Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken

Agressieve of misleidende telefonische verkooppraktijken zijn uiteraard uit den boze. Consumenten wantrouwen telefonische verkoop, hebben er vaak een hekel aan en u beschadigt de reputatie van uw bedrijf. 

Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken

Hieronder een aantal etiquetteregels die betrekking hebben op telefonische verkoop.

Vertel in uw telefoongesprek duidelijk:

  • wie u bent en voor welk bedrijf u werkt
  • wat het product of de dienst is die u verkoopt
  • wat uw cliënt van dit product of deze dienst kan verwachten
  • hoeveel het uw cliënt gaat kosten en of dit bedrag per week, per maand of per jaar is en of dit bedrag inclusief alle kosten zoals toeslagen, afleveringskosten, overstapkosten, enz. is
  • op welke manier(en) uw cliënt kan betalen
  • wanneer u het product levert of wanneer uw dienst ingaat
  • hoe lang uw cliënt er aan vast zit
  • wat de opzegtermijn is als hij/zij er weer vanaf zou willen
  • of er aan het opzeggen ook kosten verbonden zijn
  • dat uw cliënt deze informatie ook op papier kan krijgen
  • dat uw client er voor mag kiezen niet meer over aanbiedingen door u gebeld te willen worden (en doe dat ook niet meer als hij/zij dat aangeeft).

Bevestiging
Wanneer uw cliënt akkoord gaat met uw aanbod stuurt u hem/haar een bevestigingsbrief waarin al deze punten nog een keer staan vermeld en hoe uw cliënt gebruik kan maken van het recht op bedenktijd. De bedenktijd bij koop op afstand (dus ook telefonische verkoop) bedraagt zeven werkdagen na ontvangst van uw brief. Uw cliënt mag zonder kosten en opgaaf van reden de bestelling annuleren.

Stuurt u geen bevestigingsbrief, dan heeft uw cliënt drie maanden bedenktijd vanaf het telefoontje. Hij mag dan een beroep doen op het wettelijk recht van drie maanden bedenktijd.
Wanneer uw cliënt geen toestemming geeft,moet u kunnen bewijzen dat er een overeenkomst is gesloten en dat het de consument duidelijk was waarvoor hij toestemming gaf. Bijvoorbeeld met een bandje van het gesprek.

Tip
Zover mag u het nooit laten komen! Stuur daarom altijd die bevestigingsbrief. Het siert u wanneer u uw cliënt langer dan zeven dagen de tijd geeft om na te denken. Een bedenktijd van veertien dagen laat zien dat u het belang van uw klanten belangrijker vindt dan uw eigen belang. Volgens mij verdient u daar trouwe en tevreden klanten mee.

Henk Hemstra
Hemstra Consulting

Henk Hemstra

Henk  Hemstra
Henk Hemstra helpt financiële dienstverleners bij het vinden, binden en excellent bedienen van klanten. Zijn klantenkring telt zowel internationale banken en verzekeraars als zelfstandig opererende financieel adviseurs. Zijn motto: Tijd Pauzeert Nooit!
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Telefoontechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,6
(9 stemmen)
Reacties

Michael

HALLOOOOOO

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..