Nieuwe klanten zoeken doet pijn!

Christiaan   Knopper
Christiaan Knopper
CK-Motion

"De verkopen blijven achter en daar moeten we verandering in brengen!" Veel verkopers zullen deze zin tijdens één van hun verkoopvergadering gehoord hebben.

Nieuwe klanten zoeken doet pijn!

Gevolgd door een klinkend actieplan om vooral meer aan bestaande klanten te verkopen of om juist nieuwe klanten te werven. Vooral deze laatste opdracht lijkt de gemiddelde verkoper 'pijn' te doen. Vreemd, omdat in het functieprofiel van iedere verkoper staat 'het werven van nieuwe klanten'.

Nieuwe klanten vinden: waarom is het zo moeilijk?
Farmers (relatiebeheerders) zijn er in overvloed. Maar echte hunters moet je als verkoopleider met een kaarsje zoeken! En dat terwijl iedere gezonde verkooporganisatie nieuwe klanten nodig heeft! Waarom ervaren verkopers het vinden van nieuwe klanten nu toch zo lastig? De verklaring is eenvoudig:

  • Verkopers willen niet afgewezen worden
  • Verkopers willen niet uit hun comfortzone komen
  • Verkoper kunnen/willen niet kwalificeren
  • Verkopers zijn onnozel/naïef

Genoeg vooroordelen om de hele beroepsgroep over me heen te krijgen. En toch…laat ik hieronder een paar voorbeelden en oplossingen geven voor de meest voorkomende valkuilen.

Een slecht adressen bestand
Veel activiteiten om nieuwe klanten te werven stranden in het feit dat de verkopers het adresmateriaal (uit een databsase of van het ingehuurde telemarketingbedrijf) slecht vinden. Logisch! Als relatiebeheerder ben je gewend om bij 1 op de 3 bezoeken een order te schrijven. Bij benadering van suspects zal die ratio aanzienlijk anders liggen - 10 bezoeken voor 1 offerte zijn geen uitzondering! Accepteer dat en doe je werk! Statisch zal na 9 maal een 'nee' de volgende een 'ja' moeten zijn.

De persoonlijke afwijzing
Onlangs werd ik gebeld door iemand die mij lid wilde maken voor een goed doel. Ik vertelde hem dat mijn vrouw dit soort zaken regelde en dat zij al een ander goed doel steunt. Toen deze verkoper nog harder begon te duwen vertelde ik hem dat ik gewoon geen interesse had. Mijn oor suisde een half uur later nog van de klap waarmee de vertegenwoordiger vervolgens de hoorn op de haak gooide. Waarschijnlijk gevolgd door enige verwensingen.
De frustratie heeft de beste man waarschijnlijk ook bij volgende gesprekken nog parten gespeeld. Waarom? Heb ik de man afgewezen? Nee, ik ken de man niet eens! Gaf ik aanleiding tot boosheid en frustratie? Nee. Was ik een goede prospect? Nee. Daarom staat er nu een streep door mijn naam op de gebruikte adressenlijst. Het is niet persoonlijk bedoeld!

Kwalificeren van een lead hoort nu eenmaal bij (koude) acquisitie. Je moet het kaf van het koren scheiden en daarvoor moet je veel schudden!

Je laten gebruiken
Gelukkig zit in uw pijpline die ene grotere offerte die alles gaat goed maken. Aan deze prospect werkt u al heel lang en onlangs maakte hij kenbaar misschien van leverancier te willen veranderen. U werkte dagen lang aan een gedetailleerd voorstel en dit presenteerde u 3 maanden geleden aan de prospect. Deze toonde zich heel geïnteresseerd en stelde verschillende inhoudelijk vragen. De deal kon bijna niet meer fout. Hoewel…de afgelopen twee maanden reageerde de prospect niet meer op uw telefoontjes.
Inkopers wéten hoe ze u een beetje (natuurlijk onbetaald) advieswerk kunnen laten doen. Hoogst waarschijnlijk gebruiken zij uw voorstel nu om hun huidige leverancier mee onder druk te zetten.

Vragen stellen
Verkopers hebben de neiging om de weg van de minste weerstand te kiezen, dus als een prospect interesse toont … wees niet zo naïef! Stel vragen:

  • Welke eisen stelt u aan uw leveranciers?
  • Wat is de reden waarom u overweegt over te stappen? 
  • Als we hier een oplossing voor vinden gaan we dan zaken doen?
  • Wie zijn bij deze beslissing betrokken?
  • Wanneer moet het contract ingaan?

Ook hier geldt dat u de prospect goed moet kwalificeren om te achterhalen of het wel echt een goede prospect is.

Verkopen bestaat niet, helpen met kopen wel
De reden waarom veel verkopers 'nee' te horen krijgen is omdat ze proberen te verkopen. Laten we het eens proberen: Mijnheer/mevouw ik ben gespecialiseerd in verkooptrainingen. Ik mag snelle beslissers deze week een zeer scherpe aanbieding doen. En… bent u al geïnteresseerd? Nee…? Waarom niet? Het is echt een zeer scherpe aanbieding!

De oplossing is simpel, ik probeer wat te verkopen! Beter is het om een prospect te helpen met kopen. En dus moet ik praten over de wereld van de prospect en (nog) niet over mijn wereld.
Hoe zou u reageren als ik de volgende vragen aan u stel: Wat doet u om uzelf op uw vakgebied verder te ontwikkelen? Zou u hiervoor een training overwegen? Welke eisen zou u aan een dergelijke training stellen? Op basis van welke aspecten zou u een keuze maken? Op welke termijn denkt u een beslissing te nemen? Hoe kan ik u hierbij ondersteunen?
Waarschijnlijk zult u zonder bezwaar op deze vragen antwoorden. Misschien zetten deze vragen u zelfs even aan het denken. Zo help ik u met uw koopbeslissing en verzamel ik belangrijke informatie om goed te kunnen kwalificeren.

Nieuwe relaties maken is leuk!
Acquisitie is net zoiets als u tijdens uw tienerjaren hebt ervaren. U vindt de doelgroep hartstikke leuk en toont oprechte interesse. Maar u bent kritisch en kiest uit in wie u wel, en vooral ook in wie u geen tijd wilt investeren. En ja, soms blijkt hierbij dat één van de twee bij nader inzien alsnog geen interesse heeft. Big deal! Als je er maar vroeg genoeg achter komt. En de lol met degene waar u uiteindelijk wel een relatie mee krijgt, is des te groter!

Christiaan Knopper 

Christiaan   Knopper

Christiaan Knopper

Christiaan Knopper heeft in zijn carrière alle aspecten van het verkoopvak "doorleefd". Vandaag de dag ondersteunt hij bedrijven die hun (commerciële)prestaties willen verbeteren. Hij verzorgt presentaties, schrijft, traint, coacht en werkt als interim manager.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(43 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans

Top verhaal, erg herkenbaar! Als toevoeging, de kick die je krijgt als je uiteindelijk de new name binnen hebt is super!

Rob

Christiaan, ik ben het met je verhaal eens. Zelf zit ik 15 jaar in de sales en de laatste 3 jaar doe ik dit voor een accountantskantoor. Een langzamere branche dan deze is er volgens mij niet.
Ik heb een paar dingen geleerd:
* Als mensen voelen dat je komt om te verkopen, dan lig je buiten,
* Zorg dat je in ieders geval op de tweede plaats komt,
* Besteed aandacht aan je netwerk. Ik bezoek zelf veel netwerkbijeenkomsten en daarnaast bezoek ik (naast mijn andere werkzaamheden) minimaal 4 NIEUWE contacten per week. Het eerste anderhalf was huilen met de pet. Maar daarna is het balletje gaan rollen.
* Investeer tijd en blijf actief, dan zul je zeker succesvol worden,
* Zoek naar je ambassadeurs.Zij kunnen je binnen brengen bij nieuwe contacten,
* En de allerbelangrijkste: het werk ligt op straat! Nog altijd. Denk niet te veel na over ingewikkelde plannen. Zit niet achter je bureau maar zorg dat je bij je (potentiële) klant zit.

Groeten,
Rob

Tink

In tegenstelling tot de meeste verkopers vind ik koude acquisitie wel leuk en ben er dan ook erg goed in. Dat is ook meteen mijn volgende tip: heb plezier in je werk! Ook in de klussen waar je op het eerste gezicht wat minder zin in hebt. Je enthousiasme slaat over op je gesprekspartner waardoor je sneller binnen bent. Dus lach!

danny roeffel |  http://www.fitszhoreca.nl

Christiaan, ik heb bij jou ook mijn cursussen gevolgd voor NIMA-sales B....ik heb nu mijn eigen bedrijf waar koude aquisitie erg belanrijk is.
Ik ben inderdaad zo'n farmer maar vind mijn nieuwe rol als hunter ook erg leuk. Jouw verhaal gaat mij daar zeker verder bij helpen om succesvoller te zijn in deze vorm van aquisitie.
gr.
Danny

van Daal |  http://www.pbgroep.com

vincent

goed verhaal, lekker kort..

D. kuijt

prima stuk, kan ik wat mee

D. kuijt

prima stuk, kan ik wat mee

Fred van Daal

Het wordt steeds moeilijker om via een telefoon een nieuwe prospect binnen te halen. Bouw een soort van vertrouwen op en maak als het gelijk niet wil lukken om diverse redenen bv. overleg drukte etc. een nieuw terugbel aktie. Je zal dan merken dat als je de tweede keer belt en refereerd aan je eerste gesprek en je maakt een opmerking zoiets als ik stoorde u tijdens een overleg/recepte of wat dan ook dat de persoon open zal staan voor een gesprek. De slaag kansen blijven onduidelijk want de zakelijke markt waar ik in zit (financieel) is een beetje sales moe geworden. Dus maak zoveel als mogelijk aantekeningen, bv dus overleg/interne veranderingen/vakantie of ziek. Zodat de persoon met wie je belt denkt Nu die heeft ook geluisterd. Het blijft een gun factor en het moment dat je belt is enorm van belang. Veel succes allemaal!

Gaby Gorter |  http://www.gabygorter.nl

Bedankt hier kan ik mee veder.
groet Gaby Gorter

Via Google hier terecht gekomen, eigenlijk voor wat anders maar vond dit artikel zo interessant dat ik ben blijven lezen. Ik moet zeggen dat verkopers inderdaad vreselijk kunnen doordrammen, misschien is dat een reden dat mensen liever online een aankoop doen. Geen vervelende verkopers en altijd kunnen retourneren. Gelukkig zijn er ook fatsoenlijke verkopers, die echt naar de klant luisteren.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..