn er punten die al tijden op de actielijst staan?
  • Neem daarover direct een besluit!

Michel Hoetmer
Salesquest.nl
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'. Klik hier
In zijn nieuwste boek 'De 49 gevaarlijkste verkoopmythen' rekent hij af met talloze verkoopfabeltjes en bakerpraatjes. Klik hier

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

M. Claassen | BIZNIZcoach |  http://www.biznizcoach.nl

Goede tips & adviezen voor gericht en effectief vergaderen.

Ik wil graag de lijst aanvullen met 2 CRUCIALE tips m.b.t. aanzet tot actie:
- acties dienen S.M.A.R.T. te zijn
- acties dienen een OWNER te hebben

Succes met de bizniz !


Martijn Claassen | BIZNIZcoach

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..