Eindeloos wachten op uw afspraak?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

U hebt het vast wel eens meegemaakt. U bent keurig netjes op tijd voor uw  afspraak. U meld zich bij de receptie. En dan...ellende.

Eindeloos wachten op uw afspraak?

De receptioniste belt degene met wie u hebt afgesproken. Ze zegt: Gaat u maar eventjes zitten, hij komt zo! Vervolgens duurt 'zo'  eeuwen. Zonde van uw tijd.

Hoe voorkomt u deze situatie?
Daarvoor moeten we eerst bekijken wat er vaak gebeurt. Stel u hebt een afspraak om 10.00 uur 's ochtends. Omstreeks tien minuten voor tien kijkt uw contactpersoon op z'n horloge en denkt: Hm... ik heb zo dadelijk een afspraak. Tegelijkertijd denkt hij ook aan een klusje. Hij besluit dat klusje op te knappen voordat u er bent. En pech voor u, dat klusje duurt iets langer dan verwacht.

De oplossing?
Eigenlijk heel eenvoudig: voorkom dat uw contactpersoon aan een nieuwe klus begint. Zorg er voor dat u iets te vroeg bent. Zodra u dicht in de buurt bent, belt u vanuit uw auto met uw contact:

Meneer/mevrouw huppeldepup ik ben ietsje vroeger dan verwacht, is het goed dat ik nu al kom?

Mijn ervaring is dat de meeste mensen toestemmen. En het belangrijkste: geen nieuwe klusjes oppakken. Het klinkt ook nog eens erg hoffelijk. Aardige kans dat uw contact u opwacht in de receptie. Het scheelt u veel tijd. Want wachten is nooit leuk!

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Uiteraard kwam ik in de praktijk ook wel eens (veel) te vroeg op mijn afspraak en belde ik of ik al kon komen. Maar zeker bij nieuwe klanten waar je nog geen goede band mee had, manoeuvreer je zelf daarmee in een underdog situatie, omdat je in wezen een gunst vraagt.
Maar het niet hoeven wachten bij een receptie scheelt natuurlijk wel weer tijd. Hoeveel is dat waard? Het is een afweging wat je het beste lijkt.

Stovanov

Koert,

Ik ben het niet met je eens. Om dingen voor elkaar te krijgen moet je erom durven vragen. Je vraagt uiteindelijk toch ook om een order als je bij je klant zit??

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Stovanov,

Geleerden zijn het nooit eens en wij dus ook niet. Natuurlijk moet je om bepaalde dingen kunnen vragen, maar je moet je daarbij niet in de underdog positie laten manouvreren. Ik heb nog nooit om een order gevraagd. Als je je klant in de goede richting manouvreert, vraagt de klant het zelf. Op die manier heb ik in de laatste vijf jaar dat ik werkte toch wel voor 30.000.000 euro verkocht.

M.vr.gr.
koert

Danny

Alleen al door het feit van het te durven vragen maak je al een bepaalde indruk. Uit ervaring gesproken is dit voor je potentiële klant geen probleem. Je geeft alleszins de indruk met "time management" te willen omgaan en de klant weet dit zeker te waarderen.

A propos, Koert, 30.000.000 zegt niets als het potentieel misschien 40.000.000 geweest was. Is dus in deze discussie totaal irrelevant. .Ik verkocht maar voor 6.000.000. WInstmarge....that's the point.

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Danny,

Op zich heb je gelijk, een bedrag zegt niets. Ik had ooit een directeur en die zei altijd: "Ik moet geen omzet, ik moet winst." En daar had hij volkomen gelijk in.
En het potentieel is altijd groter dan de omzet.

Maar zulke bedragen krijg je nooit echt op een dienblaadje aangeboden. Daar moet je voor knokken en dat hoeft niet door er om te vragen. Als je met goede voorlichting je klant op de zelfde lijn krijgt en hij koopt niet spontaan, dan gebruik je de afsluittechnieken. Vragen om de opdracht heeft namelijk het risico dat de klant in eerste instantie "nee" zegt en er daarna uit eigenwijzigheid in volhardt.

M.vr.gr.
Koert

Ivar

Beste Koert,

Het is afhankelijk van het type product wat je verkoopt. Bij plastic bekertjes is de winst belangrijk, maar bij producten waar men neveninkomsten uit kan genereren is de omzet ook belangrijk. Wat verkocht jij destijds?

Mvrgr,

Ivar

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Ivar,

Ik verkocht 5 jaar lang prefab betonelementen, vloeren en wanden. Daarvoor 11 jaar zuurbestendige afbouw, tegels, kunststof vloeren en gietasfalt vloeren in de .chemische industrie
Een markt waar je door goed advies vekoopt en niet omdat je toevallig goedkoper bent dan een ander. Tevens een markt waar je vaak bij de zelfde klanten terug kwam omdat ze trouw klanten waren.
Ik verkocht ook altijd zonder korting te geven, hooguit om vriendelijk te zijn 1 of 2 procent.
De marge waren ruim voldoende.

Graag lees ik je reactie hierop. Je kunt me ook rechtstreeks mailen.

M.vr.gr.
Koert

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..