De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 5

In 6 delen geven we u methoden om de efficiëntie en de waarde van e-mail te verhogen, zowel in de zakenwereld als in het meer (in)formele gebruik van e-mail. Vandaag Geboden 7 en 8

De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 5

7. Gij zult foto's verzenden in een passende (digitale) grootte

Het is waar dat in sommige landen bandbreedte tegenwoordig min of meer onbeperkt is. Toch is er steeds meer sprake van het beperken van het verkeersvolume ('data capping') in landen zoals de VS.

En uiteraard zijn er steeds meer gebruikers die iPhones of BlackBerry-achtige apparaten gebruiken – laat staan simpelweg UMTS-verbindingen op hun laptop – om mobiel te internetten, met bijbehorende kosten. En er zijn nog steeds landen waar gebruikers blij zijn met een 56 kb/s-verbinding via de gewone telefoonlijn!

Daarom gaat dit gebod over het digitaal 're-sizen' van foto's die u zendt als bijlage of opgenomen in het tekstveld van uw e-mail. Het verzenden van een schattig vakantiekiekje van uw baby in 2,5 Mb-format is 'not done' – tenzij er een duidelijke afspraak is dat de ontvanger deze resolutie wil hebben in verband met hogekwaliteitsdrukwerk. Re-sizing resulteert in een foto van 35-80 kb van prima kwaliteit met het voordeel van snelle transmissie en ontvangst.

8. Gij zult alle onnodige inhoud schrappen

Er is een groot aantal e-mailers die het 'normaal' vinden uw aan hen verzonden foto's, illustraties, moppen, complete teksten alsook uw bedrijfs scherm-grote 'disclaimer' te sturen ... allemaal samen met hun korte antwoord. Er zijn echter veel redenen om verstandiger te selecteren wat u met uw antwoord mee terug stuurt.

Cas, een relatie, belt en vraagt om informatie. Ook vraagt hij hoe het met me gaat. We spreken af dat ik een e-mail schrijf later op de dag. Inderdaad, later gaat een e-mail met de bevestiging van een aantal (zakelijke) afspraken én wat persoonlijke onderwerpen naar aanleiding van het persoonlijke onderdeel van het gesprek de deur uit.
In zijn reactie op mijn bericht laat Cas weten dat hij mijn bericht heeft doorgespeeld aan een collega die ons afgesproken programma verder gaat uitwerken. Heeft hij mijn bericht gesaneerd en alleen het zakelijke doorgestuurd? Nee, het hele bericht heeft hij klakkeloos doorgestuurd ...
Een les voor ons beiden ...?

U heeft vrijwel zeker ooit een bericht gekregen met 'Fwd: Fwd: Fwd:' in het onderwerpveld (sommige e-mailprogramma's staan maar één Fwd: of Re: toe), en met een enorme lijst aan details in meer dan één 'info-blok' van en over mensen die u niet eens kent, en met 'tig' verschillende 'disclaimers', 'Einde doorverzonden bericht'-meldingen, een aantal 'This message has been scanned for virusses'-meldingen door AVG, SPAMfighter of dergelijke en verschillende afrondende groeten en signatures van onbekenden.

Is dit écht zo intelligent?

Ja, er is heus veel te zeggen voor het opnemen van (een deel van) de 'historie' in sommige zakelijke e-mails ... zoals de meest recente informatie om misschien wat tijd te besparen. EN, er is een nog betere oplossing omdat belangrijke berichten moeten worden gearchiveerd volgens onderwerp (zaak), bedrijf of project.

De basisregel wanneer u een bericht beantwoordt is om alle onnodige details en informatie te schrappen, vooral wanneer u vrijwel zeker weet dat de zender het originele bericht nog heeft – zoals wanneer u per omgaande beantwoordt. Omdat het originele bericht gericht is aan uzelf kunt u gerust de aanhef (Hoi, David!, Geachte heer Bloch) schrappen.

Maak gebruik van het 'informatieblok' (de 4-6 regels onder de woorden Oorspronkelijk bericht) en schrap alles behalve een aantal sleutelwoorden in het tekstveld, en voeg eventueel [etc.] toe:

Bedankt voor je input voor het programma op 10 april ... [etc.]

Zo kan de ontvanger direct identificeren over welk bericht het gaat en wáár het over gaat, namelijk úw reactie. Wanneer u specifiek wilt reageren op verschillende punten uit het bericht ontdekt u een van de voordelen van e-mail over 'gewone' brieven. Gebruik het tekstveld op deze manier:

  • Voeg altijd 1-2 lege regels; zo verzekert u zich ervan dat wanneer uw antwoord ooit geprint wordt, er voldoende ruimte is tussen het bericht zelf en het 'infoblok'.
  • Gebruik geen aanhef zoals in een brief, maar neem de ontvangers naam op in uw openingszin en laat weten dat u uw reacties in de originele tekst tussenvoegt:

    Dank je, Wim, voor je duidelijke input voor het programma voor vrijdag 10 april.

    Zie verder [...] hieronder:

  • Om er zeker van te zijn dat u op alle punten van Wim reageert, tik tweemaal 'enter' na ieder punt en plaats uw opmerking tussen [...] of {...}.
  • Deze benadering zorgt ervoor dat u niets overslaat (tenzij bewust), u kunt alle onnodige tekst (van Wim) schrappen behalve sleutelwoorden, en u kunt het lettertype, de lettergrootte en kleur gebruiken die standaard zijn in úw bedrijf.
  • Aan het einde (na het deleten van Wims afrondende groet) kunt u uw groet toevoegen samen met de te verwachte vervolgstappen en u plaatst uw digitale handtekening of voegt uw naam toe.
  • Als dit deel uit maakt van een reguliere uitwisseling is het absoluut onnodig om steeds geheel uw persoonlijk 'contact-info-blok' mee te zenden.

Nog enkele punten

  • Velen zijn dusdanig gewend om te reageren op e-mails door hun eigen 'brief' te schrijven bovenaan het ontvangen bericht, dat er behoorlijke weerstand kan zijn om te experimenteren met deze hoogst efficiënte benadering.
  • Gebruikers staan erop de 'historie' steeds mee te zenden ondanks alle gebrek aan logica. Toch zouden ze nooit uw (papieren) brief mee terugsturen samen met hun (papieren) antwoord ...
  • Verder zouden ze nooit hun antwoorden 'knippen en plakken' tussen de regels van een oorspronkelijke papieren brief. U zou kunnen overwegen deze functionaliteit te beschouwen als een specifiek voordeel van e-correspondentie, zodat de 'historie' onnodig wordt. Het is mogelijk dat gebruikers moeite hebben met het stilstaan bij een alternatief voor wat is inmiddels gewoontegedrag geworden; juist daardoor ervaren ze weerstand om iets nieuws te proberen al is het efficiënter en logischer.

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..