Netwerken is een tijdverspiller

Vandaag ben ik erachter gekomen dat ik niet meer naar netwerk clubs moet gaan. In het huidige economische klimaat is het zonde van mijn tijd. Gaat u naar netwerkbijeenkomsten of naar zogenaamde lead clubs?

Netwerken is een tijdverspiller

Wanneer het antwoord ja is, vraag ik u waarom? Waarom gaat u naar een
bijeenkomst, waar u meestal ook nog voor moet betalen en in een ruimte
staat met vooral concurrenten en andere verkopers die bijna wanhopig op zoek
zijn naar nieuwe omzet in plaats dat u in contact komt met de juiste
beslisser?

Wat mij opvalt is dat de meeste van deze netwerkbijeenkomsten uitpuilen van de freelancers, zzp'er, verkopers, concurrenten en andere mensen waar je bijna niets mee kunt. Tuurlijk is het nooit verkeerd om uw gezicht ergens te laten zien, maar onder de streep levert het nauwelijks iets op tenzij u een goede strategie volgt.

In de afgelopen zes maanden ben ik nagenoeg naar iedere netwerkbijeenkomst geweest binnen ons mooie Limburg.
Geloof me dat waren er heel wat. De les die ik vandaag heb geleerd over netwerken heeft mijn ziens- en werkwijze voor de komende maanden drastisch veranderd. De
bijeenkomst die ik vandaag heb bezocht werd gehouden op een boot. De reden
daarvoor was waarschijnlijk dat je niet eerder weg kon gaan. Ik zat aan een
tafel vol verkopers die echt wanhopig op zoek waren naar nieuwe klanten, die
er helaas niet waren.
Na de eerste kennismakingsronde was ik het liefste overboord gesprongen. Het ergste vond ik nog dat de kwaliteit van de meeste verkopers dermate slecht was dat ik bijna twee uur werd doodgegooid met de nodige porties vakjargon waarbij het me moeite koste mijn aandacht erbij en mijn ogen open te houden.

Naast het bezoeken van deze bijeenkomsten heb ik nog iets anders onderzocht.
Iets dat je kunt scharen onder het fenomeen Guerrilla Marketing. Bij het bezoeken van netwerkbijeenkomsten zie ik altijd dezelfde mensen en is het meestal wel gezellig, maar als ik de andere mensen vraag wat ze ervan vonden is het resultaat bij iedereen
hetzelfde: Eigenlijk niets.
Uiteindelijk bedenk je voor jezelf een excuus
en maak je jezelf wijs dat het op de lange termijn wel gaat werken wanneer
mensen je beter leren kennen. Ook ik hou er af en toe een leuke relatie aan
over, maar het aantal uren, geld en energie die ik erin moet steken wegen
niet op tegen de opbrengsten.

Ik heb een ándere werkwijze gevonden die wél iets oplevert. Hierbij blijf ik van mening dat je eerst moet geven alvorens je kunt nemen.

De laatste tijd verzorgen wij workshops over diverse onderwerpen en daar komen
de juiste mensen op af. Mensen die hulp nodig hebben met een probleem
dat wij voor hen kunnen oplossen.
Maar wat als je geen budget hebt om dit te realiseren? Immers portokosten en drukwerk kosten tegenwoordig een klein  vermogen, laat staan de tijd en energie die je erin moet steken.


Wat u kunt doen in het kader van Guerrilla Marketing (wie niet sterk is moet slim zijn) is het bezoeken van workshops en seminars over onderwerpen waarin u gespecialiseerd bent of waar uw doelgroep op af komt.

Workshops en evenementen die door concurrenten of andere organisaties worden verzorgd.
Waaróm zult u zich misschien afvragen? De reden hiervoor is drieledig.

Ten eerste komen daar de mensen op af die precies de behoefte hebben die u kunt invullen. Ten tweede hoeft u zelf niet al die kosten te maken om de juiste mensen bij elkaar te krijgen en ten derde hebben de organisatoren het zo druk met het goed uitvoeren van het evenement dat ze amper de tijd hebben om de aanwezige relaties allemaal te woord te staan. U kunt rustig aan het werk en contacten leggen met de mensen die ertoe doen.

Zoals gezegd wie niet sterk is moet slim zijn.

Ton Tognolli

Ton  Tognolli

Ton Tognolli

Ton Tognolli is een expert op gebied van zelfmarketing. Na ruim 13 jaar operationele IT ervaring zette hij zijn carrière voort in sales en marketing. Ton ontwikkelde zijn eigen salesprogramma gebaseerd op het delen van kennis. Zijn motto: 'Verkopen is geen beroep, verkopen is een passie'.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(56 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

He He... eindelijke iemand die dit eens uitspreekt..je kan toch veel beter met je eigen vrienden een biertje doen!

Joanneke van Engelen

Inderdaad: Geven loont! Dat is het principe van mijn netwerkbijeenkomsten die ik al 3 jaar regelmatig bij woon. En ook steeds weer de juiste ingangen bij nieuwe relaties oplevert.
BNI Smaragd (www.bnisoestbaarn.nl) voor het andere netwerken...
Alle borrels, openingen, etc... zijn inderdaad weinig zinvol!

Jos de Jong

Andre van Luijk |  http://www.woonvisie.nl

Een leuk artikel, Dit is de reden dat ik lid ben geworden van BNI in de omgeving rotterdam. De schrijver heeft veel concepten bezocht, maar ik daag hem uit om met het pricipe van BNI kennis te maken. Dit concept heeft hij of oppervlakkig leren kennen, maar waarschijnlijk helemaal niet. Het motto is Givers Gain oftewel geven loont. Dankzij deze denkwijze is mijn omzet met rond de euro 64.000 vorig jaar gestegen. Het probleem is dat veel mensen die gaan "netwerken" eigenlijk "jagen". Ook is netwerken bij veel van die mensen synoniem voor borrelen. Ik vind het net werken en sta er positief tegenover.

Phil Kleingeld |  http://www.denetwerkmakelaar.nl

Beste Ton,
Uit mijn hart gegrepen. Je snapt het helemaal. Kom vooral naar het NetwerkCongres op 27/11 om gelijkgestemden te ontmoeten en je blikveld op netwerken nog verder te verbreden en te verdiepen.

Netwerken is zoveel breder dan alleen maar zaken doen. Je inzetten voor anderen komt op de eerste plaats en je 'beloning' komt dan wel. Meestal uit een hoek waaruit je niet verwacht. (Dus je tweede of derde lijn). Vandaag is er een persbericht verschenen op basis van een onderzoek dat wij hebben laten verrichten naar het nut en de effecten van netwerken. Je kunt het nalezen op: http://www.netwerkcongres.nl/Persbericht-Netwerken%20oude%20stijl%20onvoldoende%20effectief.php

Phil Kleingeld |  http://www.netwerkcongres.nl

Wolter Ram |  http://www.deblauwedoos.nl

Volledig mee eens. Door te geven neem je. Waarom is maar drie procent een topverkoper en de rest middelmaat. Omdat ze niet bewust zijn van het oa het 'principe' zoals hierboven omschreven. Hier heb ik een mooi boek over gelezen. De Flow en de kunst van het zakendoen van Jan Bommerez. Wie niet sterk moet slim zijn, Kies voor een goede 'internetmarketing'strategie geen push maar pull.
www.deblauwedoos.nl/www.mediaCT.nl

Quote boek: De Flow en de kunst van het zakendoen:
Dit boek moet iedere beginnende verkoper lezen alsmede elke verkoper met jarenlage ervaring en zelfs de topverkoper kan hieruit leren. Een totaal andere benadering van verkoop en je relatie tot de klant. 't Is teveel omvattend om in een recensie recht te doen aan het boek. Voor de één een prima inleiding in de materie en voor degene die het aandurft het boek een tweede keer te lezen en de oefeningen uit het boek te doen zal zien dat het een meerwaarde zal zijn voor je leven. Het boek is in de verste verte niet "het aanleren van een verkooppraatje" maar begint bij de basis: jijzelf. Het boek heeft meer weg van een innerlijke zoektocht. Het is een mengeling van een inleiding in flow, een stukje kwantumfysica, filosofie, psychologie, beeldende verhalen en de eerste stap op weg naar vrijheid en zelfbewustzijn... Zakendoen is niet plastisch "ik bied aan, jij koopt", maar een co-creatie van een nieuwe toekomst voor de klant waarin de wensen van de klant gehoord worden en waar in een win-win situatie na de deal of no-deal zowel jij als de klant tevreden zijn. Een prima gids voor de eerste stappen richting innerlijke rust. Uit de woorden van de auteurs Bommerez en Van Zijtveld blijkt een grote passie en deskundigheid, een genot om te lezen en van te leren.

Ik ben er zelf ook al jaren geleden mee opgehouden om al die nutteloze bijeenkomsten te bezoeken. Heeft iemand wel eens voor zichzelf uitgerekend hoeveel telefoontjes je kunt plegen in dezelfde tijd die het kost om een netwerkbijeenkomst te bezoeken? Als je een uurtje of twee tot drie kwijt bent, dan had je ook zo'n 40 tot 50 telefoontjes kunnen doen naar (koude) prospects. Daar krijg je er dan 8 tot 10 van aan de lijn. En hier kun je er tussen de 2 en 5 van in je agenda noteren voor een persoonlijk gesprek. Mits je iets interessants te bieden hebt natuurlijk. Uit deze afspraken valt er vaker een nieuwe klant te noteren dan met welke netwerkbijeenkomst dan ook. Als je wilt weten hoe dat werkt, stuur me dan een mailtje. Dan maken we een afspraak voor een persoonlijk gesprek.......

Peter van Hees

Beste lezers,

Netwerken in de zin van een handje pinda's en een biertje heb ik jaren geleden al een halt toe geroepen. Echter een uitzondering maak ik voor het ondernemersplatform MeerBusiness, daar echt gewerkt aan MeerBusiness.

Jan-Evert

Op standaard netwerkbijeenkomsten zoekt 80% naar nieuwe klanten en 5% naar nieuwe leveranciers.

Mismatch?
Ja als je direct zaken wilt doen.
Nee als je elkaar helpt aan contacten in elkaars netwerk.

Of ga eens naar een netwerkbijeenkomst als vertegenwoordiger van anderen, bijvoorbeeld je ondernemersvereniging, een paar mensen uit je netwerkclub, of een goed doel.
Je zult dan merken dat netwerken voor anderen vaak veel nuttiger en leuker is dan netwerken voor jezelf.

Nog interessanter wordt het het als je erop kunt vertrouwen dat anderen elders voor jou aan het netwerken zijn. Dan krijg je de tijd die jij besteedt aan netwerken, dubbel en dwars van die anderen terug in de vorm van business.

Bij bepaalde professionele netwerkformules zoals BNI (hierboven meermalen terecht genoemd) wordt die aanpak zelfs actief beoefend, en worden de resultaten qua netwerkcontacten en omzet wekelijks gemeten.

Barbara Summa |  http://www.madrelingua.com

Kijk, als vor u netwerken het bezoeken van netwerk-clubjes is, dan ben ik het helemaal met u eens. Zonde van de moeite en de tijd.

Maar eigenlijk netwerken is en was iets totaal anders, voor het een hippe naam kreeg. Zorg dat u naam bekend in het vak staat. Wees oprecht geinteresseerd in wat anderen te vertellen hebben. Doe af en toe een gratis klus als dit helpt om je te profileren. Niet omdat het moet, maar omdat u het in eerste instantie leuk vindt.

Bij de workshops, zorg dat u de spreker bent, of de tolk, of de organisator. Zelfs de koffiejuffrouw bij een vakvereniging of een vriwilligeorganisatie is meer in zicht dan een deelnemer, en maakt meer praatjes met anderen.

Wordt penningmeester bij de Ouderscommissie van de school van uw kind.

Als u het maar leuk vindt en als mensen altijd weten dat ze op u kunnen rekenen, dan zullen ze het onthouden ook de volgende keer dat ze bij een netwerkborrel een kennis horen zeggen: "ik zoek dit of dat" "dan moet je bij Tom zijn".

Ja, met die conclusie ben ik het helemaal eens. Je bent op zoek naar kopende klanten en die vind je in de regel niet op dat soort bijeenkomsten. Dus: nadenken over wat je wilt bereiken, focus aanbrengen, plan maken, plan uitvoeren. En als je zin hebt in een borrel is een café ook een alternatief.

Marvin Sutherland |  http://www.essentialbi.nl

Ja, Ton, helemaal mee eens.

Alleen ga ik naar business Clubs die er echt toe doen: Industriele Grote Club Amsterdam en ik ben voormalig lid van BNI, en Network Club (Charles Ruffulo)


Alleen een beetje geniepig en gierig (wat je doet is echt geen Guerrilla Marketing) om te netwerken bij concurrenten.

Waarom niet zelf ballen tonen en jouw portokosten (kan ook met emial) betalen en je nek uitsteken om zelf een bijeenkomst te oragnseren.
JA, da's pas ondernemerschap: risico's durven nemen. Durven investeren

Wanneer organiseer jij jouw netwerkbijeenkomst???

www.ondernemenmetmoed.nl

Netwerken is Geven & Gunnen.

Wat is je doel?
Wie kan je daarbij helpen om dat te bereiken?
Begin met geven, dan komt ontvangen vanzelf ... zo niet, jammer wellicht later. Of via via!

Wees niet teleurgesteld: verwacht niet op korte termijn iets terug.

Succes met Netwerken
Rob Tol
www.netwerkacademie.nl

Jan-Jaap Bats |  http://www.batspublishing.nl

95% van de bedrijven geeft aan voor omzetgroei afhankelijk te zijn van mond-tot-mond reclame. Slechts 5% heeft er een strategie voor. In een notedop is het voor mij: binnen een vaste groep relaties kijken wat zij nodig hebben en dit hun geven vanuit mijn netwerk. Bijv opdrachten. Ik koppel dus mijn netwerk aan het hunne. Als ik weet dat zij dat ook doen heb je onweerstaanbare netwerkgroep. Belangrijk is wel dat iedereen dezelfde houding heeft. Het kan het hier om veel meer gaan dan alleen omzet, zoals ook kennis Bij http://www.masternetworker.nl hebben ze een leergang ontwikkelt waarbij de meeste mensen het gevoel hebben dat ze de schellen van de ogen vallen als het om netwerken gaat. En BNI kan inderdaad heel erg helpen. Mail mij, Ton!

Ton Tognolli |  http://www.tontognolli.com

Beste Lezers van dit artikel,

Ik moet jullie bekennen dat ik deze hoeveelheid reacties niet verwacht had. Ik ben blij dat mijn eerste artikel zoveel gelezen is geworden. Ik ben iemand uit de praktijk en ben enige tijd geleden begonnen mijn dagelijkse ervaringen op papier te zetten. Het feit dat dit artikel van mij geplaatst is geworden op verkopersonline.nl vond ik behoorlijk spannend en ik hoop nog aardig dat meer van mijn artikelen geplaatst gaan worden. Ik wil een ieder bedanken voor zijn/haar reactie.

m.vr.gr.

Ton Tognolli

Hans

Ja, ik ben tot dezelfde conclusie gekomen Ton. Het heeft mij eigenlijk nog niets opgeleverd maar wel veel tijd gekost.

Bas de Kruyff

Niet mee eens.

Ten eerste kom ik nog te vaak mensen op netwerk-meetings tegen die meteen beginnen hun visitekaartjes uit te delen. Online gebeurt hetzelfde: de zogenaamd Open Networkers die er een sport van maken tig-duizend connecties te hebben op Linkedin en andere online netwerken.

Ook kom ik mensen bij netwerkavonden tegen die na een paar maanden niet meer komen. Met als reden vaak dat ze er meer omzet uit hadden verwacht.

Business is gunnen en wanneer gun je iemand een klus? Als je hem vertrouwd. En wanneer vertrouw je iemand? Als je hem kent. Dat bouw je gaandeweg op. Na een avondje borrelen ken je iemand nog niet. Dus hoe naief is het om na een avond te denken met een tas vol klussen weg te gaan. Als de wereld zo makkelijk in elkaar zat, werd iedereen ondernemer. Als je haast hebt moet je inderdaad iets anders zoeken dan een netwerkclub. Da's beter voor jezelf en beter voor de club.

Tenslotte. Je hebt het over "wie niet sterk is moet slim zijn". In het kader van andermans bijeenkomsten gebruiken omdat je (zoals Marvin terecht zegt) het risico niet wilt nemen om eigen bijeenkomsten te organiseren....ik vind het hooguit slim, zeker niet sterk.

Ik netwerk vrolijk verder. Het levert me waardevolle contacten op, ik leer gaandeweg mensen kennen en vertrouwen zodat we elkaar inmiddels kunnen aanbevelen. En bovendien kunnen we door de grote verscheidenheid elkaar vaak helpen.

Kees-Jan Diepstraten |  http://www.presis.nl

Dit blijkt een gevoelige snaar te zijn. Op Linkedin gaat deze discussie ook verder, wellicht leuk om te weten.

http://www.linkedin.com/newsArticle?viewDiscussion=&articleID=65955507&gid=45391&split_page=1#comment_7

ton tognolli |  http://www.tontognolli.com

bedankt voor jullie bijdrage. Ik ga deze discussie zeker verder volgen.

Phil Kleingeld |  http://www.denetwerkmakelaar.nl

Leuk die link van Kees-Jan maar die praatgroep is alleen maar voor de ingewijden van BNI. Nogmaals wil ik benadrukken dat netwerken niets te maken heeft met het uitwisselen van visitekaartjes en/of via een ontbijt , lunch of diner-sessie elkaar al dan niet verplicht leads toe te schuiven. Kijk eens naar de onderstaande definitie van netwerken en maak dan voor jezelf uit welke manier van netwerken het beste bij jou past. Veel succes!

'Netwerken is het geheel van handelingen of processen om informatie en ideeën uit te wisselen, steun te vragen en/of te geven, tussen leden van een bepaalde privé- en/of beroepsgroep om bepaalde persoonlijke en/of zakelijke doelen te bereiken die zonder netwerken niet of langzamer zouden worden bereikt.'

marielle

Een heel goed artikel. En eindelijk iemand die het uitspreekt.

Michel Breuker |  http://www.salesadvice.nl

Ja en nee. Linked In Bergen op Zoom en de RABO bank netwerken hebben mij wel opdrachten en inspiratie opgeleverd. Alle andere goed bedoelde sessie helemaal niets. Het enige wat wat het mij heeft opgeleverd is dat ik daar NIET moet zijn. Wel een interessante discussie!

Jacques Bonneur |  http://www.energysoles.nl

Blablabla....
Wanneer gaan we dat biertje drinken Joanneke?
Groeten !

Steyn Elshout |  http://www.bureaudejaeger.nl

Mijn persoonlijke mening: Helemaal mee eens. Netwerken is voor een aantal organisaties in Nederland meer een handel geworden dan een middel om je contacten uit te breiden. Natuurlijk is het een erg populair middel en er zijn echt wel goede methodes, maar de juiste er uit kiezen is moelijk.

Ikzelf ben echt van het persoonlijke netwerken. Ik heb veel relaties, die ik regelmatig bel en waarmee ik meetings heb. Door zaken door te spreken die veel dieper gaan dan 'heb je handel voor me' creëer je een kwalitatief goed netwerk. Doorverwijzingen gebeuren hierbij regelmatig. Dit persoonlijke netwerken in combinatie met een stukje koude acquisitie heeft voldoende opgeleverd om mijn huidige organisatie succesvol te maken.

Ik bezoek heel af en toe bijeenkomsten, vaak spreek ik hierbij slechts een beperkt aantal mensen. JongMKB en Sprout Challenger Day (meer een congres, maar met een duidelijke netwerkgedachte) hebben mij hierbij in het afgelopen jaar concrete omzet opgeleverd. De rest zaten sterk in de sfeer van de netwerken die Ton beschrijft, absolute tijdsverspilling!

al met al: Echt netwerken gaat veel dieper dan even snel kennismaken. Leer elkaar echt kennen en verken elkaars behoeftes (en help elkaar hierin). Dan kun je tot een constructieve zakelijke samenwerking komen!

Binnenkort ga ik weer eens naar een dinerbijeenkomst. Ik ben benieuwd wat hieruit komt. Dit zal ik jullie zeker meedelen.

Groet,

Steyn Elshout

Ton Tognolli |  http://www.tontognolli.com

Hallo Steyn,

Bedankt voor je bijdrage. Met een beetje mazzel hou je er meer aan over dan een lekker etentje.

Groeten en tot Tweets

Ton

Phil Kleingeld |  http://www.netwerkcongres.nl

Uit de discussie blijkt duidelijk dat er veel meningen over netwerken zijn en dat velen door de bomen het bos niet meer zien. Daar gaan wij op 27/11 a.s. een eind aan maken want dan krijgen de deelnemers aan het eerste nationale Netwerkcongres een breder en dieper inzicht in netwerken, welke methodes het beste werken, de mogelijkheden en onmogelijkheden. Negen experts op dit vakgebied, waaronder diverse wetenschappers met een praktische vertaling van hun kennis naar de praktijk, geven hun visie en tips die direct toepasbaar zijn. Einde reclame boodschap ;>).

Petra van Burgh

Het dynamische van het netwerken is ervan af. Reden die ik bedenken kan, is dat de bezoekers van netwerkbijeenkomsten vaak in het zelfde groepje gaan staan of bekenden opzoeken.
Daarnaast lijkt mij dat er bij een netwerkbijeenkomst een thema moet zijn, zodat de bezoeker zijn/ haar keuze kan maken bij die sessie aanwezig te zijn.
En een netwerkbijeenkomst wordt nog leuker als eenieder een introduce meeneemt.
Zo zijn er nog veel meer ideeen te bedenken om een netwerkbijeenkomst niet af te schrijven, wel efficienter te maken.

thomas vencken |  http://www.emcperformance.nl

Leuk al die gepassioneerde reacties. Helaas nix nieuws onder de zon. Ga toch gewoon netwerken omdat je het leuk vindt. Leuk om mensen te zien, leuk om gedachten te delen/aan te scherpen/toetsen, leuk om te geven en nemen, leuk om te borrelen, leuk om oude collega's te zien na jaren, leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, leuk om op mooie locaties te komen, leuk om je te laten verrassen, leuk om ergens aan herinnerd te worden, leuk om afspraken te maken, leuk om te relaxen.......en als je het niet leuk vindt dan doe je het toch lekker niet..zoals ik al memoreerde, nix nieuws onder de zon....enjoy en VIVRE!!

Rogier

Doodgegooid worden met 'vakjargon'? Vaktaal of jargon bedoel je denk ik. Dat soort fouten verveelt ook.

Bert

Rogier, als de schrijver dat had bedoeld had hij dat wel geschreven, denk je niet?
http://www.encyclo.nl/begrip/vakjargon
Ik vind het een zeer sterk stuk dat de spijker op zijn kop slaat.

Tjitske van der Werff |  http://www.tvanderwerff.nl

Het artikel is me uit het hart gegrepen. Ik had mezelf de druk opgelegd te netwerken, maar kwam inderdaad nooit bij de juiste doelgroep terecht: zeer frustrerend en demotiverend. Ik leg nu meer energie het op peil houden van bestaande contacten.

Leuk artikel Ton!
Enerzijds maakt onbekend onbemind, anderzijds is tijd beperkt en wil je ook niet iedere avond op pad zijn.
In mijn werk als fondsenwerver voor Kankeronderzoekfonds Limburg werkt koude acquisitie bijna niet. Ik moet het hebben van de gun factor die ik door de telefoon of via de email niet kan creëren.
Mijn advies is gewoon selectief te zijn in war je naartoe gaat en zorg dat je het juiste verwachtingspatroon van de bijeenkomst hebt. Doe waar jij jezelf prettig bij voelt

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..